Carve

Carve er et nyt racerspil udviklet af Argonaut. Det falder inden for den subgenre, hvor man kører på jetski. Spillet er meget arkadeagtigt og tilbyder multiplayer i både splitscreen, link-up og via Xbox Live. Men er det godt? Find ud af det her!

Vandgang via Live!

Flere og flere danskere har prøvet at stå på jetski på diverse charterferier og sågar på de lokale kyster, men det er nu ikke nogen forudsætning for at kunne lide Carve. Alle, der holder af et godt racerspil, vil hurtigt føle sig nogenlunde hjemme i spillet. Grundlæggende er et jetskispil jo blot en bilspil med jetski i stedet for biler. Der er tilsat lidt ekstra krydderi i form af, at man kan lave akrobatiske tricks i luften, når man kører over et af de mange hop, og man kører langsommere, når man befinder sig i modstandernes kølvand, men et racerspil er et racerspil er et racerspil. Gameplayet er hvad jeg vil betegne som light. Det minder mere om Crash Nitro Kart end et avanceret bilspil, og jeg plejer at køre med speederen i bund fra start til slut. Heldigvis fungerer R-knappen som speeder, så tommelfingeren kan koncentrere sig om at lave tricks, der udføres på de andre knapper.

Første mulighed er at tage et Quickrace. Her vælger du en enkelt bane og spiller den igennem. Der er dog kun to baner at vælge mellem, men i tournament mode, der er spillets singleplayer-kerne, kan man relativt hurtigt låse op for flere baner ved at vinde turneringer. Der kan også låses op for en række cheats, der altså ikke alle er decideret snyd - den første er for eksempel 'big head mode'. Ikke just 'snyd' at køre rundt med en kæmpekrydder. Efter at have gennemført den første turnering på novice uden at lave et eneste trick, begyndte jeg dog så småt at sakke agterud, da jeg satte sværhedsgraden op. Heldigvis er der en god tutorial, der gradvist lærer dig de forskellige tricks. De er faktisk vigtige for dit tempo, fordi man ved landing på vandet efter veludført luftakrobatik får kontant afregning i form af et fart boost - ganske som når man kører over fartstriber i diverse Kart spil. Der er også en arcade mode, hvor man kan spille op til fire spillere mod hinanden i splitscreen. Det er skam ganske morsomt. Men spillet er faktisk allerbedst, når det spilles over Xbox Live.

4 er godt - 8 er bedre

At spille over Xbox live er selvfølgelig ikke særlig socialt - sammenlignet med at samle tre venner i sofaen og spille i splitscreen. Men over Live kan man spille op til otte ad gangen, og man får hele skærmen for sig selv. Måske har jeg været heldig, men jeg har ikke oplevet lag af nogen art, og netkoden virker rigtig god. Der er dog endnu ikke forfærdelig mange spillere på, og flere gange blev spillene sat i gang allerede, når vi var en fem stykker. Ikke desto mindre var det sjovt. Spillet understøtter i øvrigt også link, men det er nok tvivlsomt, hvor ofte det vil blive brugt.

Ringe musik

Visuelt set er Carve en ganske hæderlig oplevelse. Vandet er pænt, og i ny og næ sprøjter det op på den fiktive kameralinse, der viser dig spillet. Det er stemningsmæssigt et godt træk, og jeg synes heller ikke det er anvendt for meget, så ens udsyn konstant er generet af vand på skærmen. Men spillets ubestridt tyndeste del er lydsiden. Musikken er simpelthen tam og lyder loopet, fordi den er så ensformig. Man begynder at tænke pladshensyn og cartridges, når man har hørt de samme to takter 117 gange i træk Og var det så bare gode takter, men det er det heller ikke. Helt uforståeligt er der ikke inkluderet Xboxens ellers geniale mulighed for, at man selv kan lægge musik ind.

Ikke den dybe tallerken, men den billige

Carve er ikke lige det spil, der presser Xboxens ydeevne til det næste niveau, og gør heller ikke noget for spilmediet som sådan. Når dette er sagt skal man huske på, at Carve allerede fra udgivelsesdatoen lanceres som en lavpristitel (for 299,-). Det gør selvfølgelig ikke spillet bedre, men jeg har i lang tid gået ind for differentiering i pris, afhængig af hvor lang tid, der er brugt på et udvikle en titel. Det er jo galskab, at et på alle måder sjusket spil som for eksempel Celebrity Deathmatch skal koste det samme som suveræne Knights of the Old Republic. Carve er basalt set et fint lille arkadespil, hvor man også har lagt Xbox Live funktion og en masse unlockables ind. Det er en stor bommert, at man ikke kan benytte egne numre til soundtracket, især da det medfølgende er temmelig dårligt. Men selve spillet fejler ikke noget. Til fans af arkaderacere er der en del at komme efter - til prisen. Især i en tid hvor det koster ti kroner, hvis man overhovedet bevæger sig i nærheden af en rigtig arkademaskine. Og spillet er overordnet set ganske velfungerende, om end der ikke rigtig er sket nogen udvikling ud over grafisk siden Wave Race 64.

Spillet distribueres af K.E. Media, som gerne besvarer spørgsmål på 89 44 22 79.