Warhammer 40.000: Fire Warrior er et first person shooter, baseret på et brætspil udviklet af Games Workshops gennem de sidste mange år. Computerspillet er udviklet af engelske Kuju, som blandt andet kendes for Lotus Challenge, som helt ærligt ikke var nogen stor succes. Spørgsmålet er om udviklernes evner strækker sig længere, når de kanaliseres udi skabelsen af en First Person Shooter.

Nu uden tinfigurer!

Spillet tager sit udgangspunkt i det 41. århundrede, hvor den menneskelige race efterhånden har invaderet og koloniseret det meste af det evigt ekspanderende univers. Dette har selvfølgelig affødt en vis utilfredshed blandt forskellige racer i universet, hvorfor menneskeheden er i konstant krig med de forurettede. Blandt de forurettede findes racen Tau, som er en ung og teknologisk fremskreden race, hvis soldater kaldes Fire Warriors. Du tager rollen som en af disse soldater, den unge og heltemodige Kais. Sammen med dine artsfæller er det nu din opgave at bekæmpe Imperiet, som har taget lederen Ko'Vash til gidsel.

Spillet indeholder et antal missioner som hver især forgrener sig ud i forskellige delmissioner. Spillet forløber meget lineært og man er altid nødt til at gennemføre de missioner, man får udstukket, før man kan gå videre i spillet, og der er derfor ikke de store overraskelser i vente. Miljøet er inspireret af gængse fremtidsvisioner og fremstår derfor i visse tilfælde ret sterile og kolde, hvilket fungerer fint, når det nu skal foregå i fremtiden. Dog bliver de forskellige baner lidt kedelige i længden, idet de begynder at ligne hinanden for meget. Lidt mere fantasi i udviklingen af leveldesign og missionsopbygning, ville have været fint.

Action og spænding er der dog masser af, når du står overfor horder af Imperiets soldater, og du er til lejligheden udstyret med kraftige våben, som gerne skulle hjælpe dig med at nedkæmpe fjenden. Eftersom din race er den menneskelige race teknologisk overlegen, har du adgang til forskellige fede våben, som dine fjender ikke har. Fjenderne anvender velkendte våben som shotguns, maskingeværer og laservåben, mens du kan boltre dig med pulse-geværer med granatkastere påmonteret, Boltguns, Meltaguns m.fl. Bliver det for kedeligt, kan du bøffe fjendens våben og lege lidt med menneskehedens håbløst forældede teknologi, som dog stadig er i stand til at forrette død og ødelæggelse.

Banerne er, udover fjender, spækket med eksplosive elementer, hvilket giver anledning til uhæmmet brug af dine våben, som du i øvrigt kun kan bære to af ad gangen. Dette er en smule irriterende, især fordi man hurtigt løber tør for ammunition og derfor bruger meget energi på at lede efter ny ammo. Styringen af Kais fungerer ellers upåklageligt og man fører ham gennem banerne ved hjælp af begge analoge sticks, mens man hopper, dukker sig, sigter og skyder ved hjælp af skulderknapperne. Hele styringen fungerer fint og i løbet af kort tid føler man sig klar til at gå i krig.

Grafikken bæres af flotte farver, skarp gengivelse og smukke mellemsekvenser. Figuranimationen er gennemført, ligesom våbnene i spillet er udført med flotte detaljer. Dog kan der i visse tilfælde opstå lidt problemer med frameraten, men ikke rigtig så slemt at det er værd at græde over. I det hele taget en grafik som hæver sig op over det middelmådige, og som formår at skabe den rette fremtidsatmosfære og stemning. Lydsiden er også over middel med krigsinspirerede lydeffekter som skud og eksplosioner, der udmærker sig ved at være troværdige og realistiske.

Spillet indeholder både en onlinedel og en multiplayerdel med splitscreen. Multiplayerdelen fungerer fint, der er dog ikke nogen overraskelser i vente, idet de mest koncentrerer sig om de mere velkendte Capture the Flag og Deathmatch.

Warhammer 40.000: Fire Warrior er et first person shooter som lider af et lidt fantasiløst leveldesign og en lidt kedelig missionsopbygning, men som på den positive side tilbyder en flot grafik og en troværdig lydside. For kendere og fans af Warhammer 40.000, vil det næsten være en synd ikke at købe dette spil, men for os andre er der masser af andre first person shooters på spilmarkedet, som på en bedre måde vil kunne dække vores behov for sanseløst skyderi.

Spillet distribueres af K.E. Media, som gerne besvarer spørgsmål på 89 44 22 79.

Om Thomas Folsø