Score: 4

Alle har prøvet et fighter-spil. Alle japanske spil-firmaer med respekt for sig selv har lavet mindst én fighter og langt de fleste konsol ejere har prøvet et eller flere af dem. Nu vender spillet, der startede det hele, tilbage. Næsten præcis som det så ud dengang.

Hyper Street Fighter 2: The Anniversary Edition bliver udgivet hele 15 år efter det oprindelige Street Fighter. Det oprindelige Street Fighter blev ikke noget kæmpe hit, men efterfølgeren var en mindre revolution og der blev lavet flere hundrede spil, der prøvede at stjæle noget af den opmærksomhed Street Fighter 2 fik. Konceptet var rimelig simpelt - to kæmpere, en bane, kæmp til den anden falder om. Gentag så mange gange det er nødvendigt. Til rådighed havde man en del forskellige moves og som noget relativt nyt på det tidspunkt havde man også "special moves", der krævede indviklede bevægelser med kontrolpinden. Selv i dag har vi spil, der ikke er nået meget længere end Street Fighter's niveau. Der var nemlig en utrolig dybde i Street Fighter, der gjorde, at man kunne lære spillet på ganske få minutter, men det tog flere år at blive en mester til det. Der blev udgivet mange bøger om, hvordan man kunne blive en bedre Street Fighter, hvilket var rimelig usædvanligt for det tidspunkt. Capcom - der aldrig har været bleg for at malke en succes til det yderste - udgav omkring ti forskellige udgaver af Street Fighter 2. Først kom Champions Edition, så kom Turbo Edition, så kom Super Street Fighter osv. Selv dengang var det svært at holde styr på alle versionerne.

Super Turbo Ninja Mega Snade Bjælde Edition?

I dag er så dagen, hvor man kan købe alle versionerne i én. Selv den specielle Super Turbo-version, der ellers kun var til at skaffe på den fejlslagne 3DO-maskine. Spørgsmålet er, om det er et godt køb? For pengene får man et spil, der er blevet pillet ved og justeret på alle tænkelige måder. Et spil, der har en kompleksitet, man ikke ser i ret mange spil. Til gengæld er det også et meget gammelt spil, der ikke virker helt så imponerende set med nutidens øjne - i det mindste ikke rent grafisk. Spillet bliver udgivet billigt, men både Tekken 4, Soul Calibur 2 og alle de andre store fightere, der er på markedet i dag, er nede på samme prisniveau.

Nu med film

Med på spil-disken har Capcom inkluderet den japanske tegnefilm Street Fighter II: The Animated Movie. Den film er et must for alle fans af spillet, men havde det ikke været langt smartere at lægge filmen på en disk for sig selv, så man kunne se det i en "rigtig" DVD afspiller? Så man kunne benytte sig af de forskellige smarte finesser, man har på rigtige DVD'er? Åbenbart ikke. I stedet må man nøjes med en halv-lummer kvalitet og muligheden for at springe kapitler over. Det er kun marginalt bedre end at have filmen på VHS, desværre.

Burde have fulgt med i cornflakes-pakken

Det virker tåbeligt, at Capcom ikke har valgt at inkludere mere i denne udgivelse. Hvorfor får vi ikke en version af Street Fighter III for eksempel? Det spil har kun været udgivet på Dreamcast og det er vist de færreste, der har haft chance for at prøve det. En version af Street Fighter Alpha havde også været et plus, eller en af de nyere Capcom Vs SNK eller Marvel Vs Capcom. Selvom Street Fighter EX 3 var en af de første titler til PlayStation 2, var det ikke umuligt at inkludere det. Hyper Street Fighter 2 ligger jo som bekendt på en DVD og på sådan en er der jo plads nok. Man har faktisk ikke engang inkluderet de forskellige versioner af spillet. Lige før man vælger en kæmper, vælger man også hvilken version, man skal have karakterer fra. Vælger man for eksempel Turbo Edition, har man ikke mulighed for at vælge de kæmpere, der kom i de senere versioner. Ikke ligefrem imponerende og det ødelægger lidt den antologi-følelse, der ellers normalt er i denne slags udgivelser. Desuden egner en Dual Shock 2 kontroller sig ikke super-godt til at spille denne slags spil med, så man skal nok regne med enten at få ømme tommelfingre af det, ellers skal man investere i en mere arcade-agtig kontroller. Vælger man det sidste, kommer man til gengæld tættere end nogensinde før på at have en af de bedste fightere nogensinde. Spillet viser dog sin alder og det er meget svært for os her på Gamesector, at anbefale noget, der burde have været smidt med i en "ny" udgivelse. Af disse grunde får spillet en ringe karakter.