Bionicle

Når LEGO nu køres i stilling som computerspil, er det vigtigt at kunne skelne deres serier fra hinanden. Det kunne jeg ikke, så en manual senere befandt jeg mig stadig på et niveau, hvor enhver 8-årig ville give mig nedladende blikke over min tordnede uvidenhed omkring Bionicle verdenen. Der var ikke andet at gøre end at smække spillet i og åbne øjne og ører for en ordentlig omgang indlæring. Efterfølgende er hvad jeg lærte.

ToaMakutaMatoran????

Er man fuldstændig blank overfor, hvad Bionicle egentlig er for en størrelse, så fandt jeg ud af, at det en form for robotvæsener. Historien (bag)om Bionicles folder sig ud på øen Mata Nui, hvor Bionicles holder til. Øen består af en sammensætning af forskellige regioner, således man bevæger sig rundt i både vulkaner, vand, sne, ørken, undergrunden og luften. Hver af disse regioner har så tildelt en form for beskytter (kaldet en Toa), der så holder opsyn med de fredelige øboere kendt som Matorans.
Men selvfølgelig skal idyllen ikke have lov til at trives, så en dag vender den onde onde Makuta tilbage, fast besluttet på at gøre en ordentlig flok slaver ud af de gode Matorans og samtidig holde øen Mata Nui i et jerngreb. Med så stærkt et trusselbillede, bliver de enkelte Toa'er nødt til at slå pjalterne sammen for at bekæmpe ondskaben. Så for at gøre det må de rejse rundt på øen for både at befri de stakkels Matorans, men også for at låse op for hemmeligheden bag Toa Nuva(?) for at besejre den onde Makuta.

Toa som kendt fra TV

I bund og grund minder Bionicle mest af alt et platformspil. Ved hver bane styrer du en Toa gennem en ordentlig håndfuld scenarier, der lader dig blive konfronteret med de særlige karakteristika for de enkelte regioner. Det vil sige, at du bliver udsat for at skulle hoppe over lava eller springe ud fra høje klipper for så at dykke ned i dybderne, alt imens du er på udkig efter tilfangetagne Matorans eller de temmelig vigtige lifestones, der låser op for en række goodies. Nu er al den snak om Toa og regioner ikke bare grebet ud af den blå luft, for man har valgt at overføre karaktererne fra de originale serier, således LEGO folket ikke vil rynke på næsen over fejl og mangler. Du kan derfor komme til at løbe gennem ørkenen som Pohatu Nuva eller jagte Rahkshi-øgler som luftens vogter Lewa Nuva.

Gode Boss kampe

Hver Bionicle har samtidig sine helt særegne kræfter og energier, der kan hjælpe dem i kamp. Nogle har endda et super våben, der virkelig kan knalde et trykbølgeangreb af. Ser man lidt nærmere på det deciderede gameplay, så har EA formået at skabe en tilnærmelsesvis fornuftig variation i udfærdigelsen af missionerne. Især er Boss kampene interessante, da det er ret alsidige miljøer platformeskapaderne udspiller sig i. Ydermere er de velafbalancerede selvom de også er meget udfordrende og krævende af spilleren. Desværre forekommer disse Boss kampe lidt for ofte. Det vil med andre ord sige, at banerne ikke er voldsomt lange i forhold til så mange andre platformspil.

Grafisk set er man sluppet nogenlunde godt fra det som konsolspil. Der er ikke de vilde uoverensstemmelser mellem figurerne i spillet og så dem du kan købe i butikken. Det bliver aldrig imponerende og da banerne er så korte, men stadig afvekslende, formår Bionicle ikke rigtig at markere sig selv som unik eller banebryder. Lydsiden er overordnet set lidt bedre end den visuelle del. Stemmelægningen til de enkelte karakterer er flydende og motiveret og baggrundsmusikken formår at supplere fornuftigt til en holdbar stemning og atmosfære.

Nogle kritiske punkter

Problemet er blot at spillet ikke formår at bringe noget nyt og spændende til genren som sådan. Bevares, man kan sagtens leve med konceptet, for det skal nok levere underholdningen. Men det der udgør et reelt problem for en (i Bionicle-sammenhænge) lægmand som mig, er at universet, karaktererne og ikke mindst motivationen er lidt tilfældigt kastet sammen. Det forekommer derfor, at der ikke er en konsistens i konceptet, hvilket selvfølgelig kan irritere de fleste. Men så alligevel, for de unge, der alligevel har set serien og filmen i tv, ja de er jo bekendt med visse historiemæssige problemstillinger og er tilsyneladende ret så tilgivende overfor samme. Jeg mener derfor, at Bionicle som computerspil ikke nødvendigvis skal dømmes så hårdt for disse skavanker. Det korte af det lange er derfor, at spillet primært vil appellere til samlere af Bionicle serien. Det er tvivlsomt at folk udenfor denne gruppering vil finde spillet synderlig interessant.

Spillet distribueres i Danmark af Electronic Arts, som gerne vil hjælpe dig med at finde den nærmeste forhandler hvis du ringer 45 28 70 00

Om Jens-Peter Thomsen