Fire Emblem

De fleste danskere aner sikkert ikke hvad Fire Emblem er for en størrelse - de er nok ikke klar over, at serien gjorde sit indtog på NES maskinerne i Japan for mange år siden og at de siden da har været utroligt populære... som sædvanligt skal vi her i Europa vente i årtier på de populære japanske spilserier - okay Fire Emblem er godt nok et nyt spil til Game Boy Advance, men serien i sig selv er tudsegammel.

Som spil er Fire Emblem lidt af en sjældenhed - det er nemlig en form for et "taktisk rollespil". Når jeg nævner ordet "taktisk", er der fordi spillet på mange måder minder om spil som Advance Wars 1 og 2 og de gamle Ogre spil til den første PlayStation. Mens man følger spillets plot, skal man igennem en lang række kampe, hvor man får lov til at kommandere enheder inspireret af spillets specielle fantasiverden. Så ingen kampvogne eller hangarskibe her, men til gengæld er der monstre, bueskytter, riddere, troldmænd og så videre. Så var man fan af de glimrende Advance Wars spil, så kan man allerede nu godt begynde at spare op til Fire Emblem, for det er på mange måder mere af det samme bare placeret i en gennemarbejdet fantasy-setting.

Første Fire Emblem i Danmark

Da dette er det første Fire Emblem spil, der udgives udenfor Japan, er det langt fra sikkert, at der er nogen, der kender spillets hovedpersoner eller den verden det foregår i. Heldigvis er spillet rigtig god til at præsentere alle de soldater du kommer til at styre igennem spillet, så man får hurtigt en idé om hvem de er og hvad deres forhold til hinanden er. Under alle omstændigheder regner man hurtigt ud, at man som et trekløver af venner (Hector, Lyn og Eliwood) skal redde sit hjemland fra de mørke invaderende kræfter, ledt af en ondskabsfuld og mystisk person - det er helt ærligt en ret banal handling, der egentlig blot er en undskyldning for at slippe dig løs på slagmarken med din hær, men der er enkelte gode twists i plottet og en overraskelse eller to undervejs.

Sten, saks, papir

Kampene, som du skal vinde for at komme videre i spillet, svinger lidt i stil - nogle slag vindes ved at udrydde fjenden, mens andre handler om at holde sig i live i et bestemt antal træk eller at dræbe en bestemt fjendtlig enhed. Det giver naturligvis lidt variation i den taktik man skal anvende, men der hvor taktikken virkelig gemmer sig i Fire Emblem er i det specielle sten-saks-papir system, som spillets våben og magi er inddelt i. Våbentype (eller magitype) A er altid bedre mod type B, der dog er bedre mod C, der er bedre mod A. Ret banalt, men det virker og man lærer derfor hurtigt, at nogle enheder skal holdes langt væk fra specielle typer af fjender, hvis man vil have dem til at overleve. Derfor gælder det om at have en velbalanceret hær og når man angriber skal man sikre at man altid har støtte med at de rigtige våbenarter... slet ikke så tosset et påfund endda.

Taktiske faktorer

Ellers er slagene ret basale at styre. I sit træk flytter man sine enheder rundt på kortet og er man indenfor afstand af fjenden, kan man angribe fjendens enhed, hvorefter man får resultatet af slaget at se, præsenteret på samme måde som i Advance Wars, hvor man ser de to enheder overfor hinanden og effekten af træfningen. Man skal naturligvis analysere slagmarken og gøre bedst mulig brug af fordele såsom defensivt orienteret terræn (i dette tilfælde bjerge og skove). Der er også faktorer som vejr og vind, der kan spille ind på hvordan dine tropper begår sig på slagmarken - en sød lille feature, der dog ikke er videre banebrydende eller har voldsomt stor effekt på kampene. På slagmarkerne er der desuden små huse og landsbyer, der altid er værd at checke med en enhed, for det er sådanne steder du kan rende ind i en venlig sjæl, der måske vil slutte sig til din hær.

Med personlighed

Din hær består primært af alle de personer, som du har rendt ind i undervejs i spillet - der er alle de stereotype klasser fra fantasy-rollespil: krigere, troldmænd, bueskytter, riddere og så videre. De udgør spillets rollespilselement ved at blive gradvist bedre og bedre igennem spillet, efterhånden som de tjener erfaring og derved stiger i levels. Du kan sidde og pusle om hver af dem og deres udstyr og flere af dem er da også ganske interessante personligheder, der i spillets mellemsekvenser er med til at give handlingen både liv og humor. Hver af personerne i din hær har sin egne personlige motiver for at kæmpe sammen med dig og de har også deres egen markante personlighed, hvilket skinner meget tydeligt igennem i spillets mellemsekvenser.

Kvalitet for pengene

Spilmæssigt er Fire Emblem et virkelig solidt produkt - det er spændende at spille, slagene er lette at gå til, men svære og mestre og der er præcis rollespilselementer nok til at gøre spillet medrivende og fængslende. Spillet kan virke lidt banalt i starten, men når man først er kommet i gang og har overstået de første træningsmissioner, er det utroligt svært at slippe igen, så man har underholdning til hele busturen til Rom (eller hvor man nu skal på ferie i år) og der er stadig masser af underholdning til de regnvåde aftener på hotelværelset og køreturen hjem. Bliver man træt af at spille i singleplayer (hvilket er usandsynligt), så kan spillet faktisk også spilles i multiplayer - det er sjovt nok ikke nær så sjovt, som singleplayer delen, for man kommer let til at savne soldaternes personlighed og spillets plot.

Nydeligt!

Grafisk og lydmæssigt er Fire Emblem også ganske imponerende. Spillets lydspor er velklingende og lydeffekterne er varierede og meget skarpe. Grafikken er typisk japansk, det vil sige en den karakteristiske anime-stil, som vi europæere forbinder med ting, der er "typisk japanske". Grafikken er skarp og farverig, men man kunne godt ønske sig lidt mere variation i omgivelserne på slagmarkerne. Heldigvis er resten af spillet helt i top, når det kommer til grafikken. Flotte effekter og masser af farver, sikrer at du ikke bliver træt af Fire Emblem lige med det samme.

Et sikkert køb for fans

Fire Emblem er et sikkert køb for fans af strategiske rollespil - kunne du lide Advance Wars eller Final Fantasy Tactics Advance, så er det svært at forestille sig, at du ikke også ville elske Fire Emblem. Spillet er måske ikke så detaljeret som Final Fantasy Tactics, men det virker større og de mange personer man møder og får med sig på sin færd, virker på en mystisk måde vedkommende og de er meget underholdende at opleve i spillet - så der er ikke så meget andet at sige. Se at få det købt, det kan stort set kun gå for langsomt.

Om Maiken Schou