Uncommon Valor

Det kom ud i USA for over et år siden, men dengang kunne vi strategifans kun sidde og håbe på at det en dag ville komme til Europa. Nu er der her så... og det har bestemt været ventetiden værd. Så er du træt af orker og elvere og alt det rod med real-time strategi, så kig nærmere på dette spil!

Det var dengang

Et sted i Solomon øerne, ligger en ø, der hedder Guadalcanal. Det er ikke rigtig et sted man forventer at nogen ville tage hen, hvis det ikke lige var fordi Japanerne havde en stor interesse i at indtage stedet og amerikanerne af uransagelige årsager ikke ville forlade øen. I 1942 og 1943 ledte det til store militære manøvrer og mange slag, både på jorden i fugtig og tæt jungle, men også på vandet imellem destroyere, slagskibe og hangarskibe og højt på himlen imellem jagerfly og bombefly. Det er nu alt sammen blevet rullet sammen i et spil, der er lavet af ingen ringere end Gary Grigsby selv! Hvis du ikke kender Gary grigsby, er det enten fordi du ikke interesserer dig for hardcore strategispil eller også er du ikke særlig gammel... han er nemlig manden bag de berømte strategispil Pacific War og Second Front, der stadig kan bringe nostalgiske smil frem hos lænestolsgeneralerne.

Faktisk er Uncommon Valor nærmest en blanding af flere klassiske Grigsby spil: En smule Carrier Strike og en smule Pacific War. Det er jo meget godt hvis man er fan af de spil, for så vil man med det samme føle sig hjemme i Uncommon Valor. Er man ny til denne tunge ende af de trækbaserede strategispil, så vil man med sikkerhed blive frustreret og irriteret over spillets tunge interface, de mange data man konstant bombarderes med og spillets mangel på rigtig action.

Som sagt dækker Uncommon Valor over kampene om Port Moresby og Guadalcanal. Du kan enten spille japanerne eller amerikanerne i en række mindre missioner eller du kan spille hele molevitten i et stort spil, der nok kommer til at tage på den onde side af 100 timer at gennemføre. Konceptet i spillet er ret enkelt: indtag fjendens baser og byer, knus han flåder og skyd hans fly ned. Men for at gøre det skal du have alle dine tre våbenarter på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt. Skibe kan samles i flåder, gives opgaver fra patruljering til minerydning og sendes af sted (hvert enkelt skib, fra en ussel patruljebåd til de store hangarskibe er præsenteret i spillet). Infanteri er typisk arrangeret i regimenter eller bataljoner og som i Second Front kan du analysere sammensætningen af hver enkelt infanterienhed, og se hvor mange kamptropper den har, hvor mange morterer eller panserværnkanoner den råder over og så videre. Til sidst har du dine fly, der er inddelt i eskadriller. Dog er det stadig muligt at checke hvert enkelt fly i eskadrillen, hvor man sågar kan få oplysninger om hver enkelt pilot og dennes færdigheder.

Man giver ordrer til de enkelte eskadroner, bataljoner og skibe (eller flåder hvis man har samlet dem i sådanne), mens spillet er pauset før hvert enkelt træk. Så man har god tid til at koordinere sine bevægelser og planlægge sine angreb. Derefter aktiverer man trækket og computeren kombinerer dine og fjendens ordrer og viser dig resultaterne. Det minder en smule om systemet i Combat Mission spillet, dog uden at Uncommon Valor ligner dette spil på andre måder. Hele konceptet i spillet er naturligvis at finde fjendes flåder og angribe disse, før han finder dine flåder og angriber dem. Har du først kontrol over luftrummet og havene, så er det en smal sag for dit infanteri at rende fjenden over ende. Men for at holde en krigsmaskine kørende har du brug for forsyninger. Der er to slags forsyninger i spillet: mad og brændstof. Forsyninger skal transporteres frem fra dine bagerste depoter med transportskibe, hvilket for resten også gælder for infanteriet, der også skal sejles fra ø til ø. Derfor vil man bruge en betydelig del af sin tid i spillet på at sende fragt- og tank-skibe rundt med forsyninger og soldater imellem de forskellige baser. Det kan være en smule kedeligt i længden, men man kan så glæde sig over de sejre man vinder, når en veludtænkt plan virker.

Men er det sjovt? Ja det er faktisk ganske underholdende og i modsætningen til syndfloden af real-time strategi, er der masser af muligheder for at udvikle og gennemføre komplekse planer i Uncommon Valor. Men den slags koster naturligvis, for spillet er svært at komme i gang med og dokumentationen er ikke voldsom god, så det kræver en del træning og arbejde før man får overblik over samtlige facetter i spillet. Dette kompliceres yderligere på grund af spillets enorme mængde data... fra bunkevis af tekniske data om de enkelte fly og skibe til vejrdata over piloters egenskaber og erfaring. Der er meget at holde øje med og det er naturligvis kræs for spillere, der har en sund interesse i Anden Verdenskrig, for alle de tekniske data giver spillet et ekstra pift af realisme.

Som forventet

Det er kun at forvente, at et spil som Uncommon Valor, der byder på høj kompleksitet, samt historisk og teknisk realisme, ikke byder på den voldsomme grafik. 2D kortet spillet foregår på er da meget farverigt og detaljeret, men som resten af grafikken i spillet er den mere funktionel end den er køn. Der er små billeder af skibene og flyene og de er da nydelige, men generelt kan grafikken i Uncommon Valor vist bedst beskrives som "minimalistisk". Selv ikke når der er kamp imellem skibe eller fly kan man se frem til en visuel oplevelse... igen er det de rå data og masser af tal, der dominerer skærmbilledet.

Lyden er om muligt mere minimalistisk end grafikken. Der er enkelte lydeffekter når dine enheder har træfninger med fjendens enheder, men det er bestemt ikke noget at skrive hjem om. Sæt derfor en cd på anlægget mens du spillet Uncommon Valor... det er bedre end at lytte til spillets eget soundtrack.

Perfekt for lænestolsgeneralerne

Uncommon Valor er lidt af en sjældenhed. Et komplekst, historisk, trækbaseret strategispil. Den slags uddøde nærmest i starten af 90´erne. Men nu har de fået en renæssance og det kan vi kun være glade for, for Uncommon Valor er et forbløffende godt strategispil fra mesteren Gray Grigsby selv. Det er bestemt ikke et spil for alle og enhver, men det er et spil der vil gå rent ind hos den lille hårde kerne af strategispillere, der rynker på næsen, når de hører snak om real-time strategi genren. Så har du en lille McArthur eller Patton gemt i maven, kan du med sikkerhed lokke ham frem ved at spille Uncommon Valor.

Spillet er venligt udlånt af Matrix Games.