Sphinx er et platformagtigt action adventure, og selvom det ikke er en stor hyped titel, så overrasker det positivt. På mange måder læner spillet sig op ad Nintendos flagskib Zelda, og på mange måder er det et klassisk platformspil. Spillet foregår i oldtidens Egypten med faraoner, mumier, gamle guder og - ja - Sphinx. Sphinx er en halvgud, der af sin læremester bliver sendt ud for at redde verden... endnu en normal dag i det gamle Egypten.

En sløv starter

Spillet lægger nu ikke ud i noget sindsoprivende tempo. Taget i betragtning at Sphinx er halvgud og skal redde verden, skulle man tro, at hans læremester kunne have givet ham bare et enkelt lille våben med. En frugtkniv... eller en skarp ske... bare et eller andet. Men nej. Dit eneste angreb i starten af spillet består i omstændeligt at samle småsten op og kaste med dem. Heldigvis er din allerførste mission at skaffe et sværd, så der er ligesom en motiverende faktor. Lad det med det samme være sagt: Der er efter nutidige forhold temmelig langt mellem save points, men på den anden side er spillet altså ikke sindssygt svært. Personligt havde jeg dog sat dem med lidt mindre mellemrum, fordi - som det så ofte er tilfældet i 3D-spil - nogen gange dør man altså fordi kameraet ikke er vanvittig stabilt. Heldigvis kan man oftest styre det på den højre analoge pind. Kampene i spillet er også til tider forvirrende, fordi der ikke er noget targeting system, men man vænner sig til det, og det er ikke det store problem.

Nå, men Sphinx, den ubevæbnede halvgud, begiver sig altså ud for at redde verden, og efter man har fået sit sværd, kommer der hurtigt flere items til udstyrslisten. Hele tiden er din fremfærd i verden blokeret af et eller andet, der kræver at du løser en puzzle for at komme videre. De forskellige puzzles er opfindsomme og ikke for svære. Styresystemet ligger tæt op af Nintendos Zelda, med en kontekstafhængig knap og andre knapper hvortil du kan allokere de forskellige items, der så benyttes, hver gang knappen trykkes på. Men Sphinx kan altså hoppe manuelt, hvilket foregår automatisk i Zeldaspillene. Således er Sphinx ikke noget plagiat, men snarere et konglomerat af et platformspil og et action adventure. Udviklerne har selv betegnet spillet som et action-platform-puzzle. Det er ikke skudt helt ved siden af. Nu har de så også lavet spillet, så de burde jo om nogen vide det.

Man skal da ha' et sidekick

Sideløbende med Sphinxs historie får vi også historien om Tutankhamon, der desværre bliver mumificeret på sin bryllupsdag. Det er jo temmelig nederen for ham, men for spillet er det en stor gevinst, idet man kommer til at veksle imellem at styre Tut og Sphinx, hvilket giver flere puzzles en ekstra dimension. Tut, eller The Mummy, som han egentlig er, er jo i sagens natur død og har været det længe, så han kan af logiske årsager ikke dø mere - eller igen - eller hvad det nu hedder. Derfor kan han vade lige ind midt i en bunke fjender og lade dem hakke ham til bind og bandager, uden at man mister liv. Alligevel er Mummy lidt af en tøsedreng, og humoren i spillet er, ikke mindst hvad det angår, temmelig god. Mummy er generelt set stealth og Sphinx er generelt set kamp. Sphinx er ikke det første spil, der lader dig veksle mellem to karakterer for at variere gameplayet. I det hele taget er Sphinx ikke det første spil til at gøre noget som helst, men det det gør, gør det godt.

I Egyptens land

Grafikken er slet ikke dårlig og frameraten er høj, om end slowdown optræder fra tid til anden. Ikke at jeg har været i det gamle Egypten, men jeg forestiller mig, at det så nogenlunde ud som i spillet. Det gjorde det nu nok ikke, men det er heller ikke et historisk korrekt Egypten der forsøges afbildet, men netop den mytiske udgave vi alle sammen tænker på, når vi hører navne som Horus, Imhotep, Tutankhamon. Osiris osv. Sphinx & co. har en stor flot verden at bevæge sig rundt i, og netop at udforske denne verden er vel spillets væsentligste force.

Lyden er bestemt ikke noget af det, der trækker op. Man har valgt helt at droppe voice acting. Figurernes ansigter er animeret og der er undertekster, men ingen tale. Måske er det sket i erkendelse af det generelt set dårlige niveau, hvad tale i spil angår, men man savner det lidt. Selve lydsporet er fint nok, men ikke decideret prangende.

En lidt hemmelig perle

Sphinx er ikke et spil, der bliver udgivet med en massiv mediedækning og masser af hype. Det ændrer ikke på, at der er tale om et solidt og kompetent spil, der dog stadig mangler lidt for at være en rigtig toptitel. Hvis du kan lidt platformspil eller action adventures er der en god chance for, at du vil få en god oplevelse med Sphinx. Det bliver ikke et spil, du vil huske resten af dit liv, men det giver god solid underholdning i form af masser af puzzles og platformshoppen.

Spillet distribueres af K.E. Media, som gerne besvarer spørgsmål på 89 44 22 79.