Chaos Bleeds er et typisk eventyrspil baseret på tv-hittet Buffy the Vampire Slayer. Ganske ligesom serien foregår spillet i Sunnydale, Californien. Seriens forfattere har været med til at skrive spillets historie, der skal forestille at være et uindspillet afsnit fra 5. sæson. Ondskaben er atter på spil og truer intet mindre end hele menneskeheden. Det er så her at Buffy og hendes crew kommer ind i billedet.

Sunnydale High

Hele slænget fra serien er med. Tara, Xander, Willow, Rupert, Kakistos, Spike, Faith, m.fl. og selvfølgelig Buffy selv (hvem pokker er de mennesker? -red.). Som et kuriosum spiller Sid the Dummy - en omvandrende bugtalerdukke, der havde en enkelt optræden i sæson et - en forholdsvis stor rolle, og han er en af de seks spilbare karakterer. Sid´s stemme er, som de fleste af personernes stemmer, indtalt af den rigtige skuespiller fra serien. Desværre er Buffy og Willow, de ubetinget største stjerner, indtalt af andre. Deres stemmeskuespillere gør det dog så vidt jeg kan høre ok - specielt Willow kunne man sagtens forestille sig pludre 'this one time at band camp.'. Buffy lyder også ok, men jeg kender ikke serien godt nok til rigtigt at kunne bedømme om hun lyder helt som hun gør i serien. Og spillet er altså for fans og kun fans. Sagen er den, at hvis historien interesserer en, så er det guf for en spiller, der bruger sin søndag på at se diverse amerikanske teenage crapserier. En ægte fan kan jo ikke leve uden at se alle afsnit, og dette spil fungerer på flere måder som et ekstra afsnit. Men for os, der mener, at Buffy var færdig, da Kristy Swanson holdt op med at spille hende (damn right! -red.), er der altså ikke meget at komme efter.

Buffy the Impaler

Men selve de grundlæggende elementer i spillet hænger sammen. Gameplayet er som sådan udmærket. Spillet byder på en række store baner, der skal udforskes og gennemføres... sjovt nok er der en lang række fjender, der ikke rigtig syntes at det er nogen vildt fed ide at du triller rundt på deres bane, så de skal lige have et lag tæsk før du kan komme videre. Banerne er ganske veldesignede og spillets action er hurtig og underholdende, selvom spillets præmisser egentlig er ret simple.

Du veksler mellem de forskellige medlemmer i Buffys lille bande, og hver har deres særpræg. Buffy er god til at slås, Willow bruger magi osv. Det hele ser nydeligt ud og jeg kan sagtens kende både Alyson Hannigan og Sarah Michelle Gellar - spillet benytter en 3. persons synsvinkel, så der er rig mulighed for at studere pigerne. Man får i løbet af spillet nedslagtet en horde af vampyrer. De har alle en vis mængde energi, der forsvinder efterhånden som man slår eller skyder dem. Til sidst skal de dog have et hug fra en trækile, hvilket altid kan foretages på den sorte knap, lige meget hvad du ellers har i hånden. Hvis man bruger controller S er det lidt generende, da de sort/hvide knapper ikke er så tilgængelige på den, så jeg anbefaler den store originale controller.

Man kommer til at svinge en del våben. Alt fra skovle (jeps, den dødbringende skovl) til en armbrøst. Nærkampsvåbnene slides op efterhånden som de får (læs: uddeler) tæsk. Når deres energi er udtømt splintres de. Her er en fed detalje, at stumperne i flere tilfælde kan samles op og bruges til at dolke vampyrer med. Der begynder også allerede fra bane to at optræde små puzzles, der mest af alt fungerer som en kærkommen afbrydelse fra nedslagtningen af vampyrer.

Som noget nyt i forhold til forgængeren er der tilføjet fire små multiplayer modes, hvor man dyster mod sine venner. Jeg har kun haft lejlighed til at prøve dem to mand ad gangen, og det er ikke nok til at det bliver rigtig sjovt, men måske hvis man er fire. Det giver spillet holdbarhed, at man til disse små spil kan låse et hav af karakterer fra serien op, og disse kan så spilles - men kun i multiplayer.

Kun for Buffymaner

Buffy the Vampire Slayer: Chaos Bleeds er et middelgodt spil, der dog er kompetent nok skruet sammen til, at de fleste fans sandsynligvis vil få en god oplevelse med spillet. Der er ikke noget forkert i, at et sådant spil kun appellerer til fans, men det er et faktum, at det er tilfældet. Så karakteren på 8 gælder altså kun for serienørder. Bryder du dig ikke om Buffy på tv, vil hendes computeravatar ikke ændre på dette. Men er du seriesøndag-junkie, så skal du bestemt overveje, om ikke skal have fat i dette 'ekstra' afsnit Buffy.

Spillet er venligt udlånt af Vivendi Universal Games, der henviser til nærmeste forhandler på telefon 70 23 73 23