Rare er ikke kun forbeholdt Nintendo-fans længere, da de nu laver spil til Xbox. Heldigvis kan vi glæde os over at deres spil stadig udkommer til GameBoy Advance, så vi stadig kan nyde den specielle Nintendo-stemning og den gakkede humor gutterne fra Rare altid har stået for.

En håndholdt version

Langt hen af vejen er Grunty´s Revenge egentlig blot en håndholdt version af de to kendte Nintendo 64 spil. Dermed ikke sagt, at spillet er en konvertering af de gamle spil, for det er det ikke, men de grundlæggende koncepter er stort set de samme. Dog er Kazooie væk - den onde Grunty har kidnappet Kazooie (den rapkæftede stork, der bor i bjørnen Banjo´s rygsæk), ved at rejse tilbage i tiden og fange Kazooie, før han mødte Banjo. Banjo følger efter Grunty tilbage i tiden og det ene leder til det andet, hvilket leder til en bunke baner, du skal udforske. Det er en spinkel historie, der stort set glemmes i samme sekund spillet går i gang.

Som sagt ligner Grunty´s Revenge Nintendo 64 spillene: du skal udforske de store baner, samle masser af dimsedutter, der er spredt over det hele, befri nogle små væsner, der også er spredt over det hele, og skamprygle alle fjender du møder. Samler du dimedutter nok, kan du lære Banjo en ny færdighed, så han kan nå til nye og ellers ufremkommelige steder. Det er rimelig klassisk Rare-gameplay det her! Nogle af dimerne er ret sjældne eller ret vigtige, da de skal bruges til at åbne op for nye områder, så man kommer ofte til at lede længe efter dem og de er naturligvis altid placeret så det kræver en serie af spring at nå dem - dermed er der også en solid mængde platformelementer med i spillet.

Udover de store baner, der skal udforskes byder Grunty´s Revenge på en række minispil og nogle ret varierede, men ultimativt ret kedelige, bosskampe. Minispillene er relative varierede, selvom der ikke er ret mange af dem. Gennemfører man spillet låser man helt op for alle minispillene, som man så kan spille hver for sig. Der er desuden også en smart feature i spillet, hvor Banjo f.eks. kan forvandle sig til en kampvogn, en blæksprutte eller en mus. Det giver naturligvis nogle nye muligheder på banerne, hvilket forlænger spillets levetid og giver mulighed for nogle sjove puzzles, hvor man skal forvandle Banjo for at kunne nå frem til steder som man ikke kan komme frem til hvis man er Banjo i bjørneform.

På bundlinjen er Grunty´s Revenge et rimeligt traditionelt platformspil med solide actionelementer. Skal man klage over noget er det det mystiske isometriske fugleperspektiv, der ikke fungerer voldsomt godt i platformspil. Men er man Rare fan og har man spillet de tidligere Banjo Kazooie spil, så kan man roligt investere i Grunty´s Revenge, for spillets humor er absolut lige så tosset som det var da serien udkom til Nintendo 64. Spillet har mange facetter, masser af power-ups, der skal samles og nogle fantastisk store og veldesignede baner, men det er langt fra det bedste platformspil jeg har oplevet til konsollen. Det er i den rigtig gode ende af skalaen, men det mangler ligesom den sidste finpudsning, for at kunne konkurrere med de meget populære og mere traditionelle Mario titler.

2D / 3D

Helt ærligt - så er jeg ikke vild med perspektivet i dette spil. Selvom grafikken sådan set er meget pæn, så er det "fladmaste" look, som 2D omgivelserne har, bestemt ikke min kop te! Banjo i sig selv er flot nok, med mange små detaljer og det samme kan siges om modstanderne, der er rimeligt varierede og underholdende at se på (ligesom alt andet i Grunty´s Revenge er de rimeligt mystiske at se på), men det løser altså ikke de problemer, som perspektivet skaber. For eksempel er det smadder svært at se højdeforskelle imellem platforme - hvilket kan lede til uheldige dødsfald. Desuden bliver spillets bosskampe, der afvikles som små minispil, rimelig hurtig trivielle og de har slet ikke samme grafiske charme som resten af spillet.

Lyden er ret tæt på det lydspor vi kender fra Nintendo 64 spillene - med de naturlige begrænsninger en GameBoy Advance nu engang har. Talen i spillet er en mystisk mumlen på et uforståeligt sprog, mens musikken er frisk og frejdig - og måske en smule for Nintendo-agtig.

Et okay spil, men så hellere ikke mere

Grunty´s Revenge er et glimrende platformspil, men det har fejl og mangler, ikke mindst takket være et mystisk perspektiv. Spillet vil sikkert gå rent ind hos de mange Rare fans, der har sørget siden Rare blev overtaget af Microsoft, men er du mere "almindelig" GameBoy Advance spiller, der bare vil underholdes i en periode, så kan du også roligt investere i Grunty´s Revenge. Det er nok ikke det vildeste platformspil du har spillet, men det er bestemt ikke uden sin egen specielle charme.

Spillet distribueres af K.E. Media, som gerne besvarer spørgsmål på 89 44 22 79.

Om Maiken Schou