Score: 4

Games Workshop-spillene har for det meste været strategi-orienterede, da hele konceptet bag deres spil gerne er at rulle terninger, flytte sine enheder rundt på et stort bord (eller en stor skærm) og vinde slag med færrest mulige tab. Tiderne skifter, og markedet er større end blot strategi-spillerne, så det nyeste skud på stammen fra bordspillenes verden er et First Person Shooter, som sætter dig i hovedrollen som menneskets Enemy of the Day #1. Finten er så, om nogen bider på krogen og introduceres til Warhammer-universet ad denne vej.

Ilddåben

I Warhammer 40K-universet er vi et pænt stykke ude i fremtiden. 40.000 år, plus-minus et par stykker, for at være mere præcis. Jorden, som nu går under det mere korrekte navn Terra, har for længst mestret den intra-galaktiske rumfærd, og så godt som hele Mælkevejen er under menneskets imperielle kontrol. Det er naturligvis sin sag at holde styr på millioner og atter millioner af kolonier, så mennesket er efterhånden blevet rigtig dygtige til at føre krig... omend slagene stadig udkæmpes med strenge æreskodeks og våbenkoncepter, som skylder sit udseende og virkemåde helt tilbage til bue og pil.

For nylig er en ny race i en af Mælkevejens fjerneste hjørner begyndt at rejse mellem planeterne, og trods deres civilisations unge alder på blot et par tusind år, er de teknologisk fremmelige og ikke mindst grådige efter at udvide grænserne. Racen hedder Tau og de er netop kommet på listen over Imperiets fjender.

I stedet for at gå i rollen som menneskelig Space Marine, der seriøst smadrer Tau-bagdel, er man i stedet sat i den underlegne Tau's månestøvler, og spillet igennem styrer man Kais, en ung håbefuld Tau-kriger fra ild-kasten, som hellere end gerne vil dø "for the greater good", altså sin races overlevelse, fremskridt og også gerne sejr over menneskeheden... ikke alene er Tau vores fjender, de er åbenbart også idioter.

Kais er en helt grøn rekrut, som skal på slagmarken på en front-linie-planet for første gang, og den første mission er samtidig hans ilddåb. Hvis han klarer strabadserne bliver han fuldgyldigt ild-kaste-kriger (firewarrior) og nyder stor respekt i de andre kasters øjne... alle har et formål, og Kais' er at dræbe sin races fjender.

Middelmådigt er bare ikke godt nok

Fire Warrior er et helt almindeligt First Person Shooter, ja, faktisk så almindeligt at det allerede virker forældet. Man render rundt i endeløse gange, først udformet som skyttegrave, sidenhen som store klodsede militærbaser, fængsler og boligkomplekser, men fælles er et banedesign, som er stærkt lineært og med meget lidt plads at manøvrere på. Denne klaustrofobiske fornemmelse kunne have været en fordel, hvis den havde været brugt mere sparsomt, men når alt er lagt i bånd og lænker, er der ikke meget grin ved at rende gennem banerne.

Og rende, det kan man! Fjenderne er få, og da ens skud fra de få tilgængelige våben har en meget stor spredning, skal man helst løbe helt op i hjelmen på de imperielle styrker for at fælde dem hurtigt. Måske er den store usikkerhed ved affyring af våben lagt ind for at symbolisere at Kais er en ung uerfaren soldat, men i praksis er det bare irriterende, at ens snorlige laservåben-skud danser omkring i en stor cirkel om fjenderne.

Som nævnt er arsenalet temmelig utilfredsstillende, idet man for det første kun kan bære to våben (hvoraf det ene skal være af Tau-oprindelse) og for det andet, at våbnene ligner hinanden alt alt for meget. Om man skyder med Lasgun, Pulse Carbine, Autogun eller Pulse Rifle er stort set ligegyldigt, for de har næsten identisk skudhastighed og træfsikkerhed. De fleste våben har desuden "alternative fire", som ikke er andet end 'single-shot mode' i stedet for 'fråds'!

Og frådse, det skal man! Kais' ufattelige evne til ikke at ramme, kombineret med mundingsild, der som regel fylder hele ens sigtefelt, og fjendernes manglende hit locations gør, at man bare skal tømme hele sit magasin, når der kommer nogen frem på skærmen. Forsøg på at sigte og spare på sin ammunition resulterer snarere i at man skal genstarte en bane, pga. Kais' utilsigtede dødsfald... man kan nemlig ikke gemme spillet undervejs; hen ad vejen er der nogle gange et par checkpoints, men ellers skal man igennem en hel bane ad gangen. Surt hvis man falder ned af en trappe og brækker nakken sidst på en bane.

Dummere end imperiet tillader

Fjendernes AI-programmering har måske ligget på en diskette, som ikke kom med i den færdige version. Imperium-tropperne er snotdumme, og er totalt forudsigelige, ens i opførsel og generelt en plage at kæmpe imod. Så længe man ikke er blevet opdaget, går soldaterne hele tiden rundt og siger "No Activity" i deres com-links, men om de snakker om deres egen hjerneaktivitet står der ikke noget om i manualen; det er ellers meget rammende. Og hvis to soldater står ved siden af hinanden, kan man snildt pløkke den ene, uden at den anden opdager det. Han trisser blot videre, siger "No Activity" og bliver først alarmeret, når man er direkte i hans synsfelt. Bevægelses-programmering består herefter i at strafe lidt fra side til side, sætte sig på hug og klemme et par bønner i Kais' generelle retning... imperium-tropper kan nemlig heller ikke ramme.

Grafik og lyd er et ganske kort kapitel, som kan beskrives med få ord. Figurerne er kedelige, stive og livløse, banerne er holdt i deprimerende brune og grå toner med under middel detaljegrad og effekterne er om ikke direkte grimme at se på, så i hvert fald udtryk for halvfærdig programmering.

Lydsiden har bombastiske brag fra eksploderende mortergranater, hvislende laserskud, og så de forbandede endeløst gentagne kommentarer fra robot-agtige imperietropper. Selv deres dødsskrig mangler indlevelsesevne fra stemmeskuespillerne, selvom der har ellers været god grund til at forsøge mord i lydstudiet.

Fire Warrior er desværre et fejlslagent forsøg på at bringe Warhammer 40.000 ind i FPS-genren. Alt mangler detaljer og virker ufærdigt; lige fra grafik og lyd til de mere vigtige ting som fjendtlig AI og banedesign. I en verden, hvor store titler som Halo, Call of Duty og mange andre tema-bundne FPS'er holder markedet i live, vil et spil som Fire Warrior slet ikke kunne få del af kagen.

Spillet distribueres af K.E. Media, som gerne besvarer spørgsmål på 89 44 22 79.

Om Johan Tandrup Kensler