Samuraier er - ligesom zombier og spøgelser - en af den slags figurer, som aldrig bliver vildt populære. På den anden side, kan de heller ikke få lov at blive glemt for evigt, for når Tom Cruise ikke laver film med dem, optræder de i Onimusha eller Ninja Gaiden. Faktisk dukker der regelmæssigt et nyt samurai-spil op og det er måske ikke så underligt, for samuraier ER bare for hårde... Samurai Warriors er - ikke overraskende - et spil om samuraikrigere.

Måske kender du Dynasty Warriors - en serie af spil, der alle har et helt sindssygt antal aggressive kinesere på skærmen og hvor man så får mulighed for at tæske dem alle til døde med forskellige våben. Måske gør du ikke. I begge tilfælde har du nu muligheden for at stifte bekendtskab med Samurai Warriors - hvor du i stedet kommer til at dele øretæver ud til et afsindigt antal vrede japanere.

Tom Cruise var åbenbart ikke den sidste alligevel...

I bund og grund er det et nyt Dynasty Warriors-spil, men da historien er anderledes (og der ikke er noget dynasti med), kalder man spillet Samurai Warriors. Titlen er da også meget godt ramt, for man kan vælge forskellige krigere og flere af disse krigere er faktisk samuraier. Spillet tilbyder forskellige måder at spille på - og langt de fleste af disse måder er variationer af temaet "dig mod mange", hvor du går rundt et sted i Japan og svinger dit sværd, dit spyd, din yoyo eller hvad du nu har samlet op af våben. Ved første øjekast virker det ikke synderligt imponerende, men for hver figur i spillet kan man styre historien i forskellige retninger - dette giver et utroligt antal muligheder for et spil, der i bund og grund "bare" går ud på at vifte skarpe eller hårde genstande i retningen af andre mennesker.

Historiens gang

Følger man spillets "story"-mode har hver karakter fem missioner. Det tager måske et par timer at gennemføre alle fem, så allerede her er der nok at give sig til. Dertil kommer, at man faktisk kan gennemføre dem på forskellige måder, så man også har mulighed for at opleve noget nyt når man spiller igennem for anden gang. Missionerne kaster tit spilleren ind i et stort slag, hvor man undervejs får forskellige objektiver, der skal løses. Det kan være, der er en lille gruppe fjender, der skal stoppes, det kan være, der er nogen der skal forsvares eller det kan være, at fjendens hærfører skal skaffes af vejen. Man har et kort i øverste højre hjørne og missionerne foregår på et nogenlunde stort areal, så man kommer tit til at løbe frem og tilbage for at gennemføre missionerne. Enkelte missioner har dog ikke noget kort og intet stort slag at deltage i. Disse missioner kan foregå på et slot eller lignende og her skal man så gå rundt og udforske området. Der er forholdsvis få af denne slags missioner og de er da heller ikke helt så interessante som de "almindelige" missioner.

Byg din egen samurai

Hvis man er mere interesseret i at starte fra bunden, er der også mulighed for det. Man starter som en ung, håbefuld knøs, der håber at blive en rigtig samurai en dag. Den unge knægt får muligheden for, at gennemføre en hård træning og hvis man er tilpas dygtig kan man som spiller udforme ham som samurai-kriger, præcis som man vil have ham. Forskellige små øvelser lader spilleren styrke forskellige aspekter af denne kriger. Visse øvelser gør krigeren stærkere, mens andre øvelser gør krigeren hurtigere eller bedre til at hoppe. Der er mange forskellige ting at overveje og denne del af spillet kunne måske lige så godt være navngivet "Sim-Samurai". Muligheden for at spille sammen eller mod en ven foreligger naturligvis også og specielle udfordringer er der nok af i Challenge Mode. Keder du dig i en hidtil ukendt grad, kan du kaste dig over "Survival"-mode, hvor du kan kæmpe til du taber - eller falder i søvn.

Kedeligt klædte krigere

Grafikken i spillet virker til at være en anelse over sidste salgsdato. Der er ikke sket det helt store i forhold til Dynasty Warriors 4, måske nærmest tvært imod. Grafikken i Dynasty Warriors spillene har aldrig decideret manglet detaljer, men der er alligevel sparet lidt her og der, for at muliggøre de høje antal figurer på skærmen - med det resultat, at grafikken virker lidt mindre imponerende end den ellers har gjort tidligere. Dog skal det nævnes, at der foregår tilpas meget på skærmen til, at man som nytilkommen spiller bliver utrolig forvirret den første halve time. Designet af de forskellige karakterer er gjort på en mere realistisk - nogle vil måske kalde den kedelig - måde end hvad man typisk er vant til fra japanske udviklere. Når man vænner sig til spillets lidt specielle stil og når man begynder at få lidt overblik over tingene, kan man til gengæld ikke forestille sig, at det skulle fungere bedre på nogen som helst anden måde.

Bør du slippe slanterne?

Om spillet er værd at købe afhænger af en del. Spillet er bestemt ikke dårligt lavet og det tilbyder da også underholdning, om end i begrænset omfang. Dette skal forstås på den måde, at spillet har et utroligt stort antal muligheder, så man kan få meget tid til at gå med at finde dem alle sammen - til gengæld bliver man nok træt af spillet længe inden det sker. Hvis man er meget glad for at "button-bashe", i stedet for at lære egentlige strategier og bruge meget lang tid på at blive god til et spil, så er Samurai Warriors ikke noget dårligt køb. Hvis man har brugt flere hundrede timer på at spille Tekken, og på at lære de utallige kombinationer hver figur har og på at lære de forskellige teknikker og finpudse dem for derved at blive nærmest ét med spillet... Så bør man nok lade Samurai Warriors stå på hylden.