Score: 9
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):

Samus' første mission på planeten Zebes. Første møde med de farlige metroids - på deres hjemmebane. Kan det blive bedre, i Nintendo's adskillige remakes af gamle klassikere, end at komme tilbage til det som startede serien om den intergalaktiske dusørjæger tilbage i '86? Vi har svaret.

Back to basics

Din mission er at udrydde de rumpirater, der har etableret sig på Planeten Zebes, men uden det kommer som en overraskelse, så gemmer planeten på en hemmelighed. Organismen, kendt som Metroid, eksisterer nemlig på planeten, og det er disse organismer som rumpiraterne (som faktisk er en del slemmere end navnet umiddelbart lyder) udfører eksperimenter på, for at kunne bruge dem i krig. Som det hører sig til i Metroid spil, så lander man uden det store udvalg af våben og skal derefter rundt og samle diverse power-ups op for at opgradere sit power suit. Historien fortælles primært via cut-scenes, ligesom i Metroid Fusion, som er ganske flotte og virkelig giver spillet dybde, tiltrængt dybde, da historien ofte tager bagsædet, mens man leder efter power-ups.

Metroid definerede stort set en genre tilbage i 80'erne; Side-scrolling exploration. Senere er der kommet mange andre, bl.a. klassikere som Castlevania-serien. Spillet, og genren, går ud på at bevæge sig rundt på store baner i 2D, hvor man bevæger sig fra den ene ende af et "skærmbillede" til et andet, mens man skyder diverse monstre og andet kryb og kravl, samtidig med man indsamler førnævnte opgradering til sit power suit (såsom Powerball, bedre våben, mulighed for at hoppe højere osv.). Mange af disse baner er både en del komplicerede, så man uden tvivl ville fare vild, hvis man ikke havde et kort at følge. Hvis man virkelig går op i genren med krop og sjæl, så skal man dog finde alle disse power-ups, som ikke bare ligger rundt omkring på banerne, men ofte er gemt godt - meget godt!

Det er lidt en personlig indstilling om man gider at powerbombe (en teknik hvor man i Powerball mode - en kugle man kan lave sig om til, som kan komme steder hen man normalt ikke kan - lægger bomber under sig selv i strategiske intervaller, så man sprænger sig selv opad) op ad samtlige vægge, eller man bare ville tage den mere direkte vej for at redde menneskeheden. Der er i hvert fald underholdning for alle pengene, ligegyldigt hvad man vælger at gøre.

Metroid Zero Mission er ligesom forgængerne bygget op efter en ret enkelt arbejdstegning. Missionsforklaring, find stedet, dræbe alt på vejen, løs et problem (oftest ved at sprænge det i luften) og så tage en boss kamp. Start derefter forfra. Hvis det er så simpelt, hvordan kan serien så være så kendt og hvordan kan denne titel få en så høj karakter? Ganske simpelt fordi det aldrig bliver trættende; omgivelserne skifter for hver "zone" man befinder sig i og farvevalget giver en utrolig god atmosfære, samtidig med at monstre og ikke mindst bosserne er utroligt alsidige og interessante. Det eneste dårlige der kan siges er, at spillet kan føles en smule kort, når man først bliver rigtigt bidt af det, da man spiller til man falder om. Samtidig kan det også gennemføres på tre eller fire timer, hvis man er veteran af serien og selvfølgelig undlader at samle alle power-ups. Hvis man derimod tager den med ro og ikke bruger alle genveje, som diverse guides kan give for at kunne storme så hurtigt gennem spillet som muligt, så er der mange flere timer at komme efter. Ellers kan man jo altid komme tilbage og prøve at slå en score, som man får sidst i spillet baseret på tid og procentdele af power-ups fundet.

Grafisk er Metroid Zero Mission som Fusion, blot flottere. Forgængeren blev bl.a. rost for dets grafik, så det er noget af et kompliment, men Zero Mission kommer faktisk op og minder om Super Metroid til Super Nintendo og dette kombineret med en GameBoy Player tager virkelig en tilbage til de gode gamle dage. De forskellige omgivelser er virkelig flotte og "levende", selvom vi snakker om relativ enkel 2D-grafik, da forskellige lag, der bevæger sig uafhængigt af hinanden, virkelig giver spillet en følelse af dybde. Banedesignet hører samtidig også med i den højere klasse, selvom det til tider er sværere at gennemskue de hemmelige veje, end det er i andre spil i samme genre. Monstrene er ligeledes flotte (selvom dette ord ikke rigtig betegner en slimet, fire-armet kæmpe særligt godt) og farverige. De førnævnte cut-scenes er dog ikke de bedst animerede, der er set, men samtidig lægger de sig op af tegneserie-stilen, så man finder det ikke irriterende, da størstedelen af spillet er bygget op på denne måde.

Lydsiden er den eneste side af spillet, som ikke er oppe på et utroligt højt niveau, da de ellers udmærkede (for en GameBoy) lyde bliver genbrugt en tand for meget og baggrundsmusikken ikke rigtigt tilføjer noget til atmosfæren. Mens man sidder opslugt med spillet, bliver det dog aldrig irriterende, men hvis man skal ud på en længere togtur, så bør man nok lige huske høretelefonerne.

Metroid Zero Mission er endnu en perle til GameBoy Advance. Nintendo har fundet ud af, at genudgivelser af gamle spil, tilsat en mere nutidig grafik og enkelte ændringer, sælger godt og samtidig formår de at producere dem således, at det stort set aldrig går galt. Eftersom Metroid Fusion bød på en original historie (om end nogen fandt historien lidt for original til Metroid serien), og det er de færreste, der ville sætte sig ned med det første Metroid (eller har mulighed for det), så er det mere end tilgivet, at der er genbrugt så meget fra klassikeren. Der er dog også tilføjet en hel del til den originale historie og verden.

Medmindre man decideret ikke underholdes af de såkaldte "2D exploration" titler, så er der noget for de fleste i denne udgivelse, selvom det kan blive en smule for udfordrende for det yngre publikum. Metroid Zero Mission formår ikke bare at gøre Fusion nummeret efter, men forbedrer faktisk alle aspekter af spillet og tilfredsstiller de kendinge af serien som var utilfreds med Metroid Fusion. Det kan ikke gøres meget bedre.

Spillet udgives i Danmark af Bergsala / Nintendo, som du kan kontakte på telefon 70 21 11 06.

Gamesector Anbefaler

Om Lasse Buhl