Hvorfor er det at alle anmeldere her på redaktionen flygter skrigende, hver gang de ser jeg sidder med et spil, der potentielt set kunne kaldes et "børnespil"? Det er møg uretfærdigt... for nu må jeg så anmelde det selv. Heldigvis er det faktisk slet ikke så slemt som det kunne være. Det er faktisk ganske underholdende.

Tony for børn

Ofte er børnespil, der er baseret på kendte figurer fra film eller tegneserier, blot noget masseproduceret hø, som et ukendt og ligegyldigt softwarefirma skyder ud i bunkevis for at score kassen på lille Per, der syntes at Teletubbies er voldsomt fedt og derfor gerne spillet noget makværk, bare de er hovedpersonerne. Ikke engang store firmaer som Disney kan helt sige sig fri for denne tendens, men med Disney´s Extreme Skate Adventure har Disney sikret udviklerne (der er et firma med det mystiske navn Toys For Bob, der faktisk tidligere har lavet de to geniale Star Control spil), det bedst tænkelige udgangspunkt: de har nemlig adgang til Tony Hawk 4 spilmotoren.

Helt konkret betyder det at Disney´s Extreme Skate Adventure mere eller mindre er en avanceret udgave af Tony Hawk 4, med et gameplay og ikke mindst en kontrol som børn kan forstå og relatere sig til. Det er muligt at styre et barn, der skater rundt på nogle baner i den "virkelige verden", men helt ærligt, så er det faktisk spillets kedeligste del. Det er nemlig meget sjovere at spille en af de specielle Disney figurer i spillet, der kan skate rundt på specielle Disney-inspirerede baner.

Inspirationen til banerne og figurerne i spillet kommer fra en række Disney film. Helt præcist er det Lion King, Tarzan og Toy Story 2, der er grundlaget for personerne og banerne. Hver film har inspireret nogle helt enorme baner, som man kan få lov til at skate rundt på, som en af figurerne fra de tre film. Der er mulighed for at skate som blandt andet Buzz Lightyear, Woody, Jessie, Tarzan, Simba og Pumbaa - i alt er der 12 forskellige figurer du kan få lov til at spille. Det er klart at mulighederne for at skate som en kendt Disney figur, kombineret med enorme baner, tydeligt inspireret af bestemte scener fra de tre film, vil gå rent ind på lystavlen hos de unge spillere. Voksne spillere er nok bedre tjent med at købe Tony Hawk´s Pro Skater 4.

De forskellige Disney personer har hver især deres egen måde at skate på. Nogle er hurtige, mens andre er tunge og svære at styre. Heldigvis så har udviklerne sørget for at kontrollen er utrolig børnevenlig og let tilgængelig. Det er utrolig let af lave tricks, så selv de mindste spillere kan være med. Nogle af Disney figurerne er naturligvis låst fra starten af spillet af, men efterhånden som man skater rundt på de enorme baner og løser opgaver (f.eks. ved at udføre tricks) kan man langsomt låse op for nye figurer. Det giver spillet en glimrende levetid. Det gør den begrænsede split screen multiplayer mode også. Den er faktisk ganske fornøjelig og giver spillerne rig mulighed for at dyste imod hinanden.

Disney´s Extreme Skate Adventure er kun for børn. Det er godt nok muligt at justere sværhedsgraden, men er man skater fan og er man mange dage over de 13 år, så er man nok bedre tjent med dybden og realismen i Tony Hawk´s Pro Skater frem for Disney´s Extreme Skate Adventure. Dog er det muligt at slå den komplette Tony Hawk kontrol til, så man får alle finesserne fra Pro Skater, men så kunne man lige så godt købe det spil i stedet for. Men som et børnespil er Disney´s Extreme Skate Adventure virkelig et kvalitetsprodukt, i hvert fald når vi snakker om gameplayet. Godt nok er en del af banerne (dem hvor man ikke spiller en Disney figur) ufatteligt ensformige og kedelige, men dem kan man jo bare undgå.

Ikke noget mesterværk

Visuelt er Disney´s Extreme Skate Adventure bestemt ikke noget mesterværk. Det er ikke grimt, det er bare middelmådigt på en lang række områder. Selvom banerne er store, så virker de ofte en smule detaljeløse. Nogle af baggrundene er ret ensformige, mens andre sjovt nok indeholder masser af farverige detaljer. Det svinger en hel del. Animationerne af figurerne er for det meste rimelig god. Dog svinger kvaliteten af animationerne en smule fra figur til figur. Også på dette område virker grafikken for det meste rimelig middelmådig.

Mens grafikken ikke rigtig formår at imponere, så er jeg faktisk glædeligt overrasket over lydsporet. Lydeffekterne og talen i spillet er udmærket, men det er musikken, der stjæler hele showet. Der er frisk pop, Disney sange og kendte numre fra Smash Mouth og Basement Jaxx. Nogle af numrene er godt nok lidt for poppede til min smag, men de passer godt til spillets løsslupne stemning.

Perfekt til lillebror

Et simpelt, men underholdende og rimeligt stort skaterspil, der tilbyder masser af baner og hele 12 forskellige kendte Disney figurer at spille. Spillet har ikke de mange facetter, der er at finde i Tony Hawk pro Skater, med mindre man piller ved opsætningen af spillet. Gør man det skal man dog være klar over at så mister Disney´s Extreme Skate Adventure sin børnevenlighed. Så køb det kun hvis du skal bruge det som gave til et barn, der endnu ikke er helt Tony Hawk klar.

Spillet distribueres i Danmark af PAN Vision, der gerne oplyser nærmeste forhandler på telefon 70 23 73 23