Når man baserer et nyt spil på en film er det som regel fordi filmen er så ny at spillet kan "ride med" på den bølge af succes filmen har. Når man udgiver et spil halvandet år efter filmen det er baseret på, stikker der som regel noget under. Læs her, om det nyeste Terminator-spil bryder den uheldige trend.

Vi kender vel alle Terminatoren. Dræberrobotten, der blev sendt tilbage gennem tiden for at ændre historiens gang. De fleste af os har sikkert også set den tredje film i rækken. Den, der ikke blev instrueret af James Cameron og som mange opfatter som værende lidt dårligere end de to første. Det betyder dog ikke at filmen nødvendigvis er dårlig - de to første film bliver af mange mennesker opfattet som klassiske actionfilm. Nok netop af den grund er der blevet lavet en masse spil i det univers, der er blevet opbygget i Terminator-filmene. Desværre har der som regel været tale om nogle meget middelmådige spil, der lever højt på den licens der er påhæftet og som ikke henvender sig til andet end fans af filmene. Det "første" spil over filmen hedder Terminator3: Rise of The Machines og det var vi mildest talt ikke begejstrede for her på Gamesector. Hvorfor så prøve igen?

Ja, hvorfor dog?

Man har åbenbart ment, der var nok uudnyttet potentiale i den tredje film - og specielt universet - til at lave et spil mere. Man har mere eller mindre startet fra bunden af og det har bestemt været en god idé. Man starter som T-800 robotten, der bliver fanget i fremtiden efter at have "termineret" John Connor, rebellernes leder. Katie Brewster, der i filmen bliver spillet af Claire Danes, sørger for at have omprogrammeret robotten, så den nu adlyder menneskene i stedet for det onde SkyNet. Her kommer man som spiller ind i billedet. Man følger historien fra robottens synsvinkel. Man bliver genaktiveret af menneskene og kan derefter begynde sin mission, der går ud på at komme tilbage i tiden og forsøge at standse "Feminatoren" T-X. Naturligvis forsøger SkyNet at standse den "gode" robot, og der går ikke længe før man skal finde de store våben frem og dele bly ud til fjendtlige maskiner.

Guidet action

Spillet er opbygget utroligt lineært. Man styrer T-800 med venstre analoge stick og med det højre styrer man sigtekornet. Hvis man skulle blive træt af at skyde løs på de slemme metal-fætre der kommer imod én, kan man også vælge at slå og sparke dem. Det virker dog kun til at være inkluderet for god ordens skyld, da man størstedelen af tiden bare skyder løs. Banerne er smalle og man får aldrig rigtig følelsen af frihed. Man føler, man bliver "guidet" hen til sit mål og det er egentlig også fint nok, for spillet går ikke ud på at man skal udforske. Spillet går i al sin enkelhed ud på at skyde alt der bevæger sig. Undervejs får man mulighed for at hoppe ind i et køretøj, hvilket giver en lille smule variation, hvis ikke andet så i kontrollen. Der kan samles forskellige våben op, og man har da også muligheden for at opgradere sin robot ved hjælp af ting man samler op. Hvis man holder øjnene lidt åbne kan man finde hemmelige områder, hvor man for eksempel kan få energi tilbage og det kan godt blive nødvendigt, for det er meget svært at undgå at tage skade. Som noget lidt nyt kan den heltemodige robot få tabt energi tilbage ved at få stød. Løse strømkabler og lignende er bare guf for Arnold, så dem skal man holde udkig efter.

Alright så

Grafikken skuffer ikke. Der er nogle enkelte småting, der måske kan irritere lidt, men det er problemer der er på 99% af alle PS2-spil og man vil måske ikke bemærke det, hvis man ikke er så kritisk over for trappe-effekter og lignende. Til gengæld er der nogle imponerende effekter, der nok vil få en til at spærre øjnene op. Man får for eksempel skudhuller og bliver mere og mere beskadiget, efterhånden som man tager skade i spillet. Det ser rigtig godt ud, at man langsomt begynder at kunne se mere og mere af robotten indeni manden. Enkelte strøm-effekter ser også bedre ud end man kunne forvente på den efterhånden halvgamle konsol. Teksturer og modeller ligner noget, der godt kunne have været i filmen - med lidt god vilje. Lydmæssigt er det lidt en blandet fornøjelse. Det kan til tider være svært at høre om det er de "rigtige" skuespillere eller nogle der bare lyder som dem, men stemmerne svinger meget i kvalitet. Musikken og effekterne lyder som om de er taget direkte ud af filmen og det er også at forvente. Alt andet ville være et selvmål, så det får de ikke de helt store point for. Kontrollen fungerer, men så heller ikke mere. Det kræver lidt tilvænning at få Arnolds store, tunge krop til at reagere som man ønsker. Vil man eksempelvis skyde imens man løber er det med at holde tungen lige i munden.

Overvejende middelmådigt

Alt i alt skal man helst være mere end almindeligt glad for de blanke dræberrobotter for at det kan anbefales at man investerer i dette spil. Det appellerer i højere grad til ikke-fans end tidligere spil har gjort, men i denne omgang har man så lavet spillet så overfladisk og simpelt at det så til gengæld ikke appellerer til de spillere, der gerne vil have et spil der holder længere end en times tid af gangen. Spillets historie går lidt længere end filmen gør og til tider tager den sig nogle friheder. Derfor kan det for de fleste PlayStation 2-ejere bedre svare sig at købe filmen og spare sig selv et par ømme tommelfingre.