Castle Strike

Så er den gal igen - denne gang med 100 Års Krigen!!! Der er simpelthen en overflod af englændere, tyskere og franskmænd bevæbnet til tænderne og de er helt vilde efter at slå hinanden ihjel. Der er byer, der skal indtages, borge, der skal knuses og land, der skal indtages - og ikke mindst marker og husdyr der skal brændes af. Vi tager en kig på dette historisk inspirerede real-time strategispil.

Brænd hans borg af og stjæl alt hans kvæg!!!

Jeg skal med det samme indrømme, at jeg ikke er nogen historisk ekspert på 100 års krigen (den slags overlader jeg til vores redaktør), men selv jeg kan se, at selv om Castle Strike bygger på 100 Års Krigen, så er det ikke et heeeeelt historisk korrekt spil - men det gør jo heller ikke så meget hvis ellers underholdningen er i orden.

For de læsere, der stadigvæk husker deres historielærdom vil det måske være et svagt minde, at 100 Års Krigen forgik i den mørke middelalder i 1338-1453 og det kan med sindsro siges, at det var en temmelig ufed tid, at være almindelig bonde eller borger i - var man soldat skulle man ganske vist slås, men i det mindste havde man våben til, at forsvare sig med. Det er naturligvis en perfekt periode, at lave et real-time strategispil over.

Kernen i Castle Strike er en 27 missioners single player kampagne, der stort set starter med en lille konflikt mellem to naboer, men da naboerne bor i borge og har hære at gøre med, så nøjes de ikke med at stjæle hinandens morgenaviser eller hælde affald ud på hinandens græsplæner - nej der bliver rullet bueskytter, stenkaster, sabotører og meget andet ud for at sikre sig, at naboen lærer lektien! Som vi kender det fra Warcraft har du adgang til en eller flere Hero personer, som du skal styre igennem kampagnen. Her skal du løse missioner, der går fra at slå pesten ned i en af dine landsbyer, angribe en flok banditter, der har bortført beboere eller genopbygge en plyndret by. Det er den slags one-off missioner, som de spillere, der har spillet Warcraft vil kende særdeles godt, hvor man starter op med en fast gruppe soldater i sin hær og skal løse missionen med disse.

Men bare rolig - senere kommer den slags missioner, som danner den solide kerne ethvert real-time strategispil med respekt for sig selv indeholder - nemlig dem hvor man skal opbygge base, samle ressourcer og ikke mindst hærge, plyndre og nedbrænde dine fjenders byer og borge - nåja, og naturligvis får du også selv lov til at bygge nogle imponerende fæstningsværker, så fjenden ikke bare kan vade ind og besejre dig uden videre, men er nødt til at have bueskytter, blider og andet belejringsudstyr med hjemmefra.

Tænd op under olien - fjenden er ved døren!!!

For at kunne bygge og udvikle ting og sager har du naturligvis brug for ressourcer, og i Castle Strike handler det om guld, jern, sten og træ. Guld får du ind når du har smækket et skattekontor op, mens de øvrige tre elementer skal indsamles af dine bønder - fuldstændigt som vi kender det fra andre spil i genren. Der hvor Castle Strike differentierer sig er på placeringen af ressource indsamlende bønder - du kan naturligvis individuelt sætte dem til at fælde træ og grave efter kul og så videre. Men alternativt har du mulighed for, at klikke på et stykke land du har under udvikling (dvs samler ressourcer på) og få adgang til et styringsværktøj for arbejdsindsatsen i det område. Her kan du ved hjælp af et par slidebars dels styre hvor mange % af din arbejdsstyrke, der skal være i et givent område, men også angive hvor mange, der skal bygge og hvor mange der skal samle - og ikke mindst HVAD de skal samle. Det er muligt jeg har sovet i timen, men jeg kan ikke errindre at have set en så indlysende, enkel og smart implementering af ressource kontrol som i Castle Strike. Sådan!

Sim-borg - byg dit eget middelalder slot

I et spil med titlen "Castle Strike" kan man vel forvente at borge er en vigtig faktor og på det punkt bliver man bestemt ikke skuffet. Konstruktionen af din helt egen borg er grundpillen i dit forsvar og er den største konstruktionsfase i spillet - det er både dyrt i penge, men også i ressourcer og tid, hvorfor det er vigtigt, at gøre det rigtigt i første hug.

Rent faktisk laver du et blueprint af hvordan din borg skal se ud, så du kan se via et outline hvordan det kommer til at se ud med mure, tårne, porte og alt den slags - og så flytter du rundt med det indtil du er tilfreds med layoutet og synes, at det taktisk er forsvarligt, hvorefter du går videre til det endelige stadie, hvor du får at vide hvor mange ressourcet og hvor mange mænd det vil tage for at bygge din borg - og er du ikke skræmt væk af dette, så vælger du, at sætte byggeriet i gang hvorefter din borg langsomt vil blive bygget op - præcist som vi kender det fra andre real-time strategispil.

Det bedste ved det hele er naturligvis at det ikke kun er for sjov, der er indlagt sådan en gang Sim-Borg i spillet - det kommer til belejringer, hvor enten du eller fjenden skal knuse forsvarsværkerne for, at kunne erobre borgen. Stenkastere og kanoner er de primære langdistance våben i den sammenhæng - og igen har Castle Strike en lille interessant vinkel i den sammenhæng. Belejringsvåben betjenes nemlig af våbenteams, der flytter rundt på dem, justerer dem, genlader dem og affyrer dem - de er ikke bare selvkørende våben sådan som vi kender det fra mange andre real-time spil. Dette giver i den sidste ende nemlig en interessant lille vinkel - eliminer de våbenteams, der bemander fjendens tunge våben, og de bliver sat ud af spillet - eliminer dem alle, og du kan erobre våbnet, dreje det 180 grader og bruge det mod fjenden.

Troppetyper og research

I tillæg til de tunge våben har hvert land 14 forskellige troppetyper - hvoraf de fleste naturligvis skal researches frem. Ud over nærkamps- og skytte-enheder, har du f.eks. også adgang til sabotører,der kan brænde dine fjenders bygninger af, riddere, der er meget slagstærke enheder og minører, der kan underminere fjendens mure eller sabotere borgportene, så de ikke kan lukkes.

Selv om kamp naturligvis er det primære element i de fleste real-time strategispil, så har udviklerne sørget for, at du kan kontrollere din økonomi og produktion via popup vinduer (som beskrevet ovenfor), så du ikke skal til, at forlade et vigtigt slag for at sikre dig, at der bliver fældet træer og lavet pile nok af det til at belejringen kan fortsætte - også en god lille finish. Dette betyder også, at spillet ikke kræver helt så meget micro-management som vi ellers ofte ser indenfor genren.

Flyt ham derover og ham derover og ham ....

Kontrollen i Castle Strike er lige til, at gå til og du skal ikke spille mere end en 5-10 minutter før du har check på hvad du skal gøre for, at bevæge dine tropper rundt, samle ressourcer og så videre.

Selve kampdelen er også ret nem at gå til. Der er naturligvis mulighed for at gruppere dine tropper via CTRL+[indsæt tal her] hvorefter du har et omgående shortcut til dem, så de kan vælges ved at bruge tal-tasterne - nemt og bekvemt, og noget der hører hjemme i ethvert moderne real-time strategispil. Enheder bevæger sig nogenlunde i de formationer du sætter dem til - men ind i mellem går der bare spredt-klump-gang i det når du flytter dine tropper rundt.

Som en positiv overraskelse reagerer dine tropper faktisk på åbninger, når de ser dem - har en gruppe soldater f.eks. mulighed for, at lave et flankeangreb på en fjendestyrke der er i kamp med en af dine andre grupper, så gør de det ofte helt automatisk. Som en ekstra lille vinkel kan du bruge din Hero person til, at samle grupper omkring din fane og beordre nye grupperinger - også dette virker ganske udenmærket.

Det eneste problem jeg har oplevet med spillet er, at musemarkøren ind i mellem forsvinder mens man bevæger den rundt - hvilket godt kan virke lidt forvirrende. Dette sker både i menuerne samt i selve spillet, men forhåbentlig er det en fejl der kan rettes ved en senere software opdatering.

Grafik, musik, lyd - action!

Grafikken i Castle Strike er ok - den minder vel i grunden lidt om hvad vi har set i C&C Generals og det er ganske fint og funktionelt. Generelt vil jeg sige, at grafikmotoren er over-middel, og jeg har endnu ikke oplevet, at det hele begynder at sprutte og hakke når der kommer mange enheder på skærmen. Teksturer og modeller kan blive lidt mudrede og utydelige når du zoomer ind, men generelt vil du aldrig zoome helt ind da det vil betyde du totalt mister overblikket over slagmarken - så det er ikke det helt store problem.

Der er en god grad af detaljer på såvel bygninger som personer, og det virker som om udviklerne har brugt mere end bare fem minutter på, at skabe noget, der giver en snert af middelalder.

Lyden er ganske udenmærket - nu ved jeg ikke hvordan en katapult lyder når den sender 1200 kg kampesten gennem luften eller hvordan kogende tjære lyder når det plasker ned fra en borgmur, men jeg synes det virker meget overbevisende og autentisk. Da der er engelske, tyske og franske enheder i spillet, taler de faktisk allesammen deres rigtige sprog og det er faktisk ganske udenmærkede lydbidder der er brugt der - og her og der er der endda et stænk af humor, f.eks. råber en af de engelske munke når man klikker på ham "I kick arse for the lord!" - en munter lille detalje.

Når den sidste pil er skudt

Castle Strike er et ganske godt forsøg ud i real-time strategi genren, og udviklerne har set på hvad der er gjort godt i mange andre spil i genren og har bygget de ideer ind i spillet. Der er også nogle ganske gode egen-udviklede ideer iblandt, men ganske ofte sad jeg og tænkte "det er ligesom i Warcraft" eller "det er ligesom i Age of Empires" for spillet gør for lidt, for at udmærke sig på egen hånd efter min mening.

Men det ændrer ikke ved det faktum, at det er et ganske udenmærket spil, der tilbyder timevis af underholdning i form af en god singleplayer kampagne, og senere har du mulighed for, at spille mod menneskemodstandere via LAN eller Internet. Så kan du godt lide det historiske islæt, så er Castle Strike bestemt ikke et dårligt bud på et spil der er værd, at tage med hjem.

Spillet distribueres af K.E. Media, som gerne besvarer spørgsmål på 89 44 22 79.

Om Kenneth Madsen