Final Fantasy XI

Så kom det endelig til Europa... men sikke en omvæltning. De fleste Final Fantasy fans er sikkert vant til at opleve deres favoritrollespil på en Sony Playstation, men nu skal de altså til at fyre op for Pc´en, når de vil spille Final Fantasy - og ikke nok med det! Final Fantasy XI er nemlig et online rollespil, så du skal også have Visa-kortet op af lommen.

I Danmark (og i resten af Europa antager jeg) udkommer Final Fantasy XI med de to udvidelser, som allerede er udkommet i USA og Japan - nemlig Chains of Promathia og Rise of the Zilart. To udvidelser og et spil i samme pakke - se det er smæk for skillingen. Selve installationen tager en rum tid, for det er rimelig mange gigabytes vi snakker om her og installationen og SquareEnix "Play Online" system, som bruges til at starte spillet med, er med sikkerhed ikke det mest brugervenlige i verden. Det er umiddelbart heller ikke overvældende brugervenligt at spillet skanner samtlige 10.500 filer hver eneste gang, der skal køres en update - det tager på den gode side af femten minutter, så sæt kaffen over og afsæt en dag i kalenderen til at installere Final Fantasy XI - og husk at have dankortet parat for det koster omkring 100 kroner om måneden at spille Final Fantasy XI, der dog kommer med en måneds gratis spilletid.

Endelig i gang!

Final Fantasy XI begynder som de fleste andre online rollespil. Du får lov til at skabe en karakter ved at vælge race, køn og udseende til vedkommende. Derefter har du valget imellem en række relativt almindelige rollespilsprofessioner som tyv, kriger, munk og tre forskellige slags troldmænd. Du bliver desuden tilknyttet en af de fire nationer, der er i Vana´Diel, som spilverdenen hedder. Du kan selv vælge hvilken nation du vil starte i, men der er visse fordele ved at vælge en nation, der passer til den race, som man har besluttet sig for. Racerne er for resten rimeligt traditionelle. Selvom de ikke direkte hedder mennesker og elvere, så er der to racer, der ligner dem ret meget i spillet, samt en race af små væsner, der unægteligt leder tanken hen på Vivi fra Final Fantasy IX. Dertil kommer en stor brutal kriger race og en lille kattelignende race. Din karakters stats, det vil sige styrke, behændighed og den slags, er fastlåst fra starten af og er udelukkende defineret ud fra race og profession. Dog kan disse stige efterhånden som din karakter bliver bedre. Med andre ord har man ikke indflydelse på hvordan ens karakter er til at starte med, udover bopæl, race, udseende og klasse.

Final hvor?

I starten kan det være svært at finde ligheder mellem Final Fantasy XI og andre Final Fantasy spil. Faktisk minder Final Fantasy XI mest af alt om de fleste andre online fantasy rollespil du kan komme i tanke om: man begynder i en by, omgivet at endeløse strækninger af skove, bjerge og så videre, som man kan trisse rundt i og banke monstre. Det tjener man erfaring ved og med jævne mellemrum stiger man således en level og bliver derved lidt bedre til at slås. Man finder forskellige ting på monstrene, som man kan sælge i byen for at få penge til at købe bedre våben og rustning for. Det er måske ikke det mest originale eller inspirerende gameplay man har oplevet i et online rollespil, men efterhånden som spillet skrider frem vil man gennemskue, at der alligevel er nogle vigtige elementer, der lever tankerne hen på Final Fantasy. De ting, der er helt typiske for Final Fantasy, er nogle af racerne, som man kan spille og at gamle kendinge, f.eks. Cid, fra andre Final Fantasy spil, naturligvis dukker op i ny og næ. Når man kommer op på level 20, kan man sågar få lov til at ride på en chocobo og senere endda tage med et luftskib til andre byer - og helt ærligt... mere Final Fantasy bliver det altså ikke!

Handling

Mange online rollespil har påstået, at de har en handling. Anarchy Online forsøgte med en føljeton på deres hjemmeside og Star Wars Galaxies implementerede en tilsvarende halvhjertet historie. Her er en nyhed til spiludviklerne: den slags virker ikke. Er det ikke integreret i spillet, så virker det ikke som en del af spilverdenen, men som et plot udviklerne forsøger at tape fast uden på spillet, fordi de ikke havde hjerne nok til af få skidtet implementeret i tide. Her skærer Final Fantasy XI så igennem og præsenterer en handling, der så vidt jeg ved er unik for hver af de fire byer i spillet. Igennem missioner følger man handlingen, der vises i en række cut-scenes med masser af stemning og dialog. Man bliver revet med i historien og ikke mindst i spilverdenen, der pludselig virker mere levende og dynamisk takket være de små filmklip og missionerne, der passer fantastisk godt ind i spillets plot. Missionerne er relativt svære, så man skal gerne være i en gruppe for at gennemføre dem - endnu et element i Final Fantasy XI, der skiller sig væsentligt ud fra andre online rollespil: nemlig nødvendigheden i at arbejde sammen med andre spillere. Final Fantasy XI er nemlig et svært spil - det er svært at overleve på egen hånd, så vil man frem i verden skal det foregå i en gruppe af spillere, der arbejder sammen. Udover missioner, er der i hundredvis af Quests i spillet. Quests er små opgaver, som man kan få ved at snakke med de mange AI styrede personer, der er i byerne. Disse Quests er ofte simple "gå-ud-og-find-objekt-X" missioner, men de er som regel glimrende betalt og der er rå mængder af dem.

Kamp og udvikling

Kampe i Final Fantasy XI foregår i real time. Det vil sige, at man markerer en fjenden og vælger "attack" fra spillets rimelige intuitive menuer, hvorefter kampen udspiller sig på skærmen. Eneste måde man har indflydelse på udfaldet er ved at anvende de specielle egenskaber, såsom ekstra angreb, som man tjener efterhånden som man stiger i level, eller ved at kaste magi. Man har altså ikke den store indflydelse på kampene i starten, hvilket naturligvis bidrager til spillets sværhedsgrad. Efterhånden som man får penge til at købe magiske drikke eller stiger i level og får et udvalg af specielle egenskaber, at anvende, bliver kampene mere interessante, men systemet bliver aldrig rigtig detaljeret eller medrivende, desværre. Efterhånden som man stiger i level får man også mulighed for at skifte job - i klassisk AD&D-facon kan man være multiclass i Final Fantasy XI, hvilket betyder, at man for eksempel kan være Level 6 Warrior og Level 8 Black Wizard. Man kan altså kombinere to af de grundlæggende klasser, men man kan også vælge at specialisere sig indenfor en række avancerede klasser, såsom Paladins, Dark Knights, Summoners, Bards og så videre. Klassesystemet er ganske godt skruet sammen, men desværre er resten af level og skill designet ikke overvældende interessant. Dette skyldes, at man som spiller ikke rigtig selv har kontrol over hvilke stats, der bliver forbedret, når man stiger en level og man har ikke selv indflydelse på hvilke kampfærdigheder man får. Er man så uheldig, at dø i kamp (og det kommer man til mange gange i Final Fantasy XI), så må man enten ligge og vente på at en barmhjertig spiller kommer forbi og genopliver dig eller også kan man hoppe tilbage til et "save" point. Man beholder sine ting når man dør, men man mister en portion erfaringspoint - man kan endda miste levels på denne konto, hvilket er helt ubeskriveligt irriterende, især hvis man er uheldig og dør et par gange i træk (som man med sikkerhed også kommer til at prøve). Hører man til den forhadte flok af spillere, der godt kan lide at slå andre spillere ihjel, så kan man også det i Final Fantasy. Player-versus-player kamp foregår heldigvis aflukket på slagmarker, så man skal ikke frygte at en eller anden psykopat render rundt i skoven og myrder din karakter for sjov. I det hele taget er de fire byers indbyrdes kamp for at få kontrol over det omkringliggende terræn et centralt tema i spillet, så spillerne opfordres ligefrem til at støtte den by de kommer fra ved at drage i krig.

For kræmmerne

Tradeskills er ved at være en integreret del af de fleste online rollespil. En "Tradeskill" er kort og godt spillerens evne til at udvinde en ressource eller producere en salgbar eller anvendelig genstand. I Final Fantasy XI er der en række tradeskills, for eksempel træarbejde eller metalarbejde, som man kan forbedre ved at blive ved med at øve sig ved at lave simple varer. Jo bedre man bliver, jo bedre produkter kan man lave. Problemet er bare, at det kræver råvarer og en krystal at lave en genstand. Der er en lang række af forskellige råvarer, så alt efter hvilke krystaller og råvarer man kombinerer, laver man en bestemt ting. Det er måske ikke verdens bedste system, men det virker i det mindste ganske godt og det giver spillere, der kan lide at rode med den slags, en chance for at producere sejt udstyr som andre spillere kan købe via et ret specielt auktionshus eller ved hjælp af en kræmmer-funktion, hvor man kan sætte ting i sin egen inventory funktion til salg. Det er faktisk ganske smart, at man kan trisse rundt i byen og ordne sine gøremål, imens det er klart markeret over din karakters hoved, at du har ting til salg og alle der vil købe kan bare kigge i dit inventory hvis de er interesserede.

En smagssag

Visuelt er Final Fantasy temmelig specielt. Spillet er også ude på Playstation 2 i Japan og det kan ses i den utroligt lave opløsning spillet per default kører i. Heldigvis kan den sættes op og så bliver spillet faktisk ganske nydeligt. Omgivelserne er meget varierede og til tider ganske smukke med masser af detaljer. Dog har alting et gnidret eller grynet udseende, som jeg personligt ikke er helt vild med, men det er nok en smagssag. Det er ligeledes en smagssag om man kan lide spillets kamera. Der har været en del brok omkring kamerastyringen i spillet, men personligt fandt jeg kameraet ganske medgørligt, både når man var ude i det åbne terræn og når man var i små snævre huler på jagt efter monstre. Kameraet er let at styre, så du kan vende, dreje og zoome som du lyster. Lyden i spillet er som vi kender den fra Final Fantasy spil på konsollerne - glimrende og medrivende musik og meget livagtige lydeffekter. Musikken i Final Fantasy XI bliver dog let meget ensformig, da det er det samme musik, der bliver spillet om og om igen i det samme område. Til trods for dette, må man sigt at Final Fantasy XI er et teknisk ganske imponerende spil - i hvert fald er det bedre og flottere end mange af konkurrenterne på området.

Som de andre

Final Fantasy XI er måske ikke helt specielt nok til at fange Final Fantasy fans opmærksomhed. Spillet er mindst lige så godt som konkurrenterne, men der er altså ikke "nok" Final Fantasy i det, til at skille det så meget ud fra mængden, at det er sikret status som klassiker. Som alle andre online rollespil ender Final Fantasy XI også med at blive en endeløs gentagelse af de samme rutiner om og om igen. Begynder man at kede sig, kan man tage på opdagelse i alle de nye områder, som de to medfølgende udvidelser indeholder, men det er stort set også det eneste man kan give sig til udover at snakke med andre spillere, banke monstre og lave nyt udstyr. Så til trods for et varieret landskab, masser af missioner, et godt plot og en Final Fantasy stemning, kan Final Fantasy XI altså ikke komme udenom det centrale problem, med manglende variation i længden, som alle online rollespil lider under. Men er man på udkig efter et fantasy online rollespil, så er Final Fantasy XI slet ikke noget dårligt bud.

Om Maiken Schou