EA Sports er tilbage i bokseringen med en ny titel, som skal forsætte hvor Knockout Kings stoppede. Hele systemet bag spillet er blevet ændret og ligner ingen tidligere udgivelser i genren. Umiddelbart har EA Sports lagt godt op til en ny franchise serie, som vi kender NBA Live og FIFA spillene, så spørgsmålet er om de har ramt rigtigt og det bliver en succes.

Glem alt om hvad du kendte til boksespil. EA Sports har tilføjet Total Punch Control og ikke nok med at det er en stor satsning, så holder det faktisk også. De fleste vil kunne nikke genkendende til funktionen bag dette flotte navn. Vi har bl.a. set det i NBA Live 2004, hvor driblinger og finter styres "on-the-fly" med højre analogstik. Der er dog blevet taget det næste skridt i denne retning med Fight Night 2004, da alle slag nu styres på denne måde, mens skulderknapperne lader en parere og dukke sig. Det hele virker umiddelbart meget simpelt og til at begynde med frygter man, at denne styreform vil blive reflekteret dårligt i spillets levetid. Der udføres forskellige slag ud fra hvordan man bevæger stikket rundt, med de hårdere slag sværere at udføre end de normale. Den traditionelle udøvelse af, at slå så hårdt og på så mange knapper som muligt er væk. Følelse for kampene og modstanderne er blevet sat ind i ringen i stedet for. Man oplever hurtigt at det føles meget mere levende og at man faktisk selv kæmper, end bare at slå på adskillige knapper. Modstanderens angreb skal læses og der skal svares korrekt på angreb og parader. Til at begynde med, vil man finde den nye kontrol en anelse for enkel og idømmer det umiddelbart en kort levetid i maskinen. Snart finder man dog ud af, at det ikke kommer an på hvad din bokser kan gøre, men hvad man selv kan gøre med de muligheder man har. Det gør næsten mere spillet til en simulator end de mere action orienterede titler som man normalt ser fra EA Sports. Det tager dog lang tid at mestre denne kontrolform og det kan godt skræmme folk væk, som normalt ikke interesserer sig for boksning (det kan den generelle fysiske afstraffelse i spillet selvfølgelig også). Men er interessen der, så er kontrollen mere end dyb nok og en glimrende gendefinering af en genre der næsten var ved at dø ud.

Valgmuligheder i overflod

Det første valg man står overfor er selvfølgelig det klassiske, om man skal gå i gang med en karriere eller bare tage en hurtig omgang i ringen. Første gang man vælger karriere skal man skabe sin egen fighter og her er der næsten ingen grænser for hvad man kan gøre - meget i stil med de muligheder man havde i Tiger Woods PGA Tour 2004. Det er en rar detalje, at man kan personificere sin bokser ned til en sådan detaljegrad, om end det ikke er et krav undertegnede normalt har, men det kan være EA Sports snart får ændret på det. Samtidig er der heller ingen dårlige kommentarer til denne mulighed for at skabe sin egen bokser, da karakter-modellerne er utroligt godt lavede og reagerer alle lige godt på de adskillige slag de får i ringen. Og slag skal man nok få, for ingen kommer til top i Career Mode uden at smage gulvet mere end én gang, næsten ligegyldigt hvilken vægtklasse man skulle vælge at deltage i. Mens vi snakker om at gå i gulvet, bør en anden nytænkning også nævnes; det er slut med at slå løs på knapperne for at komme op fra gulvet. Nu ser man dommeren stå over en og tælle en ud, dog er ens syn ret sløret og man skal så fokusere for at komme op. Dette gøres i form af i alt tre slørede billeder af dommeren, hvor man skal føre de to af dem ind og "passe" med den midterste med højre og venstre analog stik. Det bliver hurtigt sværere og sværere, men i stedet for at stå og hoppe på en knap på kontrolleren for at komme op, som man har gjort tidligere, så giver dette virkelig en udfordring. Før i tiden var det at træne mellem kampe endnu engang voldsudøvelse på ens kontroller, men nu er det ændret til forskellige minigames, som faktisk gør spillet endnu bedre og ikke gør træningen til noget "der bare skal overstås".

En sværvægter

Visuelt er Fight Night 2004 ganske nydeligt, i hvert fald indtil blodet begynder at flyde, da de førnævnte karaktere-modeller opfører sig ekstremt godt og faktisk gør det muligt at læse modstanderens angreb, hvilket ofte kan være forskellen på en næse og en brækket næse. Omgivelserne er ligeledes atmosfærefyldte, selvom tilskuerne ofte virker en smule fraværende. Det ser man alt for ofte i sportsspil, men det har samtidig ikke den store effekt på spiloplevelsen og grafisk er både boksere, arenaer og trænere ikke bare flotte, men ligefrem tilstede med kommentarer, tilråb og gode råd. Efterhånden som man kommer længere og længere ind i kampen kan det ses på bokserne (og underlaget i ringen). Ikke at de bare begynder at bløde til højre og venstre, for hvis man holder øje med hvilke slag man uddeler og modtager, så er det faktisk disse punkter som brister, hæver og bløder senere i kampen. Traditionen tro, så har EA Sports fået fyldt godt med kendte navne ind på spillets soundtrack, hvor der bl.a. kan nævnes navne som Puff Daddy, Notorious BIG, Busta Rhymes og MOP. Resten af musikken står også på en blanding af hip hop og lidt rock og leverer en ganske god stemning - især i de små amatørklubber hvor man starter.

En ren knockout?

Fight Night 2004 er et spil som har mere end gjort sit job med at afløse Knockout Kings 2003. Ikke alle finder boksning lige charmerende og det gør, at for mange går glip af denne titel, som virkelig har defineret hvordan boksespil skal være nu og i fremtiden. Det har sine skønhedsfejl og er ikke altid lige brugervenligt, men alt godt kommer til dem som venter og hvis man dedikerer lidt tid til denne titel, så er der underholdning til alle, om de normalt kan lide boksning eller ej. En anden ting som efterlader en mulig Fight Night 2005 noget at indløse, er at kunne spille online. Hverken Xbox eller PlayStation 2 versionen har mulighed for dette og det er lidt ærgerligt (især da man faktisk kan gøre ens kæmper ret personlig når man laver ham, så man gerne vil vise ham frem). Fight Night 2004 har i hvert fald indløst ønskerne hos fans og dem der slet ikke viste, at boksning kunne være så underholdende og undertegnede glæder sig i hvert fald til at se hvad der sker næste år.

Om Lasse Buhl