Lige meget, hvor meget vi håner, bagtaler og latterliggør sporten (og her bøjer jeg ordet "sport" så meget jeg kan for at få det til at dække wrestling), så bliver THQ ved med at pumpe WWE Smackdown spil på gaden. Nu har de så udgivet Here Comes the Pain, der er den seneste titel i Smackdown serien, der også omfatter Just Bring It og Shut Your Mouth.

Ahh... de gode gamle Sky Channel dage

Se, dengang undertegnede gik i folkeskole (og til trods for ondsindede rygter, så har jeg faktisk gået i skole), var det vildeste man kunne fordrive aftnerne med, nok at se wrestling på Sky Channel. Det var det ultimative voldsorgie og så havde man jo noget at snakke med sine kammerater om næste dag, når man alligevel skulle tvinges til at sidde og glo på en tavle i timevis. Det var måske i sjette eller syvende klasse, så det er ved at være en små 15 år siden, men jeg husker det stadig som var det i går... alle de store stjerner Hulk Hogan, Andrè The Giant og ham med den labre dulle.

Det er måske også grunden til at jeg er lidt skuffet over wrestlerne i Here Comes the Pain. Der er 65 WWE wrestlere at vælge imellem (ja det er mange) MEN Hulk Hogan mangler!? Okay der er da masser af andre WWE wrestlere, fordelt imellem nuværende wrestlere og "legender" som The Undertaker, Animal og Roddy Piper.

Når du så har valgt din wrestler har du adgang til en lang række forskellige spilmodes. En række af disse modes er gengangere fra Shut Your Mouth, mens nogle modes er kommet til og andre er pillet fra. Der er almindelige kampe, tag-team, holdkampe, survival mode, royal rumble og så videre og så videre. Mulighederne er mange og imponerende, hvis man ellers er hardcore fan af sporten. Der er også kommet nogle helt nye og specielle modes, der ikke tidligere har optrådt i wrestling spil: det drejer sig om en avanceret form for offensiv stripkonkurrence, hvor to kvindelige wrestlere skal kæmpe om at rive tøjet af hinanden... det er tydeligt at se, at THQ ved hvilken kultiveret og intelligent målgruppe sporten henvender sig til. Den anden mode lader dig anvende alle tænkelige tricks (inklusiv de beskidte af slagsen) for at få din modstander til at bløde. Den første wrestler, der bløder, taber kampen. Sidst men ikke mindst er der den enorme Season Mode, der som navnet antyder, indeholder en hel sæson, komplet med sideløbende plot udenfor ringen, masser af melodrama og masser af wrestling.

Når du først er kommet i ringen, så slår de store forandringer dig som en lige venstre fra The Iron Sheik. Kampsystemet er nemlig radikalt ændret. Der er kommet en hel ny måde at udføre grab og kast på, der betyder, at du lettere kan planlægge din næste bevægelse og mere flydende kan igangsætte serier af angreb. For at bryde disse angreb er der også kommet en hel ny og mere intuitiv anvendelse af defensive bevægelser og "brud", hvor du kan vriste dig fri af greb eller måske endda undgå din modstanders angreb og selv sætte ind med et øjeblikkeligt modangreb. Alt dette betyder, at man fra grunden af skal lære det nye kampsystem, der virker knapt så tilfældigt, som systemet i de foregående Smackdown titler.

Udover den mere avancerede og mere præcise kontrol, er der også kommet mere specifikke skader, der blandt andet understreges af spillets "bleed" mode, hvor det gælder om at få en wrestler til at bløde. De specifikke skader betyder, at man skal have fat i den rigtige kropsdel, hvis man for eksempel vil lave et kast. Man kan ikke længere bare fedte rundt og mase løs på knapperne. Nu skal man tænke sig om og sætte sine angreb ind imod den rigtige side af sin modstander, hvis man vil følge sit angreb op med et kast og et "pin".

De mange andre små forbedringer, såsom større interaktivitet i miljøerne, så man kan slå og smide med flere ting, når man slås udenfor ringen, eller den forbedrede AI (der dog stadigvæk kan falde igennem og gøre dumme ting), er med til at gøre Here Comes the Pain til en fantastisk og fuldendt wrestling oplevelse. Spillet kommer næsten op på højde med EA Sports spilserier, i hvert fald hvad angår antallet af muligheder, spilmodes og detaljer. THQ ved hvad spillerne vil have og nu får vi det hele serveret på et sølvfad, for man har tydeligvis haft tid til at tænke over hvilke elementer i spillet, der var værd at arbejde videre med og hvilke der skulle laves helt om (såsom kontrollen).

Pænere end forgængerne

Here Comes the Pain er faktisk ganske nydeligt. Nu vil jeg ikke kalde det for "smukt", for det er det bestemt ikke (måske er det bare fordi jeg ikke syntes det er voldsomt spændende at se to semiafklædte mænd mosle rundt ovenpå hinanden). Men animationerne er blevet realistiske og flydende (og der er rigtig mange af dem) og spillerne er glimrende modelleret, så de ligner de virkelige wrestlere. Det er faktisk animationerne og de meget flydende bevægelser, der bærer den visuelle del af Here Comes the Pain, for selvom omgivelserne er stadig ret statiske og en smule gnidrede, mens kampene stadig hjemsøges af seriøse clipping-fejl.

Lydsiden af spillet virker ret middelmådig. Rockmusik fræser løs i baggrunden mens hver enkelt wrestler har sin egen kendingsmelodi (næsten). Af komplet ukendte årsager er der stort set ingen tale i spillet, hvilket betyder ingen ringside kommentatorer. Om man kan lide stilheden eller ej er nok en smagssag. Personligt vil jeg hellere have stilhed frem for noget amatør speak, så det er vel fint nok.

Høj klasse

WWE Smackdown - Here Comes the Pain er wrestling i høj klasse. Spillet præsenterer spilleren for en masse muligheder, et utal af wrestlere og muligheden for at skabe sin egen wrestler, samt et overflødighedshorn af spilmodes, inklusiv nogle ret specielle modes som Bleed. Er man fan af wrestling, så finder man ikke noget bedre spil på markedet for tiden, for WWE Smackdown - Here Comes the Pain er med sit helt nye og gennemarbejde kampsystem let at gå til, men utroligt svært at mestre. Spillet bliver ved med at udvikle sig og udfordre spilleren, så der er underholdning nok til mange uger, måske endda mange måneder.

Spillet distribueres af K.E. Media, som gerne besvarer spørgsmål på 89 44 22 79.