[Gallery not found]

Krige - hvad skal de gøre godt for? Svaret kunne være at sælge enorme mængder af real time strategy-spil. Selvom Anden Verdenskrig nok tager prisen for den periode i historien, der har kastet flest RTS-spil af sig, er det her Amerikas historie i kolonitiden, de tyske og ukrainske udviklere fra Related Designs vender sig mod.

Det har vi set før!

No Man's Land er Related Designs andet spil baseret på det amerikanske kontinent, hvor det første var America: No Peace Beyond The Line. America foregik omkring 1820´ernes vilde vesten, og tilbød fire faktioner (mexicanere, indianere etc.), en temmelig sprite-baseret game-engine og overraskende konventionelt gameplay.

No Man's Land har et betydeligt større omfang, i stil med GSC Game Worlds American Conquest. Spillet fører dig fra tiden hvor guldhungrende spaniere og englændere kæmpede mod indfødte og hinanden i og omkring det caribiske hav, til den amerikanske uafhængighedskrig og det jernbanedrevne nybyggeri i de vestlige stater.

Igennem spillets tre kampagner skal du lede seks forskellige faktioner i striden om den nye verdens land og ressourcer. Den første kampagne omhandler spanierne og englænderne og er præget af store søslag. Den anden kampagne sætter dig i indianernes sted, hvor du skal kæmpe mod de europæiske kolonisters invasion af dit territorium, mens den tredje spænder lige fra englændere første gang sætter fod på amerikansk land til kampen om vesten.

... og så alligevel

Selvom spillet ved første øjekast virker som gammel vin på nye flasker, har det en række features, der giver det et unikt præg. Først og fremmest har Related Designs forsøgt at gøre de enkelte faktioner så individuelle og forskellige fra hinanden som muligt, ikke blot hvad angår grafik og tilgængelige teknologier, men også ved at inkludere helte, specialenheder og unikke evner. F.eks. Kan de indianske stammers krigere svømme, hvilket giver en klar taktisk fordel overfor europæerne, der er nødsaget til at bygge transportskibe for at føre tropper over vand.

De indfødte har også den fordel at de har magi på deres side. Specielle enheder, som deres shaman, kan hidkalde zombier, mens én af de vigtigste kampagnehelte, Umak, kan hidkalde bjørne og ulve i kampen mod fjenden. De europæiske faktioner er naturligvis ikke uden modtræk. De holder alle trumferne hvad angår ildkraft og søkamp, mens deres helte dog har mere konventionelle evner. Et eksempel er patrioten Samuel Saunders, der er en af de få ikke-indianske enheder der kan svømme, og samtidig har den evne at kunne sprænge fjendtlige fortifikationer og bygninger i stil med Tanya fra Command and Conquer-serien. Europæernes helte og specialenheder er også centreret om ildvåben og består bl.a. af snigskytter og kendte gunmen fra kolonitiden.

Det er dog ikke alle europæiske enheder, der har sortkrudt i bøssen. De har eksempelvis en læge, der bringer sit operationsbord ud på slagmarken og kan operere i kampens hede og franske lejesoldater, der forbedrer dine kanoner, men kun har sværd til brug i nærkamp. Nybyggerne har endda adgang til bedemænd, der kan udøve eksorcisme på indianernes spøgelser og stjæle guld fra lig på slagmarken.

Men det er nu engang RTS

No Man's Land er real time strategi, og det følger genrens konventioner omkring bygninger, teknologier og ressourceindsamling. Med kun tre forskellige ressourcer, mad, træ og guld, er denne del af spillet dog holdt forholdsvis simpel. Der er sædvanligvis rigeligt med ressourcer på de enkelte baner, så spillerens primære opgave er at sikre sig en fornuftig fordeling af ressourcer, da der er stor forskel på, i hvilket omfang faktionerne har brug for de enkelte ressourcer. Der er to forskellige arbejdere, kvinder og mænd. Der er ingen forskel på kønnene hvad angår ressourceindsamling, men i nødstilfælde kan dine mandlige arbejdere gribe til våben og hjælpe i forsvaret af din by, hvilket betyder at de er noget dyrere end kvinder at træne (betyder det at kvinderne i spillet er billige ? - red.).

Kavaleri håndteres også på usædvanlig vis. Heste skal opdrættes separat eller indfanges i naturen. Stort set alle fodfolk kan beordres til at bestige heste og derved konverteres til kavaleri, med alt hvad deraf følger af fordele og ulemper i en kampsituation. Infanteri, artilleri og flåde trænes på den konventionelle måde, og alle enheder kan naturligvis forbedres gennem forskning i diverse teknologiske fremskridt.

En ganske interessant feature ved No Man's Land er, at dine enheder optjener erfaring gennem deres kamphandlinger. Der er fem erfaringsniveauer i alt, og for hvert nyt opnået niveau forbedres nogle af enhedens stats, såsom liv, angrebsstyrke og hastighed. En erfaren enhed er altid en uerfaren overlegen, hvorfor det er en god ide at værne om sine erfarne krigere ved ganske enkelt at trække dem ud af kampen for at blive lappet sammen inden de dør.

Amerika set fra en togkupé

I løbet af den tredje kampagne finder du dig selv midt i en jernbanekrig mod en anden jernhestsmagnat, og jernbaner ligger ligeledes til grund for nogle ganske unikke multiplayer features. Ud over at tillade forsyninger og forstærkninger åbner jernbanerne for nogle interessante spil-modes, som f.eks. first-to-completion hvor det gælder om først at færdiggøre sin jernbane på trods af sabotage og den verserende krig. Du kan også spille defend/attack, hvor den ene spiller forsøger at færdiggøre sin jernbane, mens den anden gør alt for at forhindre vedkommende i det.

På den grafiske side benytter No Man's Land sig af 3D, hvor det er muligt at dreje skærmbilledet og zoome ind og ud. Grafikken er pæn og ligner en blanding af Warcraft III og C&C Generals, men er dog en anelse mere kornet og enhedernes bevægelser er lidt mindre virkelighedstro. Der er masser af gode effekter, der sætter liv i grafikken og øger stemningen, og tidssvarende cut-scenes som vi kender dem fra Warcraft III og Age of Mythology, jeg har dog en anke mod introen, der er ualmindelig kedelig og intetsigende.

Lydsiden er ikke overvældende. Soundtracket imponerer mig ikke og falder ofte i et med baggrundslydene, men når af samme grund aldrig at blive rigtig irriterende. Irriterende er derimod talen i spillets cut-scenes. Karaktererne er enerverende at høre på alle til hobe. Med et godt engelsk ord hedder det at lægge stemme til computerspil voice-acting, men i dette tilfælde er det skuespil, der ville gøre selv stolte forældre ved opførelsen af et 4-klasses drama pinligt berørt.

Konklusion

No Man's Land er et interessant bekendtskab. De enkelte faktioner er så tilpas forskellige, at de alle er spændende at udforske og spille med. Kampagnernes tilsammen 30 scenarier giver mange timers underholdning, og byder på en lang række missioner, der afviger fra blot at skulle opbygge en base og nedslagte X-antal fjender. Tilføjelsen af jernbaner til genren er velgjort og skaber yderligere intensitet i multiplayer scenarier. Vi har ikke at gøre med det næste store RTS-hit, men No Man's Land er en fuldgod løsning, når du trænger til lidt afveksling fra Warcraft III og Age of Mythology.

Spillet distribueres af K.E. Media, som gerne besvarer spørgsmål på 89 44 22 79.

Om Kasper Christiansen

Kasper Christiansen har anmeldt spil på Gamesector siden 2000. Siden den spæde begyndelse med Star Wars: Galaxies tilbage i 2004, har online rollespil haft en speciel plads i hans anmelderhjerte. Ellers er det især RTS titler - fra den hedengangne Age of Empires serie til Starcraft 2 - og sportsserier som Madden NFL og Championship Manager/Football Manager, der er en del af porteføljen. Kaspers spilkauserier gæsteoptræder ind imellem på www.familiespil.dk