Du er placeret midt i opløbet. Varmedisen flimrer over banen forude, mens du gasser op for din 500cc kværn. Rossi og Ukawa ligger helt i front - pokkers også! SÅ GÅR STARTEN! Du hamrer gashåndtaget i bund og flyver hen over asfalten! På vej mod sejr eller nederlag - MogoGP 2 er på banen

Vroooooooom!!!

MotoGP 2 er motorcykel sportens officielle licenserede spil, og som sådan får du leveret ALT hvad du kan klare af officielle teams, baner, kørere, motorcyckler, køredragter og meget mere.

Jeg er altid lidt spændt på hvad jeg kan forvente når jeg får et officielt licens produkt stukket i hånden - nogle gange er det noget af det mest suveræne underholding der kan opdrives, og andre gange vil jeg hellere stikke hånden i en tændt blender fremfor at skulle spille det pågældende spil.

MotoGP 2 hører afgjort til i elite klassen af disse spil. Jeg vil ikke ligefrem betegne mig selv som nogen motorsport fanatiker, men jeg har igennem årerne spillet nok af denne type spil til at kunne sige hvornår noget er godt eller skidt, og har derfor et rimeligt sammenlignings grundlag at anskue MotoGP 2 fra.

Oplevelsen i spillet er ikke lagt an på, at skulle være super realistisk, men snarere på at give dig den fornemmelse af fart og spænding, der kan opleves ved at følge med i denne type løb via TV eller ved at være til stede. Det handler om fart og spænding fremfor alt.

Man kan naturligvis skvatte af MCen hvis man kører galt, men det er ikke noget man kommer mere til skade af, end af man bliver lidt forsinket mens kværnen skal rejse op igen og man kan se de øvrige deltagere suse forbi. Der er heller ikke en helt masse med at finindstille din motorcykel, tage højde for dæk, vindstyrke, vejrforhold og så videre - sådant som det f.eks. kendes fra mange Formel 1 spil.

Og dog - hvis du graver lidt i indstillingerne finder du nemlig ud af, at hvad der tilsynelandede "kun" er en arkade-style racer faktisk har alle de avancerede indstillinger skjult nunder lakken. Du kan stille på gearing, hjultykkelse, hjultype, motortype og en masse andre ting - men måske vigtigst af alt, så kan du stille på HVOR realistisk du vil have spillet. Denne indstilling går fra 0 til 100% og jeg kan afsløre at det bliver super-mega-djævelsk svært efterhånden som denne skrues op.

Men under alle omstændigheder så byder MotoGP på et godt, vanedannende gameplay, masser af baner, masser af muligheder for at køre stærkt og stadigt voksende udfordringer.

Gameplay for brændstofsnarkomaner

MotoGP 2 byder på fire forskellige singleplayer modes, samt naturligvis multiplayer.
I singleplayer har du Quick Race hvor du bare vælger en af de kørere du måtte have låst op, tager en bane og fræser derudaf i tre laps. Stunt Mode giver dig point for at lave paseringer, runde hjørner rigtigt, køre på baghjul, lave powerglides og meget mere. De point du optjener vil låse op for nye features, så som nye kørere, nye baner, videooptagelser fra de rigtige løb og meget mere. Time Trial er lige ud af landevejen (bogstaveligt talt) hvor du skal køre så hurtigt som overhovedet muligt - du har mulighed for at vælge en "ghost" modstander, hvilket vil sige, at du kan køre mod din egen bedste tid og se nøjagtigt hvordan du kørte der.

Det mest interessante, synes jeg i hvert fald, er Career Mode, der da også er spillets fundament. Her starter du ud med en kører, som du så langsomt kan bygge op via spillets experience credit system. Hver gang du gennemfører i en rimelig position får du en experience credit - placerer du dig blandt 1.-3. pladserne kan du få helt op til seks experience credits. Disse kan så bruges til, at forbedre din tophastighed, acceleration, bremseevne og håndteringsevne (hvor god du er til at klare hjørner og andre manøvrer). Over tid betyder det naturligvis, at din kører bliver lidt af en slambert på en MC.

Det fede ved systemer er at det også er differentieret i forhold til den sværhedsgrad du kører på. Så har du valgt den sværeste indstilling, så får du også flere point. På den lave grad giver en 1. plads f.eks. tre credits, hvor den allersværeste indstilling giver hele seks credits.

Med 16 baner og mulighed for, at overføre din kører til en ny sæson er der masser af spilletimer i MotoGP2. Ikke mindst fordi fordelen ved, at skrabe experience credits sammen bliver mere og mere åbenlys efterhånden som spillet skrider fremad.
Derfor vil det også være smart, at deltage i de forskellige challenges, der hører til hver bane. Her gælder det i reglen om, at klare nogle af de ekstreme sving der er på den pågældende bane indenfor en vis tidsgrænse (uden at køre galt eller drøne ind i de forhindringer der står på vejen), eller også køre du en 1-on-1 med den kører der har hjemmebane på den pågældende bane, og skal komme i mål maksimalt fem sekunder efter ham. Det giver dels lidt ekstra øvelse, og dels er det jo rart, at kunne forbedre sine muligheder for, at vinde i de efterfølgende løb.

I det hele taget er der givet gode muligheder for, at du kan køre så optimalt så muligt - og det er i hvert fald noget jeg sætter pris på. Hver gang du kommer til en ny bane kan du lige køre et par prøveomgange for lige at få en fornemmelse for den inden det går løs. Oveni dette kan du også køre mod de øvrige deltager for at få en bedre placering - det er jo f.eks. ikke heeelt ligegyldigt om du starter helt bagved, eller næsten i front.

Multiplayer med gang i
Multiplayer delen af MotoGP er også værd at tage med, og udvider bare spillets levetid. Du kan dels spille op til fire mand via split-screen på et TV (dog vil jeg anbefale et maksimum på to), eller op til 16 via link cable og naturligvis har udviklerne også lige fået tilføjet en Xbox Live! mulighed. Da jeg desværre ikke har Xbox Live! har dette ikke været muligt at teste, men jeg har smugkigget andre anmeldelser af MotoGP 2, og kan deraf slutte af begejstringen næsten ingen ende vil tage. Der er mulighed for at køre hold, skræddersy det logo du har på dit tøj samt ændre lidt på din motorcykel når du tager den online - små ting der alt sammen bare gør det hele lidt sjovere.

Jeg kan dog med sikkerhed sige at multiplayer lokalt på din egen Xbox bestemt også er værd at skrive om. Især når du drøner afsted ud af banen, mens din kammerat sidder og bander over IGEN at være endt i rabatten.

Det bedste er naturligvis at MotoGP holder de lækre 60 frames i sekundet hele tiden - fart hele tiden! Det er DET MotoGP 2 handler om.

God grafik, god fornemmelse af fart

Grafikken i MotoGP 2 er faktisk ganske udenmærket, omend den svinger lidt i kvalitet fra det rigtigt lækre til det noget gennemsnitlige. Motorcykler, kørere og baner er lavet rigtigt godt, med masser af detaljer helt ned til hvilke klistermærker der sider på kværnen, om man har en specialmalet hjelm på, teksturerne på køredragten og så videre. Når du skrider ud på banerne - der i øvrigt ligner asfalt på en prik, og der er endda gjort plads til, at vise de steder hvor banen er blevet lappet med nyt asfalt - laver du mærker, og disse bliver der så du kan få et forvarsel om hvilke sving der er svære. Der er endda lavet varmeflimmer på de baner hvor asfalten nærmest koger p.g.a. solen, vand der sprøjter op når det regner og så videre - det miljø du kører i er med andre ord temmeligt realistisk.

Der hvor det halter er nærmest de traditionelle steder i denne type spil. Har du tid til at kigge efter kan du tydeligt se, at tilskuerne er 2D papskiver, og himlen virker også lidt statisk - på nær lige når det tegner, for der har man lavet en RIGTIGT flot lyneffekt. MEN! På den anden side er man jo ikke på banen for at være på sightseeing, og når banen flyver forbi med 260 km/t, såååå har man alligevel ikke tid til at kigge på detaljer.

Og nu vi er ved fart, så har udviklerne virkeligt formået at vise hvordan det må være når man bevæger sig så hurtigt. Dels bliver alting lidt udvisket når man hører over de 200, og dels har man brugt kameraet til at vise farten, således at du kommer "længere frem" når du kører stærkt, og er længere væk fra din kører når du ikke er drevet af en fartdjævel - det skal KLART opleves.

I det hele taget er hele fornemmelsen af at køre og bevæge sig hurtigt perfekt vist, og det er altid tegn på en god simulator når du ubevist sidder og drejer dig i stolen når du kører ind i et sving. Du kan naturligvis også vælge fra et væld af forskellige kameravinkler, så du burde kunne få lige præcis den måde at se banen på du foretrækker.

Endeligt er der en god HUD hvor du kan se din placering, hvor du er på banen, din fart, tid ned (eller op) til nærmeste konkurrent, din hastighed, bedste lap tid og et par andre ting - med andre ord et VÆLD af information. Men alligevel placeret så det ikke forstyrrer din kørsel, eller ligger visuelle hindringer i vejen.

Når der flages af

Der er ikke meget at udsætte på MotoGP 2. Det er flot, hurtigt, giver en fornemmelse af hvordan det må være at køre på en 500cc MC på verdens største motorsports baner og samtidigt opfører din motorcykel sig også forskelligt alt efter hvordan du kører, hvilket underlag du har, om det er regnvejr og så videre - der er med andre ord bygget en god grad af realisme og en god fysik-motor ind i spillet også.

Lyd og musik er ok - jeg gider f.eks. ikke høre en masse musik når jeg skal køre denne type spil, så jeg var glad for at der kunne slukkes for den medfølgende musik, også selv om denne er ganske ok baggrunds musik. OG som flere og flere Xbox titler heldigvis gør, så understøtter MotoGP 2 også at du kan samle din egen favorit CD ind på xkassen og vælge denne som soundtrack. Motorlyde, bremser, overhalninger, tilskuernes jubel og de myriader af andre ting der kan slippe igennem det konstante brøl en 500cc maskine i højeste gear laver, lyder realistiske og passende.

Alt i alt er MotoGP et af de bedste spil af denne type jeg har prøvet, og afgjort et spil der bør ejes hvis man kan lide fart. Sådan skal det gøres.

Spillet distribueres af K.E. Media, som gerne besvarer spørgsmål på 89 44 22 79

Om Kenneth Madsen