Tony Hawk´s pro Skater for børn? Ja det er vel sådan man bedst kan beskrive Disney's Extreme Skate Adventure, der på mange områder er en forsimplet og mere børnevenlig version af det ellers så populære skaterspil. Så find lillebror frem fra strømpeskuffen (eller hvor du nu ellers har proppet ham hen) og gør dig klar til at skate med tøjdukker og løver.

Disney på skateboard

Historien i skateboard spil, eller sportsspil generelt, er for det meste så godt som ikke-eksisterende. Denne tradition afviges, der heller ikke fra i Disney's Extreme Skate Adventure, så indtil videre er det tro mod genren. Denne genre, skateboardspil, har faktisk ikke eksisteret i særligt lang tid. Det hele startede "sådan rigtigt" med Street Skater i 1999, som var så uhyre simpelt, at dets største kvalitet var soundtracket. Siden hen er genren og skateboarding blevet taget mere og mere seriøst og vi grænser næsten til skateboard simulatorspil. Kongen er genren er uden tvivl Tony Hawk's Pro Skater, udviklet af Neversoft Entertainment. Den gode nyhed er, at det også er Neversoft, der står bag Disney's Extreme Skate Adventure. Den dårlige er, at de har taget et skridt tilbage i tiden hvad angår udviklingen af denne type spil.

Det skal slås fast med det samme, at dette spil er genialt til meget unge spillere, som først lige har fået en konsol i huset. Der er to forskellige kontrol opsætninger; en som er så godt som identisk med Tony Hawk's, da begge spil er bygget på samme engine og så en meget forenklet version. Denne "børnevenlige" version gør det lettere at lave tricks, at styre skateren og gør det rent faktisk til en udfordring, at komme til at falde. Dette er en utrolig god måde at få de unge spillere med på vognen, da både alle rytterne er børn og der sågar er mulighed for at styre en af de kendte Disney figurer. Her iblandt Buzz Lightyear, Simba fra Løvernes Konge, Tarzan, Timon og Pumba. Hver af disse har deres helt eget udvalg af tricks og smarte stunts, mens de børn man også kan vælge at spille, deles om den mere traditionelle trick liste, som vi kender fra stort set alle andre skateboard spil - dog er der blevet tyndet gevaldigt ud i den sammenlignet med Tony Hawk 4.

Styringen, både for de helt små og "os andre", er velpoleret og god - præcis som man kunne forvente i et spil fra Neversoft. Man styrer sin lille skater rundt på de forskellige baner, her er også en del kendt fra Disney universet, mens man ser begivenhederne fra en tredjepersons kameravinkel. Dette giver godt udsyn over banen, samtidig med at man kan se alle fede tricks som man fyrer af. De forskellige tricks udføres ved at trykke på A, B, X og Y ledsaget af tryk eller rotationer med joysticket. Når man vænner sig til dette, kan man snart kombinere forskellige tricks, mens man grinder ned af et gelænder og på den måde score ekstra mange point. Dette gælder kun "pro mode", som det hedder, og den børnevenlige opsætning gør alt lettere at udføre - næsten alt for let. Det er nemlig spillets eneste problem, at spillets publikum hurtigt lærer at udføre alle de lette tricks og derfor godt vil have mere og så er det ikke nok med den lille trick liste og de meget lette missioner, som er spredt rundt omkring på banerne. Selvom sværhedsgraden af disse missioner kan kritiseres, så rammer udformningen af disse dog plet. Disney figurerne har altid et problem, som kun du kan løse og så skal man ud og redde alle de kendte figurer fra alt lige fra at falde ned i toilettet til at samle deres tabte dele op på værelset. Disse missioner appellerer klart bedre til målgruppen end de ofte mere mærkelige missioner i Tony Hawk. Det er dog også den eneste grund til at gå ud og erhverve sig Disney's Extreme Skate Adventure i stedet for dets storebror.

Banerne, som man kører rundt, på skifter fra almindelige asfaltbelagte parker til forstørrede børneværelser og junglebaner. Alle farvestrålende, flotte og rigtig godt designede. Alle Disney figurerne har virkelig fået deres personlighed og kropssprog med over i spillet og deres unikke tricks er lige så godt animerede, som alt andet i spillet. Skulle man blive lidt træt af at skate rundt på en planke som Simba, kan kaste sig over de børn som Activision har castet som skatere i spillet. Her er spillet næsten som Tony Hawk, bortset fra små ændringer, så storebror kan også være med til at spille og så kan han jo passende også lige se hvem der er bedst i multiplayer funktionen i spillet. Her er der adskillige muligheder, hvor man enten kan køre mod hinandens highscore eller bare cruise rundt på banen sammen.

Grafisk er spillet ellers finpudset og, uden at revolutionere hele sportsgenren, faktisk rigtig nydeligt. Spillets menuer er ligeledes farvestrålende og lette at finde rundt i, så man hurtigt kan komme i gang.
Neversoft har holdt sig væk fra den hårde hip hop, som ellers præger deres skateboard titler og lagt et soundtrack uden dødstrusler og bandeord til spillet. Numrene er dog stadig gode og med kendte kunstnere som Smashmouth og Lil' Romeo (Master P's søn, for dem som det siger noget) og ligger virkelig stemning til spillet, sammen med de, til tider, lidt for overdrevne lydeffekter. Kommentarerne fra skaterne er desværre en helt anden sag. De små skatere gentager sig selv konstant og deres høje markante toneleje resulterer meget hurtigt i, at man skruer ned for lydeffekterne og bare slapper af til lydsporet.

Disney's Extreme Skate Adventure er svært at placere, rent aldersmæssigt. Der er en del at komme efter, men hvis vi snakker om børn som "bare kan det der", så er udfordringen i Tony Hawk's Pro Skater 4 klart bedre og længerevarende. Er det et af de første spil konsolspil man spiller, er den lettere kontrol dog yderst praktisk og spreder glæde når man uden at skulle mestre kontrollen får de sjove Disney figurer til at udføre spektakulære hop og tricks.

Et udmærket spil, som dog ikke kan undgås at blive sammenlignet med Tony Hawk hvis man har med lidt ældre børn at gøre og her taber det desværre stort. Hvis man har en blanding af aldersgrupper kan alle dog have det sjovt med det, pga. af de to kontrolmuligheder, samtidig med at de forskellige missioner ikke alle sammen er lige lette, så der også er lidt udfordring til de mere habile spillere.

Spillet distribueres i Danmark af PAN Vision, der gerne oplyser nærmeste forhandler på telefon 70 23 73 23.

Om Lasse Buhl