Spider-Man 2 slog stort set alle rekorder, da den fik præmiere i USA. Den første film havde tjent en pæn sjat penge, men efterfølgeren stak den alligevel. Nu er filmen kommet til Danmark og også her har filmen opnået en helt utrolig succes. Naturligvis kommer der også et spil over filmen - men kan det måle sig med denne?

Spil over film har det ofte ret svært. Værre bliver det som regel, når filmen i sig selv er baseret på noget helt tredje. Spider-Man 2 klarer det dog alligevel helt prisværdigt godt. Spillets historie er løst baseret på filmens og de "vigtigste" skuespillere fra filmen lægger også stemme til de tilsvarende karakterer i filmen. Tobey Maguire, Kirsten Dunst og Alfred Molino lægger stemmer til henholdsvis Spider-Man, Mary Jane Watson og Doctor Octopus. Desværre er flere scener blevet skrevet om og historien er generelt blevet mindre fængende end i filmen. Selvom man har tilføjet flere elementer - og mange flere fjender - end i filmen, er historien alligevel meget tynd i spillet. Det er lidt ærgerligt, men omvendt henvender spillet sig nok mest til folk, der allerede har set filmen og så bliver historien næsten underordnet.

Bruce forklarer

Spillet er på mange måder bygget op som en slags Grand Theft Auto, bare med Spider-Man. Som spiller starter man med den obligatoriske tutorial-del, hvor kult-skuespilleren Bruce Campbell på sin helt egen måde forklarer og fortæller om spillets grundlæggende funktioner. Efter man har lært at klatre på vægge og svinge sig i spindelvæv, får man sin "to-do liste". På denne liste står de opgaver man skal løse, før man får lov at komme videre. Disse opgaver kan for eksempel bestå i, at man skal tage nogle billeder for avisen Daily Bugle, at man skal besøge et bestemt sted, eller at man skal opnå et bestemt antal "helte-points". Disse points tjenes ved at stoppe kriminalitet på forskellig vis. Ind imellem kommer der nogle filmsekvenser og historien fortsætter.

En kæmpe legeplads

Som Spider-Man har man hele Manhattan at boltre sig på - og det er netop noget af det fedeste ved spillet. Det tager lidt tid at mestre Spider-Mans evne til at svinge sig rundt, men når man har lært det, giver spillet en rigtig god fornemmelse af at "være" Spider-Man. Tit og ofte vil man faktisk kunne more sig meget bare ved at svinge sig rundt. Den kæmpe by er mesterligt udført, både grafisk og rent funktionelt og kun meget sjældent bliver man afbrudt af loade-tider.

En rigtig helt

Skal man tjene nogle helte-points kan man stoppe tilfældige forbrydere rundt omkring, eller man kan stoppe et af de utallige mennesker der har et grønt spørgsmålstegn over hovedet. Disse mennesker giver dig en mission og disse missioner kan deles ind i omkring fem forskellige kategorier. Det drejer sig oftest om, at fange en tasketyv eller hjælpe tilskadekomne til at komme på hospitalet inden det er for sent. Enkelte gange bliver man slet og ret overfaldet. Disse missioner er spillets svageste led. Der er simpelthen ikke nok variation i dem og eftersom man næsten altid skal bruge et bestemt antal points for at komme videre, bliver man meget træt af dem i det lange løb. Det føles lidt som om de er presset ind i spillet for at forlænge levetiden og det er lidt ærgerligt. Variation er der ellers nok af i de missioner, man får i forbindelse med historien. Man skal for eksempel bevise at man er Spider-Man, ved at gennemføre en flyvende forhindringsbane. Keder man sig, kan man også levere pizzaer til forskellige sultne indbyggere i New York.

Det føles rigtigt

Stemningen i spillet er virkelig gennemført - her har Treyarch virkelig ramt plet. Hvis man da ikke lige vælger den "lette" men upræcise version af kontrollen, føles det meget overbevisende at svinge sig rundt fra bygning til bygning. I modsætning til det første spil, kan man rent faktisk kun svinge sig rundt, hvis der er noget at skyde spindelvæv på. Det giver nogle lidt sjove situationer i starten, hvor man måske falder lidt for langt fordi man glemte at tænke over det. Efter lidt tid føles det dog meget naturligt og det er bestemt et meget stort plus for spillet, at denne Spidey-fornemmelse er ramt så præcist.

Ganske fornøjeligt

Spider-Man 2 er et glimrende lille spil, der fortjener al den opmærksomhed det får i forbindelse med filmen. Med mindre man virkelig hader figuren Spider-Man, vil man kunne finde en del underholdning i spillet. På længere sigt kan det føles belastende, at udføre den samme håndfuld missioner igen og igen, men vi håber Treyarch og Activision får rettet det irritationsmoment inden den tredje film kommer i biografen.