Gruppen af soldater, som vi først stiftede bekendtskab med i Commandos: Behind Enemy Lines, er vokset gennem tiden og de har været ude for en masse vanskeligheder i kampen mod det tredje rige i i alt tre spil og en udvidelsespakke. Hver gang er der blevet skruet op for sværhedsgraden og med denne udgivelse, må det siges, at det er ved at være nok.

Svært, sværere, Commandos 3

Denne gang skal ens gruppe af elitesoldater igen dybt ind bag fjendens linjer under Anden Verdenskrig. Missionerne er dog blevet sværere, nazisterne mere hårdføre og forsvaret helt i top. Historien i spillet præsenteres før hver mission, men hænger ikke sammen i mere end par missioner af gangen - uden en rød tråd spillet igennem. Den klassiske opskrift fra de tidligere spil er blevet brugt igen, uden de store ændringer.

Op til udgivelsen af Commandos 3, blev det lovet at denne udgivelse ville være mere action-orienteret og lettere end de foregående udgivelser. Dette er dog svært at se, når man sidder med resultatet. Sandt nok, så er der mere action i form af flere "lige på og hårdt" scener, men det gør langt fra spillet lettere. Tvært imod, så er undertegnede, som har spillet både Commandos 1 og 2, virkelig blevet frustreret over denne oplevelse. Ikke fordi spillet lider af den værste kamerakontrol nogensinde eller fordi animationerne er så dårlige, at man ikke kan se hvad der er hvad. Nej, på grund af den ualmindelig høje sværhedsgrad, har jeg ofte sidder med en mission, som jeg dømte fuldstændig umulig - lige indtil jeg, med ren og skær held, fik placeret en granat godt, eller sågar oplevede en fejl i spillet, som gav mig den fordel, som jeg havde brug for. Jeg håber at dette beskriver sværhedsgraden i Commandos 3 godt nok til, at alle som ender med at investere i dette spil, ved hvad de går ind til.

Commandos 3 styres som alle de tidligere udgivelser. Set fra en isometrisk "top-down" vinkel, kan kortet roteres, så det ses fra i alt fire forskellige vinkler. Alle kortene er håndtegnede, hvilket gør spillet rigtig flot. Denne gang kan du bevæge dig ind i alle huse, hvor der så skiftes til et 3D miljø, som man kan rotere rundt præcist som man vil, uden at være begrænset af fastlåste kameravinkler. Muligheden for at bevæge sig rundt i alle bygningernes store værelser, giver spillet en hel ny dybde, men for det meste er disse bygninger fyldt med Nazister og så er spørgsmålet, om du tør begive dig indenfor?

Hver af de enkelte kommandosoldater under din kommando, hvoraf de fleste er kendinge fra det første spil, har deres egne unikke egenskaber. Der er snigskytten, spionen, tyven, ingeniøren og selvfølgelig den store stærke "Rambo-type". Man skal så ved hjælp af alle sine soldaters egenskaber sørge for, at alle mand overlever og fuldfører missionen. Det er dog ikke altid lige let at skulle koordinere flere ting på en gang, såsom at likvidere en officer med en giftindsprøjtning, samtidig med at en anden skal have skåret halsen og bæres væk før vagterne kommer og samtidig dække førnævnte fra et hustag med et snigskyttegevær. Fik vi nævnt, at spillet er i real-time, uden mulighed for at pause og få et overblik..?

Foruden deres medfødte evner, kan der også samles adskillige våben, sprængstoffer, ammunition og andre finurlige ting op, som hører til de forskellige missioner. F.eks. kan spionen endnu engang stjæle en uniform og give sig ud for at være en officer. Noget der hvilke kan hjælpe i de sværere baner. Igen har man mulighed for at se fjendens synsvinkel og hvor langt han kan se. Denne og soldatens patruljerute skal studeres nøje, hvis man skal smutte forbi de tyske vagter i de forskellige baner. Samtidig plejer nazisterne at kunne skyde længere end ens egne soldater, så det er sjældent det ender med åben ildkamp, eller rettere, det er sjældent at du overlever det.

Grafisk er Commandos 3, som sagt rigtig flot. Det første Commandos var ligeledes flot, selvom det dog manglede 3D animationer af soldaterne osv. Det eneste ærgerlige ved den måde banerne er lavet på, med håndtegnede baggrunde, er, at de ikke er særligt dynamiske. Hvis noget skal sprænges f.eks., så skjules det af en eksplosion, hvorefter "tegningen" blot er blevet ændret. Ellers er banerne utroligt atmosfæriske og når du skal rende rundt efter en fjendtlig snigskytte, mens vinden blæser og det sner kraftigt, så kan man mærke hjertet banke, når man næsten er blind af sneen og kun kan se sine allierede falde som fluer rundt om en.

Når man begiver sig indenfor i 3D bygningerne, så er det heller ikke detaljegraden der mangler noget. Her er det eneste klagepunkt, at man nogle gange kan miste overblikket og skal dreje kameraet rundt for at være med hvor det sker. Dette vænner mig sig dog til hurtigt. Når man har spillet de tidligere spil i serien, hvor adgang til huse var ret begrænset, så er det næsten som at have to spil i et, med den frihed man får inde i husene i Commandos 3.

Lyden i spillet giver også sit til atmosfæren. For det meste er det underlagt klassisk musik, der toner op til det mere tempofyldte, når der sker noget på skærmen. Lydeffekterne er ligeledes realistiske og ligger nærmest i "lag", så højere lyde, fra f.eks. en pistol, går "over" lydene fra en bilmotor.
Pyro Studios har gjort meget for at ligge en rigtig tyk stemning over spillet og det er klart lykkedes.

Som det er blevet sagt adskillige gange igennem denne anmeldelse, så er spillet svært. Det er lige før, at det ikke bare er svært, men definerer en ny sværhedsgrad for computerspil. Da dette gør, at kun hardcore fans af de to første spil vil kunne blive underholdt af Commandos 3, så uddeles der desværre ingen medalje for denne præstation.

Bortset fra spillets sværhedsgrad er gameplayet dog i top, ligeledes er grafik og lyd, så havde det været muligt at indstille sværhedsgraden, eller kunne det implanteres med en patch, så ville det have været en helt anden historie. Som det er nu, så trækker den absurde sværhedsgrad spillet ned - helt ned - og det må siges at være rigtigt ærgerligt! Er du derimod klar på en udfordring af de større, så kan du roligt købe Commandos 3 - men du vil med sikkerhed blive frustreret over sværhedsgraden, hvilket er grunden til at vi kvitterer med den lave karakter.

Spillet er udlånt af Ubi Soft Danmark, der er behjælpelige med at oplyse nærmeste forhandler på telefon: 38 32 03 00.

Om Lasse Buhl