Score: 6
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):

Så kom den - den sidste udvidelse til The Sims. Der er næsten noget tragisk over at sidde med den definitivt sidste udvidelse til spillet, der tog spilverdenen med storm tilbage i 2000. Mens vi så venter på The Sims 2, kan vi jo studere hvilken indflydelse Harry Potter nu også har haft på The Sims.

Nu med hokuspokus

Ligesom alle andre The Sims udvidelser byder Makin´ Magic på en lang række nye genstande at forsøde din sims, i forvejen temmelige materialistiske, tilværelse med. Det er jo meget fint, men efter syv udvidelser har jeg ikke rigtig brug for et større udvalg af potteplanter eller en ny slags læsestol. Så er det jo godt at det centrale element i Makin´ Magic er de nye magiske evner din sims får. De kan nu lære at kaste magi og de kan endda besøge et helt nyt magi-kvarter i byen.

Magi? Det lyder da spændende! Det er det sådan set også, for det giver i hvert fald din sim noget at stile imod. Magiske formularer skal nemlig læres igennem spillet, så man går ikke fra ingenting til at være Merlin natten over, for man skal først skaffe magiske ingredienser. Disse kan enten købes i det nye magiske kvarter eller dyrkes derhjemme. Blander man tre af dem rigtigt opnår man en magisk formular, som bliver skrevet ind i familiens magibog. Udover magiske formularer, kan man lave magiske amuletter. Dette kræver et specielt amulet-blandings-bord og ingredienser, der spiller en ret central rolle i udvidelsen.

Som sagt kan du selv frembringe nogle ingredienser, mens andre skal købes. Desværre er de normale penge din sim tjener ved at gå på arbejde ikke gangbare i "magic town", der er den nye bydel, der er mere end blot kraftigt inspireret af Harry Potter. Alting i magic town koster specielle magiske penge, som du skal tjene ved at gennemføre små udfordringer eller ved at besejre andre troldmænd i dueller. Udfordringerne er rimeligt trivielle og mere irriterende end de er underholdende. De involverer gerne at man skal anvende eller klikke på en lang række genstande, hvilket med andre ord bare er en form for camoufleret tidsspilde.

Magic town er værd at dvæle lidt ved, for den er faktisk mere interessant end de andre bydele, som de tidligere udvidelser har tilføjet til spillet. I Magic town kan du stort set få dækket alle din sims behov, så det er muligt at være der rimeligt længe (tiden stopper ikke når du besøger denne bydel, så du skal under alle omstændigheder holde øje med klokken). Du skal godt nok hjem for at sove, men alle andre behov, som din sim måtte have, kan dækkes i denne magiske bydel, hvis stemning bedst kan beskrives som Diagon Alley, den magiske gade kendt fra Harry potter universet. Der er masser af ting at lave og lære i magic town (der er endda en forlystelsespark... weeee), men desværre skal ens sim jo tidligt hjem og på arbejde næste dag, så det er desværre begrænset hvor mange timer man kan knalde rundt og kigge på tryllekunstnere eller duellere med andre troldmænd.

En stor del af udfordringen i Makin´ Magic er faktisk at balancere din sims normal liv, det vil sige at sikre, at han/hun passer sit job, er renvasket, får mad, bliver underholdt og så videre med den magiske side af din sim, der skal tage til magic town, duellere mod troldmænd, opfinde formularer og sikre sig nye ingredienser. Det er svært, for din sims hverdag var sikkert allerede booket tæt op før du begyndte at kaste magi, så nu skal du pludselig til at klemme flere ting ind i en i forvejen tæt pakket kalender. Det er måske spillets største svaghed: det kan være alt svært at nå alle de nye ting man skal og gerne vil, hvis man stadig vil have en velfungerende sim bagefter.

På den måde løber Makin´ Magic ellers glimrende udførte magi lidt ud i sandet. Ja det er da meget sjovt at få naboens hus invaderet af frøer, have en levende død stuepige, gøre havenisserne levende eller forbande genboen, men som sædvanligt så bliver alle disse ting sekundære i din sims liv, for der skal jo tjenes rigtige penge til huslejen og din sim skal jo sove, spise, bade, se fjernsyn og så videre. Der er da tid til at lege lidt med magi her og der, men slet ikke i en sådan grad, som jeg havde forventet. Magic town er da et meget spændende område og suverænt det mest underholdende nye kvarter, men når man ikke har tid til at være der ret tit, så føler man konstant, at man går glip af noget vildt spændende, mens ens åndssvage sim skal hjem og sove og på arbejde. Ligesom i virkeligheden ender det med at den trivielle hverdag hurtigt overtager og de underholdende begivenheder kun finder sted når vi kan klemme dem ind i vores stressede liv.

De nye ting, som jeg startede med at nævne, dækker også over en lang række "magisk" inspirerede objekter. Du ender nærmest med at leve i en Harry Potter inspireret bolig, hvis du køber alle de nye og obskure ting. Harry Potter stemningen, er bestemt ikke ment negativt - tværtimod. Der er for eksempel et skab med et skelet i, der kan komme ud og gøre rent, der er et bord læsset til med magiske genstande, som d skal bruge til at lave amuletter og der er sågar en morbid scene, hvor du kan genoplive de døde... mums.

På bundlinjen ender Makin´ Magic med at være en middelmådig udvidelse. De store omvæltninger, som vi mellem linjerne blev lovet i denne udvidelse udeblev og tilbage står man med endnu en bunke nye genstande og muligheden for at anvende magi - ja det er sjovt så længe det varer, men det er ikke noget der radikalt vil ændre din måde at spille sims på. Det er da et udmærket supplement til det overflødighedshorn af ting og gøremål, du i forvejen kan udsætte din sim for. Magic town fortjener ros, men samtidig er det skuffende at man ikke kan tilbringe ret megen tid i bydelen, for den er suverænt det mest interessante ved Makin´ Magic. Har du i forvejen alle udvidelserne, så vil de nye tiltag i Makin´ Magic nok drukne i mængden af muligheder, men til trods for alle mine kritikpunkter er Makin´ Magic stadig en af de bedste udvidelser til spillet.

Spillet distribueres i Danmark af Electronic Arts, som gerne vil hjælpe dig med at finde den nærmeste forhandler hvis du ringer 45 28 70 00

Om Maiken Schou