Freestyle Metal X

Det ville være en direkte løgn at sige, at der i dag er mangel på freestyle-spil til både konsoller og Pc'en. Om det foregår på skateboard, BMX, motorcykel eller noget helt fjerde er ikke så vigtigt, bare der er fart over feltet, store udfordrende baner og en vognfuld af tricks at udføre - og det er netop hvad der er i Freestyle Metal X. Spillet er udviklet af Sports Asylum, mens Midway står for udgivelsen af dette rendyrkede mc-freestyle spil.

Endnu en omgang ekstrem sport

Når du starter spillet op kommer du, efter en intro, frem til menuskærmen, som byder på Quick Play, Career, Party Mode (op til 9 spillere), Level Editor og Options. Quick Play behøver nok ikke nogen nærmere forklaring og Options ved alle vel også hvad indeholder. Career er derimod den del af spillet, som du til at begynde med skal koncentrere dig om. I denne del skal du først vælge en kører, som du vil gennemføre spillet med og dem er der seksten af. Du kan dog ikke vælge mellem alle seksten i begyndelsen af spillet, da nogle af dem først skal låses op, hvilket man gør ved at slå forskellige andre kørere, som alle har udmærket sig ved at have rekorden i forskellige baner. Når du har valgt kører, skal du vælge motorcykel, og overraskende nok findes der også seksten af disse. Ligesom ved valg af kører er der dog nogle mc'ere, som ikke er tilgængelige fra starten, hvorfor de først skal befries på samme måde, som med kørerne. Når du har foretaget dine valg, kan du komme i gang med selve spillet. Hvis du mener at du har brug for lidt øvelse, findes der meget belejligt en Motocross-skole, hvor du lærer alle de basale manøvrer og tricks, hvorefter du kan gå i gang med første bane: Rodeo Rise. Som navnet antyder, er banen placeret på en farm ude på landet.

Spillets baner er alle delt op i en slags temaer såsom: den landlige idyl, snedækkede freestyle-baner, Las Vegas osv, og hver bane indeholder fire forskellige dele: Challenges, hvor det gælder om tage imod udfordringer, som bliver givet til dig af en lettere afklædt kvinde ved navn Cindy. Meningen er at du skal imponere Cindy ved at gennemføre udfordringerne, hvorefter nye baner bliver tilgængelige. Big Air, hvor du skal lave så mange points som muligt i et hop. Freestyle, hvor du skal lave så mange points som muligt indenfor to minutter, og sluttelig et race, hvor det selvfølgelig gælder om at komme først til målstregen.

Spillet indeholder også en ret omfattende Level Editor, såfremt du skulle have lyst til at lave dine egne baner. Denne del af spillet kan vise sig at være meget tidskrævende... hvis man vel at mærke interesserer sig for sådant. Personligt har jeg brugt timer med at skabe de mest farlige, sjove, udfordrende etc., baner, simpelthen fordi det er sk. sjovt både at lave banerne, men absolut også at afprøve dem bagefter. Samtidig er denne del af spillet ret afgørende for, om man smider spillet hen i et hjørne, når man er gået igennem det eller om man er villig til at spille det et par gange mere.

To positive elementer er klart fremtrædende allerede fra begyndelsen, nemlig musikken og styringen. Musikken er for en gangs skyld helt "autentisk", idet Motley Crue, Megadeth, Motorhead m.fl. står for den musikalske side af spillet, hvilket passer som fod i hose med gameplayet generelt. Det er hurtigt, råt og farligt og man ønsker næsten at man havde langt midtfirser-heavyhår, bare for at slynge det rundt i takt med musikken. Med hensyn til styringen er det sådan, at man bare kan gå i gang med spillet med det samme uden forudgående træning. Der er lagt vægt på en intuitiv styring, hvilket gør at man kan begynde at lave fede tricks allerede fra begyndelsen, og i løbet af kort tid sidder det bare i fingrene, hvilket er alfa og omega for et spil som dette, eftersom udførelsen af tricks er 90 procent af spillet. I modsætning til andre spil i genren, blander Freestyle Metal X nemlig ikke motocross og freestyle sammen, her er det kun freestyle det gælder. Når du laver tricks, har du en måler som starter i det grønne og jo flere tricks du laver, jo mere stiger den indtil den bliver rød. Herefter skal du lave så mange tricks som muligt, idet dine point bliver ganget op mange gange, bare du bliver i det røde område. På denne måde lavede jeg over en million point i en serie og det er immervæk en del.

Grafikken i Freestyle Metal X er vellykket. Alt ser ud som det skal og der er ingen nævneværdige problemer med frameraten eller lignende. Banerne bugner med hop, bakker, bjerge, ramper og masser af andre forhindringer og udfordringer, så man føler hele tiden at der er nye veje at køre og nye tricks at lave. Der skal virkelig mange timers spil til, før man føler at man har prøvet det hele, hvilket igen øger holdbarheden.

Freestyle Metal X er et suverænt genrespil, men det er kun et genrespil. Kan man ikke lide spil i denne genre, vil man nok heller ikke kunne lide dette, men er man fan, er spillet absolut værd at indlemme i sin spilsamling. I modsætning til de spil i genren som blander motocrossløb og freestyle, er Freestyle Metal X et rent freestyle-spil og det er netop spillets stærkeste side, idet man med succes har gjort alt for at udvikle et ekstremt freestylemiljø.

Spillet distribueres af K.E. Media, som gerne besvarer spørgsmål på 89 44 22 79.

Om Thomas Folsø