I 1998 bragede Colin McRae 1 frem på Playstation One markedet, og fik alle andre rallyspil til at ligne Pacman på krykker. I de fem år der er gået har Colin fortsat formået at stå stærkt i de efterfølgende versioner, men konkurrenterne har oppet sig gevaldigt og der er nu benhård kamp om rally-tronen. På GameSector.Dk har vi lagt vores klamme hånd på det nyeste Colin Mcrae 4, og lad det være sagt med det samme: vi kan næsten ikke få luft!

Hvad sker der med ham Colin

Os der lever i en vaccumpakket computerspilsverden fristes til at tro, at Colin er selveste rallygud ude i den virkelige verden. Men faktisk har han ikke vundet WRC, det prestigefyldte World Rally Championship, siden 1995. Desuden har han slingret lidt frem og tilbage mellem forskellige bilmærker og teams, og ofte har det været tekniske bilfejl som har afholdt ham fra at vinde WRC (...står der på Colins officielle hjemmeside). Desuden har han skiftet den ellers så karakteristiske co-driver Nicky Grist ud.

Men hvad gør det altsammen, når bare spillene er gode. Og det er her Colin McRae 4 kommer ind i billedet. Som altid er stilen lidt anderledes end mange af de andre rallykonkurrenters guitarfræsende lyd og vulgære menugrafik. Colin McRae's stil er mere afdæmpet: store rolige hvide flader, ja næsten grænsende til det sterile. En rolig og velovervejet lydside. Jo, der er lagt solid afstand til gutterne med omvendt kasket og dørtræk-trang. Det grafiske indtryk er ren B&O, det ser godt ud og giver hele stemningen og navigationen et lækkert og eksklusivt feel (den negative side er at menuerne næsten til punkt og prikke ligner det vi så i Colin McRae 3).

Features vi kender - næsten

På specifikationeslisten fejler spillet ikke noget: Der er over 20 køretøjer, herunder både 2- og 4-hjulstrækkere. Du kan fornøje dig på otte internationale rally lokationer (England, Sverige, USA, Finland, Australien, Spanien, Grækenland og Japan, hver indeholdende seks baner og en speciel shakedown event. Læg dertil fire Super Special Stages. Ovenstående er solidt nok, men hverken mere eller mindre end hvad man bør kunne forvente. På disse områder er Colin McRae stadig ikke lysår foran konkurrenter som WRC2, men der er rigeligt med baner og biler til at holde dig beskæftiget i en rum tid.

Som noget forholdsvist nyt dukker der en gang imellem testbaner op, hvor man har lejlighed til at teste - og vinde - nyt teknologisk isenkram. Det er jo festligt nok, problemet er at man kun har et vist antal forsøg. Dette viste sig fatalt for mig første gang, hvor jeg fik mulighed for at vinde nye støddæmpere HVIS jeg på en særdeles bumpet specialbane, kunne tvinge mine støddæmpere i bund ved hensynsløs kørsel. Det gik egentlig ret godt, desværre kørte jeg samtidigt så vildt at jeg kørte galt et par gange og derfor missede tidsfristen - og efter 3 forsøg havde jeg forspildt chancen for de fristende støddæmpere - og på den måde gjort livet lidt sværere for mig selv på de efterfølgende baner. Surt. Ok, man kan slå autosave fra, så man selv bestemmer om man vil prøve igen og igen 300 gange, men alligevel.

Heldigvis er sværhedsgraden indstillelig. Der er noget for de mest garvede rallyfreaks, men mere almindelige dødelige kan også være med. Jeg undrer mig over at man har droppet den række glimrende tutorials der fandtes i 1'eren, men på den anden side har den været udeladt lige siden 2'eren. Ærgerligt, det gør Colin McRae 4 en tand sværere at gå til for spæde nybegyndere.

Liv(e) i Xboxen? Kun lidt desværre...

"Men hvad med Xbox Live?" kan jeg høre dig sidde og råbe. Tja. Den gode nyhed er at der er Xbox Live understøttelse, den dårlige er at drt ikke ligefrem er ikke vildt ophidsende. En talsmand for Codemasters (udviklerne) sagde for nyligt: "Vi vil udnytte Xbox Live optimalt. Der bliver en All time liga, hvor verdens bedste spillere kan dyste om at få den bedste tid, samt en månedlig liga (som angiveligt er det samme, bare på månedsbasis)". Spillet er ikke frigivet i butikkerne i skrivende stund, så vi må vente og se. Hvis man ikke kan køre mod hinanden "live", dvs skulder ved skulder (hvilket Colin McRaes aldrig gør i de rigtige rallyløb), bliver det efter min mening en lidt tynd live option. Ok, det er da festligt at kunne sammenligne egne tider med andre spilleres resultater - meeeen hvor meget action er der lige i dét?

Generelt kunne man argumentere for, at genren trænger til en lille smule nytænkning. En multiplayer/Live del, hvor en spiller kunne være kører og en anden co-driver, ville være overraskende nyt (og en blæret udnyttelse af det ret coole Xbox live headset!). Her brillierer Colin McRae 4 ikke ligefrem med kæmpe mængder nye features, desværre. De er nye ting her og der, men ikke noget der får mig til at ligge vågen om natten af benovelse.

Lækkert, lækkert

Men når man så sidder der i ensom majestæt, og pløjer markveje og istundraer op på stribe, hvordan føles Colin McRay 4 så egentlig i forhold til de der 4-5 lignende rallytitler oppe på hylden? Svaret er.... lækkert. Det der imponerede mig mest da jeg i 1998 opdagede Colin McRae 1, var afgjort det enormt lækre og ret realiske feel bilerne havde. Dette feel, bilernes fysiske opførsel, vejunderlagenes forskellighed osv, er blevet finpudset op igennem versionerne - men minsandten om ikke de har fået forbedret det endnu mere her i fjerde version! Imponerende. Sublimt.

På de fleste baner er omgivelserne ganske varierede og nydelige. Træer vejer i vinden, og støveffekterne er klart de flotteste jeg endnu har set. Underlagene skifter (på de fleste baner) konstant, og kræver spillerens største koncentration. Et øjebliks uopmærksomhed straffes hårdt og prompte. Ifølge Codemasters specifikationer findes der ialt 34 forskeligartede underlag, og 19 dæktyper! Replays er nydelige at se på, men lidt kontrol over kameravinkler og en pause/spol frem-tilbage funktion havde været dejligt. I replay kan man som sædvanlige nyde bilens langsomme degeneration i takt med skadernes indtræden, men også når man kører kan man sagtes se hvor galt det kan gå. Forruden kan blive skudt ud ved en frontal kollision med f.eks en klippeblok, og skærme og lygter lever generelt et udsat liv. Der er enkelte ulogiske oplevelser, såsom at en forrude der er krakkeleret til et stykke moderne mosaikkunst, stadig giver genskin som var det en spritny rude. Men det er små detaljer.

Xboxcontrollerens to pegefingerknapper beviser igen at de ikke bare er som skabt til skydespil, men også fungerer forrygende som bremse/speeder.

Lyden er glimrende, man kan virkelig nyde hvordan grus pisker under vognen, karosseriet knager i sving og ved hop, altsammen selvfølgelig i skæppeskøn Dolby Digital (omendt jeg synes bagkanalerne er lidt underprioriterede, men måske er det bare min begyndende døvhed som spiller ind).

En enkelt anke, som har fulgt serien lige fra første version: Hvordan kan de være at selv de mest usle vejtræer ikke knækker, når en toptunet rallyøse baldrer ind i dem med over 100 km i timen? Mærkeligt, når der nu prales højlydt af så realistisk en grafik/fysikmotor. Til gengæld ser det rimeligt realistisk ud når man kommer ind i infight med plasticstrimmel-afspærringerne, men de der træer giver mig simpelthen grå hår.

King of the road/muddervej

Hvis man bare ikke bryder sig om bilspil, kan Colin McRae næppe omvende det sysnpunkt. Men hvad enten man bare nyder et ræs i ny og næ, eller om man er den fanatiske rallytype, der sover med styrthjelm om natten og insisterer på at konen/kæresten sidder og siger "four right, narrows" når man er ude og køre søndagstur, er næsten et fedt - Colin McRae 4 er klart tidens bedste bud på rallyunderholdning. Genren trænger mildest talt til en lille smule nytænkning, men ellers fungerer alt så det er en sand fornøjelse. Følelsen af rallyræs, de forskellige vejbelægninger, og den hårfine kontrol over bilen, forplanter sig gennem Xboxens controller, op gennem armene, og glider direkte i rygmarven som en kniv gennem varm smør. Sådan skal det gøres!

Spillet distribueres i Danmark af gutterne og gutinderne hos Toptronics. Ring til dem på 38 10 44 06.