Score: 10

Lad os bare se det i øjnene: Zelda er en institution, i hvert fald hvis man er Nintendo fan. Så ved man nemlig at Zelda står for noget af det bedste rollespil, som man overhovedet kan opleve på en Nintendo konsol og det har Zelda gjort lige siden de gode gamle Nintendo Entertainment System dage. Nu dukker der så et GameBoy Advance spil op, der har sine rødder solidt plantet i en SNES klassiker.

Blast from the past

Som om det ikke var nok at man fik en næsten identisk version af det klassiske Super Nintendo spil A Link To The Past, så byder GameBoy Advance spillet også på Four Swords, der er et helt nyt multiplayer baseret Zelda spil... jamen det er jo hele to ting! Det vil sige at du faktisk får hele to spil (et af dem udelukkende muyltiplayer) ved at købe The Legend Of Zelda... det burde være argument nok, men jeg vil nu alligevel skamrose begge produkter lidt:

Lad os begynde ved begyndelsen. For som nævnt er A Link To The Past en konvertering fra SNES til GameBoy Advance, hvilket måske både kan skuffe og henrykke Zelda fans. De får ikke noget de ikke kunne opleve i det klassiske rollespil (eller action adventure om man vil), der udkom i starten af 90´erne. På den anden side er A Link To The Past stadig et af de bedste Zelda spil nogensinde lavet, så en version af dette spil burde henrykke alle, der har bare den mindste interesse i Zelda og i episke fantasy eventyr.

Hele spillet er centreret omkring den unge elver, Link, der begiver sig ud i verden for at redde den skønne prinsesse Zelda og derefter besejre den onde troldmand... ja det er et komplet old-school plot og det kan lyde lidt barnligt, men det fungerer forbløffende godt i spillet, der som nævnt er et action rollespil. Det essentielle i den enorme spilverden er de mange forskellige huler, som man skal udforske og ikke mindst den mængde af puzzles, man skal løse undervejs (der gerne involverer noget med håndtag, trykplader eller kasser der skal skubbes rundt, eller en vanvittig kombination af de tre dele). Det er i princippet et meget simpelt spil, men det er ufatteligt vanedannende, både for nye spillere, der ikke har prøvet A Link To The Past før, men også for ældre spillere, der bare vil have en nostalgisk oplevelse.

Mens A Link To The Past er et glimrende rollespil, der sikkert vil tage de fleste spillere omkring 25 timer at gennemføre, så er det multiplayer spillet Four Swords, der virkelig tager kegler, når det kommer til underholdningsværdi. I Four Swords, der er et helt separat spil, kan op til fire spillere slutte sig sammen og forsøge at redde prinsesse Zelda fra den onde troldmand Vaati. Four Swords er et forbløffende veldesignet multiplayer spil og muligvis den bedste anvendelse af GameBoy Advance konsollens multiplayer-link funktion til dato. Four Swords er genialt fordi spillet ikke bare er en simpel Gauntlet klon, som man godt kunne frygte. Nej spillet er specifikt designet til at spillerne skal arbejde sammen om at løse puzzles og besejre monstre. Ofte skal puzzles løses af to eller flere spillere på samme tid og i tæt samarbejde og der er sågar monstre, der ikke kan besejres hvis man ikke er mindst to spillere om det. Det er begavet spildesign... ja Four Swords er så genialt at det næsten er mere interessant end A Link To The Past. Men det stopper ikke der, for udviklerne har været så smarte at lave materiale i et ene spil, der kan anvendes i det andet. Så har man spillet A Link To The Past igennem og lært nye moves, så kan man for eksempel bruge dem i Four Swords.

Ser man på The Legend og Zelda som et samlet produkt, får man forbløffende megen værdi og underholdning for sine penge. Man får et af de bedste Zelda spil nogensinde lavet (godt nok 10 år gammelt, men stadigvæk rigtig fedt) og man får det tekniske og visuelt imponerende Four Swords, der stort set giver spillet uanet levetid. Er det et af de bedste spil udgivet til GameBoy Advance i år? Ja absolut, det er måske en af de bedste spil udgivet til GameBoy Advance nogensinde!

Nyt og klassik

Mens grafikken i Four Swords er både varierende, nydelig og tidssvarende, så er grafikken i A Link To The Past klassisk SNES grafik. Der er ikke ændret mange millimeter kode i spillet under konverteringen fra SNES til GameBoy Advance og resultatet er altså 16-bit grafik fra 1993. Men det er faktisk okay at det ser lidt gammeldags ud, for det er en del af stilen og havde man ændret grafikken i A Link To The Past, var der sikkert kommet et ramaskrig fra spillets mange trofaste fans. Blandingen af den klassiske grafik i A Link To The Past og den mere moderne, farvestrålende og varierede grafik i Four Swords, giver brugeren mulighed for både at nyde mere tidssvarende grafik og samtidig få en nostalgisk oplevelse.

Musikken i Zelda spil har altid været imponerende. Det var den også i det originale A Link To The Past til SNES og det er den så sandelig også i GameBoy Advance udgaven. Lyden er dog ikke helt så skarp som man kunne have ønsket sig, men dette skyldes nok konsollens begrænsede tekniske formåen. Men generelt har jeg kun rosende ord tilovers for spillets lydeffekter og baggrundsmusik.

Et must-have

Har du en GameBoy Advance uden at eje The Legend Of Zelda, så er der sket en fejl, som du straks bør rette op på... dette (eller rettere: disse to) spil er så fantastisk underholdende, at du snyder dig selv ved ikke at købe og spille dem. Det er uden tvivl et af de bedste spil der er kommet til GameBoy Advance nogensinde og det vil med garanti henrykke både gamle hardcore Zelda fans og nye unge spillere, der bare er interesserede i en rollespilsoplevelse med action og puzzles. Se så at få det købt... hvis du ikke ejer en gameBoy Advance, må du jo hellere købe sådan en også!

Spillet udgives i Danmark af Bergsala / Nintendo, som du kan kontakte på telefon 70 21 11 06.

Om Maiken Schou