Worms 3D

Regnorme er de farligste væsener i verden .... i hvert fald når de har adgang til raketudstyr og airstrikes. Jeps, den er god nok - Worms er tilbage, og denne gang er der dømt ødelæggelse i 3D! Få styr på din regnormekoloni - nu er der erklæret krig!

Krig i Worms-o-vision

Der er nu et eller andet betryggende ved, at selvom verden hele tiden ændrer sig og man ikke kan stole på noget, så kan man altid stole på, at Worms kommer tilbage. Denne gang har de gamle veteraner hos Team17 opgraderet Worms til at foregå i 3D.

Skulle du helt have undgået enhver viden om Worms, så kan jeg kort fortælle, at det i sin enkelhed drejer sig om to eller flere hold af regnorme, der bekriger hinanden med et virvar af forskellige våben. Landskabet du kæmper i genereres tilfældigt før hver kamp, så du har aldrig nogen "hjemmebane fordel." Krigen foregår ikke simultant men i en form for runde, hvor man skiftes til at være den angribende orm. Når det bliver din tur vælger du et våben, en skudretning og lidt afhængigt af våbenet skal du tage højde for vindretning og elevation - og derefter er det bare et spørgsmål om at gøre det mod dem, før de gør det mod dig. Et gameplay der går helt tilbage til gode gamle Scorched Earth, og her må jeg nok sige, at det ikke er gameplayet Team17 har brugt tiden på at udvikle .... heldigvis da!

Lige så simpelt som gameplayet er, lige så vanedannende er det - og i tillæg hertil er Worms nok noget af det sjoveste, at spille i multiplayer overhovedet.

Død over ormene ... ja altså, de andre orme ikk'?

Worms 3D byder på både singleplayer og multiplayer sjov, og selvom singleplayer kampagnen faktisk er ganske underholdende og foregår på nogle interessante og godt designede maps, så ER det altså i multiplayer at Worms viser sin stråleglans. Bevares, det er da naturligvis godt at kunne smugtræne lidt, så du VIRKELIG kan give dine venner et solidt nederlag i multiplayer worms.

Arsenalet i Worms er stadigvæk et bredt udsnit af forskellige militært isenkram - lige fra bazookaer og uzier, over gas- og klynge-bomber til airstrikes og missiler. Traditionen tro er der også kommet et par nye ting til, der er med til at gøre det hele lidt mere interesant - f.eks. en jetpack så din orm kan bringe sig i en lidt bedre position for det næste skud.

3D terrænet er en lækker ny udfordring, da det afgjort bringer noget nyt til spillet. Dels bringer det jo en ny dimension til spillet, nu hvor du ikke længere bare skal skyde frem og op, men også lige vurdere hvem, der er den største trussel mod dig i næste runde, om du mon lige skal have manøvreret din orm lidt rundt for at får et bedre skud og så videre. Som i de øvrige Worms spil, så sprænger du banen i luften mens du spiller, hvilket godt kan ændre dine præmisser, da den bakke du stod godt i læ bag pludselig er mere hullet end en schweitzer-ost - eller at det bjerg du stod oppe på pludselig styrter sammen.

En anden faktor er, at efterhånden som du sprænger landskabet i luften, så bliver det selvfølgelig fyldt med kratere. Det ville såmænd ikke være så slemt, hvis det ikke var fordi at temmeligt mange af de kratere bliver fyldt med vand - og vand er for regnorme hvad kryptonit er for supermand. Så en god taktik KAN også være at sørge for at ødelægge fjendens bagland, så det bliver rigtigt svært for dem, at manøvrere.

Ormegrafik og lyd i jordhøjde

Worms 3D er lavet i en enkelt men funktionel grafik. Det er meget tegnefilmsagtigt, og faktisk minder såvel udforming som farvevalg mig i utroligt grad om den klassiske Earthworm Jim tegnefilm. Det gælder lige fra de karrikerede bygninger, til våben og den farvepalette man har valgt at bruge. Det er naturligvis ikke det seneste skrig fra iD Software vi taler om, det virker og udviklerne har formået at holde en rød tråd til, hvordan Worms så ud da det bare var i 2D.

En anden rød tråd, der også er vedholdt er lyden. Ligesom grafikken er den i total tegnefilms stil, med sjove våbenlyde og naturligvis et hav af kommentarer fra ormene. Du kan endda finindstille dine orme, så de snakker som skotter, rumvæsener eller i bedste film-nazi stil. Det hele er i rigtig god kvalitet og serveret med et glimt i øjet.

Når den sidste orm er kravlet væk

Worms i 3D burde være en no-brainer at lave - der burde være dømt succes med lukkede øjne - hvorfor der naturligvis er alt mulig grund til, at være bange for, at det ville fejle totalt. MEN! Heldigvis har gamle Team17 trukket endnu en kanin op af hatten, og Worms 3D er mindst lige så sjov, som de foregående spil i serien.
Det klassiske gameplay kombineret med de muligheder et nedbrydeligt 3D landskab bringer til spillet, er med til, at gøre det hele lidt sjovere. Det er ikke den store revolution vi har med at gøre, blot et godt underholdende spil som bare skriger på, at du får inviteret nogle venner over til en gang multiplayer, så du kan knuse deres orme!

Det eneste jeg godt kunne savne, er Xbox Live! understøttelse - det ville da have været perfekt, om man kunne gå på nettet og spille mod andre Worms fanatikere fra hele verden.

Kunne du lide de øvrige Worms spil, så vil du helt sikkert også elske dette spil. Har du ingen anelse om hvad Worms går ud på, så kan jeg varmt anbefale, at du finder ud af det.

Spillet distribueres i Danmark af PAN Vision, der gerne oplyser nærmeste forhandler på telefon 70 23 73 23