.hack//MUTATION part 2 er en del af det store ".hack-puslespil" som Bandai har brugt en del tid på at samle. Som sådan er det ikke et helt spil, men den del af en større helhed. Historien i Mutation fortsætter hvor det første spil, .hack//INFECTION, slap. Men er det værd at spille, hvis man endnu ikke er ramt af .hack-feberen?

.hack(udtales dot-hack) er udgivelse nummer to. Det udgives til en lavere pris end normalt, men det er måske forståeligt nok, eftersom det ikke er et fuldt spil. Det første spil kunne gennemføres på omkring 15-20 timer og hvis man har et savegame fra det første spil, kan man overføre det til spil nummer to og fortsætte hvor man slap. Har man ikke et savegame fra det første spil, kan man godt starte med Mutation, men det kan ikke anbefales. For det første er man rimelig lost uden den historiemæssige udvikling fra det første spil og for det andet kan man let samle sig en bedre karakter end den man får foræret i starten af Mutation.

Real World Tokyo?

Historien bag Mutation er, at spillets hovedperson spiller et online rollespil, der hedder The World. Allerede her er der anledning til forvirring, så en forklaring er måske på plads. Det hænger nemlig sådan sammen, at selvom The World skal forestille at være online, så er .hack det ikke. Den online-verden, man som spiller oplever, er derfor en simulation. Det er ikke en genial simulation, men den kan gå an. The World er dog ikke helt ufarligt - i starten af det forrige spil forsvandt en af hovedpersonens venner - figuren Orca - pludseligt. I den virkelige verden gik han i koma. Kite - som hovedpersonens online-personlighed hedder - besluttede sig for at finde ud af, hvad der skete med Orca. Undervejs fik han nogle specielle evner og historien blev naturligvis mere dyb og indviklet, efterhånden som Kite fandt ud af mere og mere. Eftersom det netop er historien man køber dette spil for, vil vi ikke afsløre for meget her. Lad os blot konkludere, at historien går en lille smule længere i denne omgang, men at der stadig ikke bliver afsluttet noget som helst.

Dot-hack'n'slash

Selve spillet er et ret simpelt hack'n'slash. Man kan bruge magi og der er visse RPG-elementer i spillet, men i bund og grund går det ud på at slå forskellige monstre til de dør af det. Man samler forskellige genstande op og får erfaringspoints for at slå monstre ihjel. Samler man tilpas mange points går hovedpersonen "level up" og bliver en lille smule bedre på forskellige områder. Han bliver for eksempel i stand til at slå kraftigere og i stand til at forsvare sig bedre. Hvis man ikke tager historien og stemningen i betragtning er spillet faktisk slet ikke så imponerende. Grafikken er ikke noget særligt, og lyden er kedelig og endda irriterende til tider. Som et hack'n'slash spil er det ganske underholdende, men så heller ikke mere end det. Heldigvis er historien så gennemført at man kan bære over med de få steder, hvor spillet er lidt tyndt. Når man ikke går rundt The World, leger man på sin desktop. Her kan man modtage mails fra andre spillere og det er her man får mest information om, hvad der foregår i den "virkelige" verden.

Punktum-hakke

Det vigtigste ved .hack//Mutation Part 2 er, at det netop er del 2 af 4. Summen af hele serien vil uden tvivl være langt større end de enkelte spil lagt sammen. Ses det som et isoleret spil er anden del derfor ikke en speciel god oplevelse. Der er enkelte nye ting med, men spillet lyder, ser ud og føles nøjagtig som det første spil. Det er i princippet ikke så mærkeligt, eftersom det ER samme spil, bare delt op i episoder. Alt i alt vil man komme af med over 1500 kroner for hele serien, ikke nok med det - men man skal også regne med at komme til at vente et godt stykke tid på at få resten af spillet. Til gengæld tager man så del i en rigtig medrivende og nytænkende historie og med til hvert spil får man en DVD. På denne DVD er der en såkaldt OAV - en Original Animation Video - som er et kort, animeret handlingsforløb, eller en tegnefilm om man vil. De DVD'er, der følger med spillene, hedder .hack//Liminality og skal ikke forveksles med serien .hack//SIGN - der jo netop er produceret til TV. OAV'en i udgivelse nummer 2 er ikke så lang som den første var, men det er stadig en lækker lille bonus, der lægger en fed stemning inden man for alvor går i gang med spillet.

Et dårligt sted at starte

Hvis man på nogen måde er i tvivl om, om man bør købe denne udgivelse. Så bør man lade være. For det første er udgivelse nummer 2 ikke et godt sted at starte og for det andet er det et endnu værre sted at slutte. Var man vild med det første spil er valget betydeligt lettere - i så fald er det udelukkende et spørgsmål om man gider bruge så mange penge på spillene. Hvis man aldrig har stiftet bekendtskab med spillene i serien og man ikke rigtig ved om den japanske fortælleteknik og stil virker appellerende, så bør man prøve det første spil i stedet.