Shining Soul

Score: 3

Shining Force serien er efterhånden ved at være ret gammel. Traditionen tro betyder dette, at det nu er på tide enten at genudgive en tidligere titel eller lave en ny i serien til GameBoy Advance. Senest blev det gjort med Zelda: A Link to the Past, men her stopper lighederne også, da Zelda er alt hvad Shining Soul ikke er!

"Uegnet for børn, unge og voksne"

Shining Soul starter med en kort forhistorie, som så mange andre spil. Og dette er næsten det eneste man ser til nogen form for historie, selvom spillet byder på ca. 20 timers spilletid. Hvis Sega prøvede at skabe noget revolutionerende med Shining Soul, skulle de nok de nok være gået efter noget andet end et rollespil uden historie og dybde. Som man hurtigt finder ud af, holder dette bare ikke.

Den smule historie der er, er fortællingen om hvordan The Dark Dragon har dræbt næsten alle og efterladt alt forkullet. Den lille gruppe kendt som Shining Fleet er dog ikke villige til at affinde sig med dragens voldelige adfærd og sætter ud på en heroisk mission for at bekæmpe ondskab én gang for alle -igen.

Kendt formel

Når det kommer til gameplayet er Shining Soul ikke direkte dårligt, bare uoriginalt. Det samme top-down isometriske look er set før i Breath of Fire, Final Fantasy og et hav af andre rollespil. Men der hvor Shining Soul skiller sig ud fra mængden, er dets fuldstændige mangel på originalitet.
Har du spillet Golden Sun, ved du med det samme hvordan næsten alt sættes op. Inventory-listen, våben, magi osv. er placeret i de nok så velkendte menuer, uden mod nok til at præsentere det på en ny og egen måde. Det er ikke dårligt, men det drukner i mængden og er ikke nok til at retfærdiggøre et køb.

Hvad der dog gør spillet en smule interessant, er dets real-time kampsystem. Noget der sjældent ses i rollespil, lige meget hvilken konsol de kommer på. Selvom dette kampsystem fungerer i grove træk, er der ikke lagt megen sjæl eller tid i udviklingen. Med muligheden for enten at angribe fjenden eller bruge en healing potion eller lignende fra sit Inventory, ender det hele hurtigt i gentagne angribskommandoer, hvilket virkelig får tappet Shining Soul for ethvert taktisk element det måtte besidde.

Traditionen tro, stiger ens karakterer i "levels" efterhånden som de har fået nedlagt nok monstre. Efterhånden som ens figurer bliver stærkere, hurtigere og generelt bedre, får de selvfølgelig også adgang til nye ting som magiske formularer og våben, som det hører sig til for genren. Dog er der en kraftig mangel på stærkere modstandere og man slås i perioder bare mod et voksende antal af den samme slags helvedesyngel.

Kendt formel, part 2

Før blev Breath of Fire nævnt til sammenligning af gameplay, men hvor ligheden virkelig ikke er til at overse er ved det grafiske. De små buttede og nuttede, kortbenede japanske figurer, som ofte bruges i japanske spil, sjovt nok, er næsten identiske med dem fra Breath of Fire-serien på GameBoy Advance. Ligeledes er baggrundene som tyvstjålet fra serien.

Dette indgyder ikke ligefrem megen respekt, men er ikke decideret grimt og fungerer som det bør. Selvom Golden Sun, som efterhånden er ved at være et par år gammelt, har vist hvor flot det kan gøres, så følger Shining Soul alligevel med standarden indenfor GBA spil. At denne standard er så lav, når man ser på førnævnte mesterværk er dog en helt anden diskussion, men dette kommer alligevel Shining Soul til gode, da animationerne er respektable og faktisk er til at holde ud.
Shining Soul's lydside er, ligesom den grafiske del, "okay". Meget mere fortjener hverken lyden eller spillet. Lyden er der når den skal være der, uden at lægge skjul på, at det ikke ligefrem var det der blev lagt mest vægt på under udviklingen. Ensidige monotone lyde præger spillet hele vejen igennem, men til gengæld får man nok slukket for maskinen og hevet Shining Soul ud, før det bliver for ensformigt.

Præcist hvor skinnende?

Når alt kommer til alt er Shining Soul kun et dårligt spil i en middelmådig indpakning. Man skal virkelig have spillet alle rollespil mellem himmel og jord og samtidig være så afhængig, at det grænser til det psykotiske, før at man kan få glæde af Shining Soul. Spillet havde potentiale med dets introduktion af et real-time kampsystem i en genre domineret af turbaserede slåskampe. I stedet er spillet bare et godt eksempel på, hvad der sker, hvis udviklerne prøver at sælge en titel udelukkende på navnet og et par "gimmicks".

Spillet distribueres i Danmark af Infogrames. Hør mere om nærmeste forhandler på telefon 75 83 00 95.

Gamesector Frarder

Om Lasse Buhl