Endnu engang bliver en gammel traver trukket ud af stalden. Crash Nitro Kart har haft sin debut på stort set alle platforme undtaget N-Gage. Nu er det blevet tid til at afprøve, om det klassiske arkaderæs kan stå distancen på den ellers så udskældte spilletelefon. Om Crash og vennerne kører i grøften eller kommer sikkert over målstregen, kan du læse her.

En ganske fredelig dag hos Crash og vennerne bliver pludselig afbrudt, da den forlystelsessyge kejser Velo bortfører dem til sin planet. Her skal Crash, Coco og Crunch kæmpe mod den lede Dr. Vortex og hans suspekte crew. Hvis det lykkedes, vinder de deres frihed. Det er ganske kort hovedhistorien i Crash Nitro Kart, som nu debuterer på Nokias N-Gage. Er det ikke lige storymode, som trækker, kan man vælge arkade, time trial eller via Bluetooth kæmpe i multiplayer, hvor kampen står i enten race mode eller battle mode.

Gennem skoven, ud i sneen

Går man efter storymode, som her hedder adventure, og som er langt den mest varierede gamemode, kommer man gennem adskillige baner dækket med enten skov, sne og jungle. Som altid kan man opsamle bonuspoints i form af æbler, nøgler, powerboosters og så de herlige nitro-kasser, som man kan smide i hovedet på modstanderne. Der er 18 karakterer at vælge imellem og går det rigtig godt, kan man naturligvis åbne for de ellers låste og hemmelige karakterer.

Fanget i muren

Crash Nitro Kart og Mario Kart minder meget om hinanden og den eneste væsentlige forskel er figurerne, som til gengæld er sjove og animeret med mange detaljer, som dog ikke kommer til deres fulde ret på N-Gage. Dertil er grafikken for gnidret og hakkende. Vælger man arcade eller time trial, går det nogen gange helt galt. Så begynder siderne af banen at vende vrangen ud og pludselige befinder man sig inde i væggen omgivet af to baner. Den slags grafiske unoder er desværre ikke et særsyn. Yderligere er der fare for, man taber overblikket i time trial og arcade. Kommer man uden for vejen, bliver grafikken kraftigt pixeleret og man aner ikke, i hvilken retning man skal køre.

Ikke hive i rattet

Styringen fungerer som altid med piletasterne i venstre side og så 4, 5 og 6-tasterne og hurtigt er man godt i gang med at smadre og skubbe de andre af banen. Desværre kan bilerne være unødvendigt følsomme og det er med ganske lette tryk, man kommer sikkert i mål. Specielt skal man slække på speederen i svingene og her reagerer bilerne godt og hurtigt. Det kræver lidt tilvænning, men for de fleste kart-fans er det en smal sag.

Valgfrie biler

Der hvor Crash Nitro Kart virkelig fungerer, er i det yderst enkle og let tilgængelige gameplay. Musikken er ikke videre køn at høre på, men humoren, figurerne og de mange muligheder for skifte bil, figur og bane, gør, at man ikke lægger Crash Nitro Kart på hylden lige med det samme. Valgfriheden gør det for eksempel muligt at skifte bil og karakter alt efter temperament. For hver af figurerne står der i højre side angivet om det er en bil med hurtig acceleration, fart eller om den gør sig godt i svingene.

Valgfrit snyd

Om det er fordi N-Gage spillere er mere utålmodige end andre, skal vi lade være usagt, men det er muligt at indtaste cheats og modtage hints omkring de enkelte baner. I sær sidstnævnte er gode lige at studere før start, da de vil spare én for en masse besvær. Vil man være sikker på, at man ikke bliver helt til grin, er det også muligt at køre og teste sig selv mod en 'spøgelsesvogn' i det såkaldte shadow racing. Det er selvfølgelig set før, men det giver også en god fornemmelse af, hvor hurtigt eller hvor følsomt spilletelefonen reagerer, når man ræser derudaf i dette gammeldags, men stadigt fængende kørespil.

Om Natasja Broström