Score: 10

Det er muligvis et af de mest ventede Xbox spil overhovedet... og det er der måske ikke noget at sige til. Bag spillet står nemlig legendariske BioWare, berømt for at lave de bedste Pc rollespil nogensinde, og LucasArts, med deres Star Wars licens. Som forventet er resultatet forbløffende, forrygende og fantastisk underholdende.

Det har været tyndt.

Det har været tyndt med rigtig gode Star Wars spil. Der har ikke rigtig kommet det endegyldige og totalt råfede Star Wars spil, som alle bare måtte have og som virkelig formåede at fange stemningen fra filmene. Nu lader det til at ændre sig, for alt hvad BioWare rører ved bliver åbenbart en kæmpe succes - og de har mildest talt overgramset Knights Of The Old Republic.

Resultatet af LucasArts og BioWares samarbejde er det første rigtig fede rollespil til Microsoft Xbox. Et rollespil, der foregår i Star Wars universet, mange tusinde år før de velkendte film. Krigen imellem The Republic og The Sith er i lys lue og det ser helt ærligt ikke alt for godt ud for The Republic eller for de få Jedi´s der efterhånden er tilbage. The Sith lader til at have et hemmeligt våben. De har i hvert fald kunne producere en betydelig flåde af rumskibe på rekordtid, så The Republic er på hælene. Midt i denne konflikt finder vi dig, der netop har sluttet dig til The Republic.

I starten af spillet kan du vælge imellem tre klasser (der basalt set er en spejder, en soldat og en tyv af en slags). Derefter får du lov til at lave en karakter på bedste Dungeons & Dragons 3rd Edition vis... ja Star War spillet anvender noget der mest af alt kan beskrives som forsimplede og modificerede D&D regler. Det gør egentlig ikke så meget, for det gør systemet let forståeligt for alle rollespilsfans og det fungerer nu meget godt. For når det kommer til stykket så er det handlingen og stemningen der skal bære et spil som Knights Of The Old Republic, ikke det regelsæt der ligger bag hændelserne.

Kort efter spillets start finder man sig selv strandet på en planet, hvor man får lov til at stifte bekendtskab med alle elementerne i spillet. Da man forlader planen mange timer senere har man samlet sig sit første lille party, man har prøver at styre en swoop bike i et væddeløb, man har skaffet sig et rumskib, man har øvet sig i det specielle kortspil, som man kan samle på, og man har sikkert også tjent en bunke levels. Derefter tager handlingen fat og man får lov til at udforske en række kendte og mindre kendte planeter i Star Wars universet, såsom Dantooine og Tatooine, men også den mindre kendte Kashyyk, der er Wookiernes hjemverden.

Hele spillet fungerer som en 3. persons 3D udgave af Baldurs Gate i Star Wars omgivelser. Man kan have ni personer i sin gruppe, men man kan kun anvende tre af gangen. De to personer man vælger at tage med, udover hovedpersonen, følger troligt i hælene på dig, når du bevæger dig rundt i byerne eller ude i terrænet. Du kan dog frit skifte imellem personerne i din lille gruppe, så du kan anvende deres specielle færdigheder; for eksempel til at hacke computere, åbne låste døre eller reparere droids. En stor del af spillet går naturligvis med udforskning af de områder man kommer til og med samtaler med de lokale på de forskellige planeter, som man besøger igennem spillet. Der er en række mini-missioner, udover det centrale plot, men er man vant til de myriader af missioner og quests, der var i Baldurs Gate 2, så kan man ikke undgå at blive lidt skuffet over det lave antal af ekstra missioner i Knights Of The Old Republic. Til gengæld kan man så glæde sig over at disse mini-missioner er forbløffende godt skruet sammen og meget varierede.

De fleste missioner i spillet kan løses på mere end en måde. Dog er der ikke altid et valg imellem metoderne, for den ene metode er tydeligvis den vej man skal gå, hvis man vil høre til The Light Side og den anden side er tydeligvis en Dark Side løsning. Der er situationer hvor der er flere løsninger end lige de to, men så er der ofte tale om en gylden middelvej, for dem der ikke vil eller tør vælge side. For som de fleste sikkert har regnet ud, så har man rig mulighed for at ende som en Jedi i spillet. Ja det er faktisk svært at undgå, men hvem har ikke drømt om at slås med lyssværd og anvende Force Powers til højre og venstre i kamp? Det får du muligheden for i Knights Of The Old Republic og du kan endda selv frit vælge om du skal være den onde eller gode Jedi...

Lige på og hårdt

Kamp er naturligvis også en central del af Knights Of The Old Republic. Selvom der ikke er onde stormtropper at smadre, så er det masser af onde Sith og de er stort set lige så sjove at slå ihjel. Dertil kommer en mængde forskellig flora og fauna fra de forskellige planeter, der sjovt nok heller ikke er voldsomt venligtsindet, ligesom venligheden i det lokale dyreliv ofte er svær at få øje på. Kamp foregår i en form for træk. Uden at skifte til et separat kampområder (som japanske konsolspil ofte ynder at gøre) kastes man direkte ud i kampen når en af dine karakterer får øje på fjenden i horisonten (hvilket sikkert er afhængig af deres Awareness).

Kampene er som nævnt trækbaserede, men det er ikke rigtig noget man mærker voldsomt meget til. Man giver den person man kontrollerer ordre til at angribe eller anvende en ting, en force power eller et specielt angreb og derefter udføres dette baseret på personens initiativ. Man kan sætte personen til "generel angreb", men man kan også lave en kø af forskellige angreb. Da man kan hoppe imellem de tre personer under kampen, kan man hele tiden sikre sig at de anvender de bedste angreb og de ting, der giver dem størst chance for at overleve. Computeren styrer de personer du ikke selv tager hånd om i kampene og det gør den ganske udmærket, så de anvender deres force powers og specielle angreb.

Efter kampene kommer den obligatoriske plyndring af de døde, så man kan finde penge eller nyt og sejere udstyr. Man får naturligvis også en slat erfaringspoint. Har man fået erfaring nok stiger man en level, hvorefter man kan få lov til at anvende nogle point til at blive bedre til en række færdigheder og lære nye feats. Det er et ret simpelt, men yderst velfungerende system, selvom der ikke er voldsomt mange færdigheder. Heldigvis er der masser af feats at vælge imellem, så der er en god mulighed for at variere karakterernes udvikling. Desuden kan man bede spillet om at auto-level op, hvis man ikke selv gider sidde og fordele de point man får, selvom det nu er en overskuelig opgave. I forbindelse med levels er det relevant lige at nævne at hvis man ikke anvender en karakter længe og derefter tager ham med i gruppen, så stiger han automatisk i level til han matcher de andre i gruppen. På den måde behøves man ikke at bekymre sig om at man skal huse at anvende alle i gruppen med jævne mellemrum, for at de ikke bliver "efterladt" i levels.

De mange små ting

Som i andre BioWare rollespil byder Knights Of The Old Republic på en solid dosis variation og masser af udfordringer. Som nævnt kan du blandt andet race i Swoop Bikes. Det sker på dertil indrettede Swoop baner på nogle af de planeter du besøger. Det er i bund og grund en simpel udgave af Pod Race kendte fra Star Wars I The Phantom Menace, med den forskel at Swoop races altid foregår ligeud. En form for Pod Drag Race altså. Løbene handler helt basalt blot om at ramme en række accelerator felter, mens man undgår forhindringer på banen. Det er ganske vanedannende og et glimrende alternativ til at rende rundt og slå fjender ihjel.

Udover Swoop races er der som nævnt et kortspil. Det er efterhånden ved at være en tradition at konsolrollespil skal indeholde en eller anden form for samlekort og kortspil. I Knights Of The Old Republic er der tale om en form for 21. Man vender kort i et forsøg på at komme tættest på en total på 20. Dog er der den gimmick at man i hvert træk kan spillet et kort i stedet for at vende et. Man har kun fire kort på hånden, der enten kan hæve eller sænke totalen. Det er et ganske hurtigt og meget vanedannende spil, der godt nok ikke er lige så kompliceret som kortspillet i for eksempel Final Fantasy 8, men det betyder ikke at det ikke kan være underholdende.

Så der er altså masser at tage sig til i Knights Of The Old Republic og der er masser at se og opleve. De varierede planeter man kommer til indbyder til udforskning og de mange specielle rumvæsner man møder og snakker med giver spillet en rigtig fed stemning. Dertil kommer en glimrende handling, der godt nok virker en smule tynd til tider, men den er dog stadig så overraskende at den holder spilleren fanget hele vejen igennem spillet. De subplots der er, er også ganske godt skruet ind i handlingen, hvilket er en forfriskende oplevelse. I det hele taget føles Knights Of The Old Republic som en Star Wars film og det er præcis den stemning mange fans af filmene længe har ønsket at opleve i et spil.

Smukt...

Omgivelserne i Knights Of The Old Republic er måske ikke altid voldsomt detaljerede, men de oser af Star Wars... alting i Knights Of The Old Republic oser af en tyk og fed Star Wars stemning, lige fra det dystre indre i dit rumskib Ebon Hawk til den grumsede og fyldte Cantina på Tatooine. I det hele taget er den grafiske præsentation ret solid. Spillet har glimrende animationer, flotte og detaljerede figurer og til tider nogle ganske smukke omgivelser (selvom de godt nok ofte kun består af sterile vægge inde i en by eller en base, så hænder det man kommer til stedet hvor man lige må stoppe op og nyde udsigten). Det samlede indtryk kan man dog ikke tage fejl af: Knights Of The Old Republic er et smukt spil, med masser af flotte lyseffekter og nogle helt ufatteligt smukke cut scenes. Eneste sted grafikken virkelig fejler, er når der er nærbilleder af personers ansigter. Det sker primært når man er i dialog med en person, men så ser det også ud som om personerne har en sammenrullet rød sok i munden. Der er i hvert fald noget galt med deres tænder og tunge.

Lydsporet er rigtig klassisk Star Wars: episk musik, fede lydeffekter fra blastere og lyssværd og ikke mindst virkelig talentfuldt stemmeskuespil. Det er med til at sætte prikken over i´et på stemningen at lydsporet og lydkulissen er så gennemført. Rumvæsnerne i spillet lyder som de forskellige rumvæsner man har set i filmene, mens stemmeskuespillet for personerne er glimrende indtalt og med en god og troværdig mængde følelse i replikkerne. UG+ for lydsporet.

Med små fejl.

Star Wars Knights Of The Old Republic er det bedste rollespil nogensinde lavet til Xbox. Det kan der ikke være megen tvivl om. Det er samtidig også det bedste Star Wars spil nogensinde lavet... i hvert fald i nyere tid. Spillet er stort, stemningsfuldt og proppet op med muligheder. Enhver Star Wars fan vil automatisk gå i selvsving over dette spil, som du bare må og bør eje, hvis du har den mindste interesse i Star Wars eller rollespil. Ja der er enkelte skønhedsfejl her og der, men det er ikke noget, der ødelægger den samlede bedømmelse eller din opfattelse af spillet. Knights Of The Old Republic er genialt, så enkelt kan det siges. Se så at få det købt!

Spillet distribueres i Danmark af PAN Vision, der gerne oplyser nærmeste forhandler på telefon 70 23 73 23.