Der findes to slags konsolrollespil - dem der har en kompleks historie og karakterudvikling og dem... der ikke har det. Dark Alliance 2 falder pladask på næsen i den sidste gruppe. Det handler nemlig ikke om en forskruet og lettere sindssyg japansk teenager, som stort set alle andre Playstation 2 rollespil gør. Faktisk er ordet "handling" ikke noget man skal bekymre sig om i Dark Alliance 2.

Ja ja lad os nu bare komme i gang

Noget med en ond vampyr og skræmme skræmme og jordens undergang og sådan noget i den stil. Dark Alliance 2 prøver at bilde dig ind, at spillet faktisk handler om noget, ved at præsentere dig for en intro, men det kan de godt glemme... vi ved hvad det handler om. Efter introen skal vi vælge en karakter og så skal der virkelig deles lammetæv ud og til den tid kan historien lige så godt være en forstad til Moskva... det vil sige en by Rusland. Der er fem karakterer at vælge imellem kontra de tre, der var til rådighed i det første spil. Der er en dværg tyv (hvilket er en rimelig utraditionel sammensætning, set med rollespilsmæssige øjne), en darkelf munk, en barbar, en troldmand og en præst. Det vil sige en tyv, to kampbaserede og to magibaserede figurer at vælge imellem. Den mest interessante er nok troldmanden, der er en såkaldt necromancer, der kan hidkalde et levende skelet til at hjælpe sig i kamp - ikke et direkte nyt koncept, men ikke desto mindre meget anvendeligt og underholdende.

Spillet er stadig et actionbaseret rollespil. Man traver områder i form af skove, huler og grotter tynde, imens man smadrer monstre på stribe og tjener erfaring, så man kan stige i level og købe nye færdigheder. Dertil kommer det Diablo inspirerede "kill - reward" system, hvor man konstant belønnes med skatte og magiske ting, ved at slå fjender ihjel eller ved at smadre tønder og kister. Selve rollespilsdelen er sat meget langt i baggrunden, så Dark Alliance 2 er i bund og grund et actionspil med enkelte rollespilselementer - præcis som forgængeren. Kamp bliver sjældent mere komplekst end at hamre løs på angrebsknappet, kun varieret af en anden knap for at skifte våben eller anvende magi.

Selvom selve gameplayet fungerer som det gjorde i forgængeren, så er der sket mere end de fem nye karakterer. Der er kommet en speciel våben-smedje, som man selv kan anvende. Smeden er åbenbart så doven, at han ikke gider lave dine magiske våben og så må du jo selv gribe hammeren. Systemet er relativt simpelt. Man kombinerer en magisk ting med en rune stone og vupti, så har man et bedre våben. Man kan også gøre det med rustninger eller smykker, for at skabe bedre magiske ting. Desuden kan man ofte gøre tingene endnu bedre ved at tilføje forskellige typer af juveler til genstanden. Hver juvel kommer med deres egen specielle egenskab - nogle giver f.eks. mere skade i form af ild, mens andre giver skade i form af syre. På den måde kan man selv designe de våben man ønsker at anvende. Igen ikke videre revolutionerende, men stadigvæk ganske anvendeligt og intelligent designet.

Det er jo alt sammen meget fint med nye karakterer og en smart smedje, men helt ærligt så er det ikke nytænkning, der plager Dark Alliance 2. Resten af gameplayet er nærmest identisk med forgængeren. Man klikker løs for at slå monstre ihjel. Det er Diablo om igen og det er da meget fornøjeligt, hvis man går op i den slags spil. Men jeg kan ikke lade være med at blive en smule skuffet. Man kunne godt have gjort lidt mere ud af handlingen og forsøgt at skabe lidt nyt her og der. Det er ikke meget jeg kræver, bare nok til at spillet ikke ender med at være en udbygget version af det originale Dark Alliance. Dark Alliance 2 er ikke noget dårligt spil og det er da absolut en investering værd, hvis man var fan af det første spil, men må bare ikke forvente, at der er sket de store landvindinger for "udvikling" er åbenbart ikke rigtig et begreb spiludviklerne bag Dark Alliance 2 kender til. Men ser man på spillet i sin egen ret, må jeg indrømme at det er underholdende... meget underholdende endda.

Jeg er naturligvis positivt overrasket over spillets multiplayer muligheder. Muligheden for at spille igennem Dark Alliance 2 sammen med en ven er, ligesom det var i det første spil, absolut noget af det fedeste ved Dark Alliance spillene. Multiplayer mulighederne er ikke uden deres små problemer, men det giver spillet en hel ny dimension og levetid, der helt ærligt ikke eksisterer på samme niveau i single player. Leder du efter et godt multiplayer spil til Playstation 2, hvor du kan samarbejde med en medspiller, så er Dark Alliance 2 absolut en investering værd.

Sneblind

Snowblind grafikmotoren var måske smart og lugtede moderne tilbage i 2001, men den er altså gårsdagens nyheder i dag. Ikke desto mindre, så sprøjtes der nærmest spil ud på stribe for tiden, der anvender Snowblind (blandt andet Fallout: Brotherhood of Steel). Det betyder, at grafikken i Dark Alliance 2, er begyndt at se en smule dateret ud. Men udviklerne formår at presse motoren til det yderste og det lykkes dem faktisk at levere nogle nydelige animationer, flotte fjender og ganske overbevisende lyseffekter. Desværre er nogle af omgivelserne lidt ensformige og kedelige - men det bemærker man ikke rigtig med den mængde fjender man skal hakke sig igennem.

Lyden er vel i princippet nogenlunde. Den er ikke så speciel, at man direkte bider mærke i den i løbet af spillet. Det skulle da lige være stemmeskuespillet, der faktisk er forbløffende overbevisende lavet. Lydeffekterne er okay, uden at være direkte imponerende, mens musikken er en form for middelalderlig elevatormusik, der næppe kan interessere nogen.

For fans

Dark Alliance 2 er tydeligvis udviklet med fans af det første spil in mente. Fans af Dark Alliance vil sikkert også kaste sig frådende over Dark Alliance 2, der ikke viger mange tommer fra den formel, der gjorde det første spil så populært. Råfedt, hvis man er en af disse fans - rimelig nedtur, hvis man ikke brød sig om de mange timer af ensformig action, det første spil bød på. Man skal ikke forvente de store landvindinger, men derimod glæde sig over den nye smedje, fem nye karakterer og muligheden for igen at tage på eventyr med en ven. Hvis ikke det er nok til at lokke pengene op af din tegnebog, så må det betyde, at det aldrig var skæbnens hensigt, at det skulle blive dig og Dark Alliance 2.

Spillet distribueres i Danmark af gutterne og gutinderne hos Toptronics. Ring til dem på 38 10 44 06.

Om Maiken Schou