Amped 2

Snowboard-genren startede i 1996 med Cool Boarders på PlayStation. Siden hen har vi set et væld af spil i genren - af varierende kvalitet. En af "launch-titlerne" til Xbox var Amped fra Microsoft. Et spil med afsindig flot grafik og for første gang med mulighed for at komponere sit eget soundtrack. Nu er efterfølgeren på banen med Live-understøttelser, men er der sket nok siden sidst?

Mere snowboard

Endnu en gang skal vi, her op til Jul, ud på de digitale løjper og udfolde os akrobatisk på et snowboard, på et niveau kun muligt for os i konsolspil. Igen står den på off-piste med adskillige meters fald ned i urørt sne og noget så spektakulært, som at boardslide med lifte-kablerne. Hvis man er til genren, er der ingen tvivl om, at Amped var et af de bedste bud på sjov i sneen, hvis det stadig skulle foregå i hjemmet. Med Amped 2 er der en del at leve op til og samtidig håbede jeg på en masse nye ting, der måske endda ligefrem ville være revolutionerende for genren. Utroligt som man kan blive skuffet, uden samtidig ikke rigtig at være det... Forvirret? Read on...

Kontrollen i Amped 2 er præcist som vi kender den fra forgængeren, nemlig utrolig med mange muligheder. Som før ser vi igen vores snowboarder fra en tredjepersonsvinkel bag fra. Controlleren bliver godt brugt, hvor man styrer rundt på den ene analog stik, mens den anden bruges til forskellige grabs og de fire knapper bruges til henholdsvis at hoppe, boardslide og lave "lip tricks", hvor du balancerer på forskellige objekter (ligesom i Tony Hawk).

Hver knap har ofte mere end en funktion og det gør styringen både dybere og sværere at overskue. Når man først har vænnet sig til det, så kan man dog godt se det smarte i kontrollens layout, da svære tricks faktisk er svære at udføre. Hvis det skulle gå helt galt eller hvis man er ny til genren, er der dog en tutorial, en skole, hvor man kan lære det meste basale af styringen, så man har en bedre chance ude på løjperne. Igen kan der scores Media Points ved at udføre ekstravagante tricks foran de kameramænd der er spredt rundt omkring på banerne, men der hvor den rigtige konkurrence ligger, er når der skal dystes mod pro-riders, laves photo sessions og når sponsorerne skal imponeres. Her står man virkelig overfor nogle svære udfordringer og det ender ofte med at de klares mere med held end med forstand. Dette kan godt blive frustrerende, men hvis man er dedikeret, så skal disse prøvelser nok gøre en til mester af pisterne!

Det får man også brug for at være, hvis man skal have en chance over Xbox Live - den største forskel siden Amped 1. Dette alene er en god grund til at skaffe sig Amped 2, hvis man var vild med det første, selvom der ikke er så meget nyt at komme efter, som man kunne have ønsket. Over Live funktionen er der selvfølgelig scoreboards, så man kan se ens rang blandt alle boardere i hele verden. Desuden er der en "pack" funktion på vej, hvor man kan samle sine venner i en gruppe og ellers pløje løjperne op sammen.

Hvis konkurrencen skal være lidt mere fair, eller bare være til ens egen fordel, er der selvfølgelig mulighed for at banke vennerne i split-screen. Godt nok har de ikke den store chance, da det angiveligt er en fordel, at man selv allerede har revet håret af hovedet i fortvivlelse over styringen og dermed er bedre, eller mere skaldet, end ens venner.

Grafisk følger spillet samme mønster som kontrollen; der er ikke sket meget siden sidst, og det kan man kun ærgre sig lidt over. Det forringer dog ikke kvaliteten, for Amped 2 er stadig utroligt flot og stemningsfyldt. Pulversne blæser om ørene på en, mens man tæmmer naturen ned af bakken med sin, lidt for store, vindjakke blæsende i vinden. Hele spillet er stilet hele vejen igennem. Lige fra menuerne til sin snowboarder, som man kan klæde i et væld af mærketøj og skøre hatte, briller og så videre.

Hele spillet igennem kan man næsten mærke den friske bjergluft og atmosfæren er helt oppe og ringe, så selvom der ikke er sket meget siden forgængeren, så er det her ikke det værste der kunne ske. Musikken er som vi har lært at forvente det fra denne type spil; ganske udmærket og hverken mere eller mindre. Baggrundsmusikken er en god blanding af hip hop og lidt punk, blandet med vinden der hyler og kommentarer fra andre løbere og kameramænd. Det går alt sammen op i en større helhed og ligger en god baggrund for den atmosfære der er i spillet.

Som det fremgår af ovenstående, er Amped 2 et godt spil - et rigtig godt spil, om end lidt for svært. Selvom vi har med et spil at gøre, som er et godt stykke over det man er vant til at se, så ligger dens forgænger som en faretruende skygge over spillets eksistens. Med Live-understøttelse som det eneste man rigtig kan klappe i hænderne over, er denne udgivelse simpelthen ikke hvad den burde have været. Den henvender sig dog stadig til et relativt stort publikum: dem som ikke fik spillet Amped 1 og dem som var vild med det og som nu hungrer efter at kunne bevise deres værd over Xbox Live og til sidst dem, som finder spil som SSX lidt for arkade-agtige, da vi med Amped 2 har at gøre med noget der snarere nærmer sig simulation end SSX' mere "lige på og hårdt" gameplay.

Spillet udgives i Danmark af Microsoft, der gerne henviser til nærmeste forhandler på 44 89 01 00.

Om Lasse Buhl