Futurama

Futurama som computerspil er ligesom Plastik-Ringenes Herre, Batman underhylere og E.T. figurer med lys i fingeren - noget vi som fans og samlere bare må eje og have. Det er ikke fordi vi er specielt disponeret for tåbelige køb eller har fået for lidt ilt under fødslen (det vælger vi i hvert fald selv at tro på). Vi har bare en brændende forkærlighed for alle de sideprodukter, der kan vrides ud af en etableret kommerciel succes. Nogle kalder det tacky andenrangs merchandise, vi kalder det kreationer fra hjertet.

Simpsons er yt!

Det bør nu være ret tydeligt, at et spil som Futurama er noget vi egentlig ikke har brug for, men når det nu alligevel udkommer, så klapper vi i hænderne. Der er ikke så meget ondt at sige om intentionerne, for selve stilen er en blanding af action/platform og så en historie, der ligeså godt kunne have været et regulært afsnit i sæson seks. Yeps, det hele er skrevet, tilrettelagt og iscenesat af holdet bag den populære tegnefilmsserie. Så har du allerede installeret Futurama skrivebords tema, screen saver og login jingle, er det egentlig ret ligegyldigt, hvad jeg skriver lige nu, for du er allerede nede i butikken for endnu engang at foretage en vis investering af dine penge. Ikke desto mindre skal denne spilhybrid vendes og drejes lidt, førend den endelige dom kan afsiges. Når du starter spillet op får du hurtigt fornemmelsen af, at du måske har købt katten i sækken. Ikke at det nødvendigvis behøver at være noget dårligt for den sande samler, men det bliver ret tydeligt, at det er cinematics der er blevet betalt for i denne sammenhæng. Nuvel, spillet er i gang og historien folder sig ud.

Vanen tro har Professor Farnsworth kørt sit fragtselskab Planet Express i økonomisk ruin. Løsningen på problemet er et salg af selskabet til den notoriske skurk Mom. Men med købet af Planet Express har hun nu erhvervet sig majoritet over jorden og erklærer sig som diktator. Det skal selvfølgelig stoppes, så heltene fra serien må endnu engang ud på en dristig færd inden det kan lykkes dem at stikke en kæp i hjulet på MomCorp og genetablere freden. Et dejlig vanvittigt, men overskueligt plot.

Spillet er som sagt et action/platform, der er afviklet på en 3D motor. Selve den visuelle oplevelse er af en lidt speciel karakter. Sagen er den, at der er gjort brug af Cel-shade effekt i grafikken, der gør at spillet får et meget tegneserieagtigt look. Det er lidt en smagssag om man bryder sig om denne teknik eller ej, men accepterer man stilen, fungerer det rigtig godt overfor spillets univers. Og det kan hurtigt blive aktuelt, for som historien skrider frem fodres du rigeligt med cut-scenes, der så afgjort giver den velkendte Futurama feel. Denne blanding sætter selvfølgelig krav til in-game grafikken og det er man så heldigvis også sluppet hæderligt fra. Teoretisk set burde det jo heller ikke være den vanskeligste opgave i verden at lave en overførsel universet, til noget der rent faktisk også ligner. Det har dog sine små skavanker, men det er ikke noget der vil genere dig voldsomt. Lydsiden er helt i top. Med remixes af det kendte tema samt det 'originale' stemmeskuespil af karaktererne er der ikke meget at sætte fingeren på her. Lydsiden er faktisk så væsentlig en faktor, at det faktisk formår at lukke et par af de førnævnte skavanker ved at fortætte spiloplevelsen.

Indtil videre ser spillet jo ud til at være ganske vellykket i sin overførsel, men det skyldes sikkert også, at det på begge medier udelukkende drejer sig om at være tilskuer til en handling. For når vi skal til at gøre brug af interfacet i Futurama begynder strukturen for alvor at vakle. Selve kontrollen er meget simpelt udformet, og hvis interfacet bare kunne styre dette fornuftigt ville det ikke indkassere klager. Problemet er blot, at kontrollen trods sit simple design er meget lidt responsiv, og man får desværre aldrig en solid fornemmelse af kontrol. Det er afgjort en hæmsko og da spillet i sig selv ikke byder på de vildeste interaktionsmuligheder, kan det undre, at man ikke har tildelt kontrollen større opmærksomhed.

Spildynamikken er temmelig uensartet i sit design og man oplever derfor at skøjte let og smertefrit gennem nogle baner, hvor andre baner er så svære at man overvejer drastiske metoder for at få afslutningen på historien med. Og det er vist i bund og grund derfor man spiller Futurama til den bitre ende. For med spillets afhængighed til tegnefilmsseriens historiestruktur er det altså nødvendigt at holde et forholdsvis hurtigt flow i plottet. Ellers vil det være det samme som at se et afsnit i tv med en fire timers reklameblok inden skidtet kører videre.

Et andet stort problem for Futurama er, at der næppe kan forventes mere end seks eller syv timers effektiv spilletid i titlen. Selvom du kan låse op for ekstramateriale er det ikke nok til at lokke én tilbage til spillet. Og det bør lige nævnes at vil man låse op for ekstramaterialet efter man har gennemført spillet, så kan man ikke bare lave nedslag i historiens gang, men man må hele turen igennem igen fra start til slut.

Opsummerende må derfor konkluderes, at Futurama er den slags samlerobjekt man investerer i, bare for at have det. Har du først gennemført spillet, sætter du det næppe i igen. Hvis Futurama havde været sådan noget 'gratis' ekstramateriale i en af dvd-udgivelserne (eller i pakke Guldkorn for den sags skyld) ville det være en helt anden sag at vurdere spillets berettigelse på spilmarkedet. Men da det ikke er tilfældet er det svært at finde en vedvarende begejstring for dette spil, der dybest set blot er en dyr oplevelse af en udbygget episode. Spillet bør derfor kun appellere til de virkelig hårdkogte fans af serien eller samlere med for mange penge.

Spillet er udlånt af Ubi Soft Danmark, der er behjælpelige med at oplyse nærmeste forhandler på telefon: 38 32 03 00.

Om Jens-Peter Thomsen