Tiger Woods PGA Tour spillene fra Electronic Arts har i efterhånden flere år sat standarden for golfspil - nu er tigeren udkommet på N-Gage og selvom han ikke rykker nogen grænser her, leverer han et solidt og underholdende golfspil.

Det som har udmærket golfspillene fra Electronic Arts til konsollerne, er de mange spilmuligheder man har - N-Gage versionen af Tiger Woods PGA Tour 2004 indeholder ligeledes en lang række muligheder. Man kan passende starte ud i Practice Mode, hvor man kan lærer at putte, man kan træne på hvilket som helst hul man ønsker og man kan tage 18 huller på en bane efter eget valg. Der er Career Mode og det er her det meste af spillet ligger. Man kan vælge mellem rigtige golfspillere som John Daly og naturligvis Tiger Woods, men også mellem de efterhånden velkendte fiktive spillere som Big Mo og Solita Lopez. Derefter skal man spille en række turneringer, gøre sin golfspiller bedre ved at opgradere styrke, kontrol og putting egenskaber for de præmiepenge man vinder undervejs. Man spiller turneringer på nogle af verdens største golfbaner, f.eks. British Invitational og UK Classic på St. Andrews, Desert Open og TPC Challenge på Scottsdale og Everglades Pro-Am på Bay Hill.

Mange gamemodes

Man har også mulighed for, at gå på Eagle Hunt, hvor man skal lave en Eagle på alle spillets par 5 huller, spille Par 3, Par 4 og Par 5 Challenges, Chip In Challenge, Sandy Grave hvor man skal spille sig ud af bunkers, Corner Cutters hvor man skal lave draws på et dogleg hul, Rough Escapes hvor man skal spille sig ud af roughen, A Day at the Beach og flere andre. Man kan tjene Trophy Balls for at opnå forskellige mål, f.eks. at lave seks birdies i træk eller lignende. Endelig kan man spille online mod tre andre spillere via N-Gage Arena, selv om der ikke er den store forskel fra single-player delen. Man ser nemlig ikke de andre spillere man spiller imod, kun deres scores på scoreboardet. Man kan også uploade sine single-player statistik, så man kan sammenligne dem med andre spilleres.

Sving køllen

Electronic Arts introducerede en ny og smart "sving metode" i en tidligere udgave af Tiger Woods PGA Tour på konsollerne, hvor man simulerede golfkøllens bevægelser, ved at trække den venstre analoge styrepind tilbage for at trække køllen bagud, for derefter at trykke den fremad, for at sende golfbolden ud over stepperne - den sving metode er faktisk også tilstede i N-Gage versionen og det fungerer overraskende godt, specielt hvis man har en QD maskine, da retningstasterne er nemmere at bruge på den maskine. Man kan ligeledes vælge forskellige typer af slag, man kan lave fades og draws og man kan tilføre bolden skru, så den enten stopper hurtigt eller triller længere. Stort set alle skudteknikkerne fra konsolversionerne er til stede i denne N-Gage version og det er ganske imponerende.

Mystisk golf-dyr

Mindre imponerende er lydsiden, som faktisk er ganske hæslig. Musikken i menuerne er noget larm og lydene når man er på golfbanen er sparsomme, bortset fra nogle dyrelyde, som er så høje og underlige, at jeg ville blive bange hvis jeg hørte dem i virkeligheden - de må komme fra nogle meget store og mærkelige dyr, for det lyder som noget man aldrig har hørt før. Grafikken er nydelig og som man kunne forvente det, ikke noget specielt men bestemt funktionel. Desværre hakker den en del, når man følger bolden ned af golfbanen, faktisk går grafikken nogle gange i stå i op mod 1 sekund, men det er sjældent det sker.

Solidt

Tiger Woods PGA Tour 2004 til N-Gage er et af de bedre spil til maskinen - der er masser af gamemodes og turneringer at kaste sig ud i og golfspil egner sig ret godt til en håndholdt maskine, hvor man lige kan tage et hul eller to mens man sidder i bussen og man bliver ikke stresset af et tikkende ur eller nærgående fjender, hvis sidemanden skulle finde på at spørge hvad klokken var. Spillet har stort set ingen alvorlige problemer ud over lyden, - man skal bruge lidt tid på at lære sving metoden at kende men det tager ikke lang tid. Tiger Woods PGA Tour 2004 flytter ingen grænser men er et godt, solidt og underholdende golfspil.

Om Palle Jensen