Det vælter frem med spil om sørøvere og pirater for tiden... hvilket naturligvis er en rigtig god ting. Denne gang er der dog ikke tale om endnu en efterligning af Pirates!, men derimod en intelligent designet efterfølger til det ganske underholdende strategispil Tropico.

Farvel diktatur

Det første Tropico spil (og den efterfølgende udvidelse) handlede om en lille bananrepublik, hvor du var den store fæle diktator. I sig selv var konceptet specielt og anderledes, men Tropico 2 skal vise sig at være endnu mere specielt og endnu længere fra den gængse norm om strategispil. Væk er hele diktator-temaet, der nu er blevet erstattet med et historisk tema om pirater i det caraibiske hav. Men glem alt om at sejle havene tynde og snuppe et spansk skib eller to, for den slags hårdt arbejde har du nemlig folk til i Tropico 2. Du skal i stedet holde fødderne fast plantet på landjorden og opbygge en base for piraterne, med alle de forlystelser og forsyninger, som en flok pirater nu har brug for - hvilket hurtigt viser sig at være ikke så lidt endda.

Spillet fungerer egentlig på samme måde som det originale Tropico. Du bygger veje, industri, der kan indsamle ressourcer og fabrikker, der forvandler ressourcerne til brugsvarer eller forsyninger. Disse kan så transporteres til alle de forlystelser piraterne har brug for såsom spillebuler, kroer, bordeller og så videre. Imens dette sker skal du sende de mandskaber du har, det vil sige pirater og en kaptajn, på togter i de omkringliggende have i de skibe du har bygget og fyldt med kanoner, sabler, forsyninger og musketter. De penge som piraterne snupper fra handlende (hvoraf du naturligvis tager en fed procentdel) kan de så bruge på at drikke sig skæve i rom og øl når de er i havn. Pirater er en mystisk størrelse, så de kan være besværlige at holde tilfredse. Dette gøres dog ikke lettere af at du skal holde øje med dine slaver, der er spillets anden store befolkningsgruppe.

Slaver er den flok stakler, som dine pirater har kidnappet fra andre nationers kolonier (eller måske er de skibsbrudne på din ø eller straffefanger du har fået tildelt). De gør alt det beskidte arbejde, såsom at fælde træer til dit savværk, arbejde i dine miner eller passe dine kornmarker. Det burde være klart for enhver at slaves ikke finder deres arbejde overdrevet ophidsende eller spændende, så som den flok niddinger de er planlægger de ofte at begå oprør eller at flygte. Begge dele kan lede til at dit hoved bliver skilt fra din krop på voldsomste vis (fanger der flygter, kan fortælle spaniolerne eller franskmændene, på hvilken ø du gemmer dig), så det er naturligvis vigtigt at du tager dig af dine slavers behov. Slaverne skal ikke være glade og tilfredse, men de skal være så bange for dig at de ikke tør begå oprør eller flygte.

Det er her Tropico 2 bliver genialt, for spillet er en balancegang imellem piraternes ønske om anarki og et godt forsvar af deres base, mens slaverne skal have orden og frygt. Naturligvis kan orden og anarki ikke rigtig eksistere i samhørighed, så det bliver ofte meget svært at balancere de to befolkningsgruppers humør. Men det giver spillet en charme og det gør det unægtelig mere udfordrende end det originale Tropico.

En anden ting, der er værd at nævne er, at der nu er kommet en kampagne. Den manglede desperat i det første spil. Selvom kampagnen godt nok kun er en række scenarier med mål, der langsomt stiger i sværhedsgrad, så sikrer det Tropico 2 Pirates Cove betydelig længere levetid end det originale spil.

Ser man bort fra det nye tema og de to befolkningsgrupper, så spilles Tropico 2 langt hen af vejen som det originale Tropico. Du bygger nye bygninger, samler ressourcer og forsøger at holde dine indbyggere glade. Du kan interagere direkte med indbyggerne ved at udstede forskellige love og du kan som sædvanligt klikke på hver enkelt person for at se hvordan han eller hun har det og hvilke behov personen måtte have. Mængden af detaljer i spillet er lige tilpas, så spillet hverken virker for overfladisk eller alt for tungt.

Men spillet kan ikke rigtig løbe fra de samme problemer som Tropico havde... det kan blive en smule ensformigt i længden, når man har bygget alle de bygninger der er at bygge. Heldigvis er der mange forskellige bygninger og de mange forskellige missioner i kampagnen giver en forlænget levetid, hvis man ellers kan leve med at opbygge en velfungerende pirat-base igen og igen. Pirates Cove anvender fornuftigt nok alle de mest gennemtænkte og anderledes elementer fra det første Tropico, mens udviklerne samtidig har formået at tilføje en række nye og anderledes features. Men væk er det revolutionerende som Tropico bragte med sig, for de fleste fans af Tropico vil med det samme føle sig hjemme i Pirates Cove.

Grafisk stilstand

Visuelt er der ikke sket det helt store siden Tropico. Det er ikke direkte smukt, men der er da en masse små søde detaljer. Skibene er ikke videre kønne hvis man kommer til at zoome for langt ind på dem og det er lidt trist at alle rige gidsler (taget fra skibe man overfalder) er ens. Men ellers kan man ikke direkte tillade sig at klage over grafikken. Den er funktionel på samme måde som den var i Tropico og det fungerer rigtig godt til spil i denne genre. Lidt mere variation imellem bygninger af samme type havde været rart (en række massageklinikker, som man har brug for mange af, vil være helt ens og det er lidt kedeligt at se på), men det er ikke rigtig noget, der er værd at klage over.

Lydsporet er en noget neutral oplevelse. Der er noget tidssvarende musik, som jeg personligt nåede at blive ubeskriveligt træt af på rekordtid, men den kunne heldigvis slås fra. Udover musikken er der ikke mange lydeffekter. Lidt støj fra skibene og enkelte af bygningerne, men generelt er Tropico 2 et stille spil. Der er enkelte bemærkninger fra din rådgiver, men ellers er der ingen tale i spillet.

Velovervejet udvikling

Udviklingen fra Tropico til Tropico 2 er virkelig velovervejet. Tropico 2 retter nemlig op på flere af de lidt irriterende problemer i det første spil, ikke mindst ved at sikre en mere stabil levetid gennem en kampagne. Desuden er hele sørøver-temaet jo evigt populært efter Sid Meiers succes med Pirates!, så selve settingen og ideen med at opbygge og lede en pirat-ø er intet mindre genial. Det ville have været endnu federe, hvis man selv kunne have påvirket udfaldet af de togter man sender sine pirater ud på, men det er kun en lille mangel, der ikke rigtig ødelægger det samlede indtryk. Så domen er klar: Tropico 2 er måske ikke lige så nytænkende som sin forgænger, men underholdningsværdien er stadig i top.

Spillet udgives af K. E. Media, som gerne besvarer spørgsmål på 89 44 22 79.