Kultfilmen The Fast and The Furious har resulteret i adskillige bilspil, som tager sted i undergrunden, ude på gaderne og så langt fra lovens håndhævere som muligt. Nu vil Need for Speed lege med, så nu må vi se om "den gamle" kan følge med de unge fartbøller.

Ulovlige gaderace i massevis

Need for Speed: Underground følger den klassiske opskrift, så historie er der selvfølgelig intet af. Sådan skal det jo også bare være, for så er der mere tid til at få pløjet asfalten op!

Man starter ud som et nul i byen hvor spillet foregår og medmindre man har hvad det kræver til at banke konkurrencen på gaderne, så forbliver man der. Gennem circuit-, drag-, drift- og sprintløb, gælder det om at komme på førstepladsen, for som vi alle ved, er nummer to stadig en taber. Spillet byder på i alt 112 baner i Underground Mode, som førnævnte hedder og byder udover det på Quick Race, Online multiplayer og statistikker, hvor man kan se sit forløb som undergrundsracerkører (heriblandt hvor mange gange man har totalskadet sin bil).

Underground Mode er uden tvivl det der er gods i og det der er satset på. Efterhånden som man får styr på sin maskine, bliver konkurrencen hårdere, hastighederne højere og pengepræmierne større. Alt efter hvor godt man kører, får man Style Points under løbet. Efter hvert løb ganges disse point så med ens "Reputation Modifier", som bliver bedre alt efter hvor meget man har fået lir'et sin bil op. Når man har fået et vist antal point, evt. over adskillige løb, bliver tælleren nulstillet igen og man belønnes med nye dele. Dette er også et af spillets forcer, da der virkelig kan laves meget om på ens øse. Kofangere, både front og bag, side skirts, tonede ruder, neon, vinyl udsmykning på siden, fabrikants-decals, roof scoops, spoilers, lygter og selvfølgelig maling. Der er virkelig mere end rigeligt at gå i gang med. Udover det kosmetiske er der selvfølgelig det der er under kølerhjelmen som Turbo Kits (NOS), nye motorer, dæk, støddæmpere osv. Stort set alt kommer i tre "versioner", level 1, 2 og 3, som selvfølgelig er stigende bedre. Når man så nærmer sig slutningen af spillet, skulle man gerne stå med en ordentlig satan, som tager svingende med 230 i timen.

Fartfornemmelsen mangler heller ikke. Når du får tvunget maskinen rundt i svingene kan det både ses og mærkes, hvordan asfalten bliver afstraffet. Kontrollen holder hele vejen igennem. Timing af udløsningen af ens NOS er virkelig kritisk, hvis du skal have det maksimale resultat og i Drag Racing gælder det virkelig om at få skiftet gear ordentligt, ellers ender du enten på skadestuen, eller mere realistisk kirkegården, eller værst af alt, på en sidsteplads. I Drift gælder det om at udføre et såkaldt "Power Slide" i så lang tid som muligt, på speciallavede baner. Sprint Races er en enkelt omgang, ofte på befærdede gader og til sidst Circuit, hvor der skal køres adskillige omgange, hvilket virkelig kan blive tidskrævende og give sved på panden, da de modkørende bilister ikke altid holder øje med dig (at de nok har loven på deres side, betyder vel ikke, at de ikke bærer hele ansvaret?).

Efterhånden som man får vænnet sig til kontrollen og lært at mestre den, er det eneste irritationsmoment også et af spillets svage sider, nemlig den kunstige intelligens. Modstanderne kører næsten perfekt. De kan på mystisk vis næsten altid se, om der er modkørende biler rundt om hjørnet og derfor er det kun en selv, der får smadret karosseriet og ens vinderchancer. Det som man derimod kan udnytte ved denne svaghed, er at presse de computerstyrede modstandere, så de begår fejl eller benytte sig af, at de ofte bremser gevaldigt op når der kommer noget i vejen for dem. Det er lidt ærgerligt, at sådanne taktikker skal tages i brug, men sådan er det nu engang i et spil hvor en fejltagelse fra en spillerens side oftest rangerer ham som sidst i løbet.

Grafisk har vi også med et sandt monster at gøre. Spillets grafiske præstation resulterer så også i, at der kun køres på lukkede baner og det derfor er umuligt at udforske den by man befinder sig i, ligesom man kunne i f.eks. Midnight Club 2. Bag på spillets cover prales der også af fartfornemmelsen, som virkelig er uovertruffen. Når man først har prøvet at køre ned af China Town's gader, som er våde af regn og reflekterer af neonlys samt facadeskiltene, mens man kører med 250 km/t, så kan kun være enig. Så kræver det bare at man har en computer, der kan trække grafikken, naturligvis. Undertegnede testede spillet på en 2Ghz Pentium, med 512MB RAM og et GeForce4 Ti 4400 og det kørte okay med alle detaljer sat i top og med en opløsning på 1024x768. Selvom det mindste program, der kørte i baggrunden, kunne resultere i slow-down, var det dog stadig en maksimal nydelse, men der skal altså en del til for at kunne få spillet op i så hurtige omdrejninger.

Menuerne og ikke mindst der hvor man kan opgradere og modificere sin bil er ligeledes flotte og på dette punkt slår Need for Speed: Underground virkelig alle konkurrenterne på markedet. Lydsiden er som vi kender den fra EA's utallige sportstitler. Der er blevet proppet en masse Hip Hop og Street music på og de fede beats ligger godt i baggrunden mens man drøner gennem downtown gaderne. Motorlydene er der selvfølgelig også og acceptable, men der mangler lidt variation mellem de forskellige biler, men dette er en mindre detalje. Alt i alt en visuel nydelse og kræs for øregangene.

Need for Speed: Underground er virkelig en gedigen udgivelse og et must for alle bilelskere. Selvom AI'en halter lidt og man godt kunne tænke sig at kunne nørde lidt mere med næsen under kølerhjelmen, så er alt andet simpelthen i top og spillet formår at blive mere end "blot" en arkade racer, da spillet flere steder indeholder mere strategiske elementer, hvor man faktisk skal "lære" at håndtere sin bil, med dertilhørende frustration når man har købt en ny bil som skal køres til.

Online-delen er også god, uden de helt store tiltag. Man kan håbe på nogle officielle turneringer i fremtiden, men indtil da må man nøjes med at give baghjul til konkurrenterne med retten til at grine og pege fingre som førstepræmie. Det er virkelig kun de få skønhedsfejler der holder os fra at lade karakteren komme helt op at ringe.

Spillet distribueres i Danmark af Electronic Arts, som gerne vil hjælpe dig med at finde den nærmeste forhandler hvis du ringer 45 28 70 00

Om Lasse Buhl