Så er det anden omgang for Spider-drengen og der er nok at lave. Storbyen går amok i plyndringer, giftgasser er sluppet løs og gale superskurke hærger. Den gode Spider-Man skal atter i aktion, men på en lidt anden måde end i den aktuelle filmatisering af Marvels klassiske edderkoppehelt. En morsom og underholdende platformer, men en klassiker bliver det næppe.

Da Dr. Octavius viser sin nye opfindelse frem for en måbende forsamling, går det grueligt galt. Ikke alene bliver den gode doktor forvandlet til et slemt monster, men byens borgere går også amok i plyndringer og så er der kun én til at redde dagen; Den gode og rare Spider-Man. Et lidt forvrøvlet udgangspunkt for en aktion platformer, men kendere af Marvel universet vil vide, at mange af historierne ikke altid gør så meget ud af begyndelsen, men i stedet lægger vægt på handlingen og figurernes karakteristika - og det er også tilfældet her. Der skal sparkes, spindes og indsamles healthpacks og speedboosters til den store guldmedalje. Og husk også lige kameraet.

Paparazzi Parker

Modsat mange superheltespil er der ikke kun een hovedperson. Spider-Mans alter ego, Peter Parker, har nemlig også en finger med i spillet. Mens man nu hænger dér og svinger eller banker lede bøller, så toner der et cirkel-ikon frem på skærmen. Så har man gjort det rigtig godt og så er det tid til at tage billeder, hvilket gøres med 6-tasten. Billederne kan man så gemme og se bagefter. Er man en rigtig kanonfotograf, får man nogle temmelig gode billeder af Spider-Man i gang med at redde forvildede storbyboere, spinde en skurk i nettet eller måske forevige en bossfight med Dr. Octopus eller The Lizard. En sjov detalje, som udviklerne skal have ros for.

Fri som Spider-Man

Spillets styring er enkel og som sædvanlig er det aktiontasterne 5 og 7, som bruges, mens 1-3 er bevægelseskombinationerne. Heldigvis er grafikken tilstrækkelig god til, at man både får nogle gode kampe og at man genoplever den frie og svævende fornemmelse, som i sin tid virkede så godt i det første Spider-Man. Mellemsekvenserne derimod kan godt hakke og frameraten gør ikke grafikken nogen tjeneste, til gengæld er loadetiderne hurtige og de enkelte missioner hænger nogenlunde logisk sammen.

Lad os svinge sammen

Er man en af de kvikke, som har fået opdateret sit simkort, kan man bruge N-gage maskinens spilleportal ved navn Arena. Det kan lade sig gøre at logge på, men for at det giver mening, kræver det selvfølgelig, at der er andre derude på telenettet, eller at man har aftalt at logge på samtidig. Desværre var der ingen hjemme i dag, som ville svinge med, men vi har før prøvet Tiger Woods PGA Tour 2004 og Arena fungerer, som det skal. Her kan man også sammenligne sin score og læse om kommende spil. For Spider-Man 2 var der desværre kun oplysninger om spillet og et par screenshots.

En klassisk platformer, igen

Modsat det første Spider-Man, som grafisk og gameplaymæssigt fungerede rigtig godt, desværre uden at få den succes, det fortjente, er N-Gage udgaven af opfølgeren Spider-Man 2 lidt af en tynd fornøjelse i længden. Grafisk er det imponerende, at den svævende fornemmelse er bibeholdt, men spillet er og bliver en aktion platformer af den mest klassiske og enkle form. Det er så spørgsmålet, om man kan lide det eller ej, men det fungerer, som det skal.

Om Natasja Broström