Det er nok kun de færreste Xbox ejere der kender til Panzer Dragoon serien... for den udkom nemlig første gang tilbage i midten af halvfemserne til Sega Saturn. Siden kom Panzer Dragoon Saga og nu sidder vi så med Segas nyeste udspil, Panzer Dragoon Orta, til Xbox... Selvom Sega har udviklet sig en del siden de glade Saturn dage er det da rart at se at de klassiske spilserier videreføres.

Klassisk gameplay

Bare fordi et spil skifter fra en konsol til en anden skal man jo ikke tro, at der behøves ske det vilde med spillets gameplay. Tag nu Panzer Dragoon Orta som et eksempel. Det har et... ja "klassisk" gameplay. Du sidder på ryggen af din drage, der følger en bestemt rute (som du ingen indflydelse har over) igennem spillets baner. Det ville jo være et pænt kedeligt spil, hvis det var det eneste du skulle, så for god ordens skyld bliver din drage angrebet fra alle tænkelige retninger. Derfor skal du bruge dragens våben og dine egne håndvåben til at skyde fjenderne ned. Klarer du dig igennem banen får du lov til at banke en boss og hoppe videre til næste bane. Ja det lyder måske ikke voldsomt ophidsende, men forbløffende nok så er Panzer Dragoon Orta rendyrket action og smadder god underholdning.

Spillets underholdningsværdi kommer ikke mindst fra spillets nådesløse sværhedsgrad og de mængder af fjender der konstant angriber dig. Du kan se hele vejen rundt om dragen, der stort set ikke gør andet end at flyve på en præbestemt rute igennem banen. Derefter er det bare om at gå løs med dragens mere eller mindre målsøgende angreb. Er det ved at gå galt kan du dog påvirke dragen en lille smule, så den kan foretage undvigemanøvrer, så du kan undgå fjender eller fjendtlig ild. Mængden af fjender betyder at spillets missioner hurtigt bliver meget hektiske og yderst intense, hvilket bestemt er en del af spillets charme.

Du kan desuden beslutte hvilken af tre forskellige modes din drage skal bevæge sig i. Der er en tung og pansret mode, hvor du skyder langsommere og ikke kan undvige (men kan affyre flere målsøgende våben mod flere fjender) og der er en behændig mode, hvor du kan foretage flere undvigemanøvrer, men slet ikke kan affyre de målsøgende våben. Den tredje mode er naturligvis en gylden middelvej imellem de to ekstremer. Hver mode har desuden et specielt angreb, som du skal samle energi til ved at skyde fjender... meget klassisk. Snupper du power-ups rundt omkring på banerne kan du desuden gør hver af de tre enkelte modes bedre og bedre.

Men selvom spillets hektiske action virker underholdende og på nogle måder befriende simpelt, så er der dumme problemer i spillet. Især spillets længde vil sikkert skabe en del debat og kritik. De 10 missioner spillet byder på kan vel gennemføres på tre eller fire timer, måske mindre hvis du er dygtig. Da spillet ikke rigtig har nogen ekstrem overraskende handling, så kan man sagtens spille det igennem igen og igen, men Panzer Dragoon Orta kan nu ikke rigtig løbe fra at fire timers underholdning er lige i underkanten, selvom der er mange ting at befri og låse op for i spillet. Det er heller ikke sikkert at alle spillere vil værdsætte spillets action og hvad der in starten mest virker som ukontrolleret knap-maseri. Desuden kan spillets old school gameplay måske virke gammeldags og uinteressant.

Smukt, simpelthen!

For et år siden ville jeg have at sagt at Panzer Dragoon Orta naturligvis ville være et smukt spil, for det er jo ude på Xbox, men efter at have oplevet det ene grimme spil efter det andet til konsollen, skal man være mere forsigtig med hvad man siger. Men i Panzer Dragoon Ortas tilfælde holder spådommen stik... det er smukt, meget smukt endda. De 10 baner er yderst varierende og har flotte og detaljerede omgivelser. Ikke nok med at omgivelserne er flotte og detaljerede (og engang imellem interaktive, så du skal undgå forhindringer) men de suser også forbi med en høj og stabil framerate. Det er lidt af et teknisk vidunder.

Lyden er måske ikke helt oppe på samme niveau som grafikken, men den er bestemt ikke dårlig. Glimrende effekter og musik er med til at skabe en god stemning, selvom lyden ofte kommer lidt i anden række når det virkelig går løs.

For retro-freaks og action-junkies

Panzer Dragoon Orta er et solidt men simpelt actionspil. Man skal nok have en forkærlighed for den specielle shooter-on-rails genre, for at blive vildt begejstret over spillet og spille det igennem mere end en enkelt gang, men første gang man spiller det, burde alle med bare en normal interesse i hurtige actionspil, føle sig glimrende underholdt. Spillets blanding af et klassisk gameplay og moderne grafik vil måske ikke appellere til alle, så er du i tvivl om det er noget for dig bør du nok leje eller prøve spillet før du køber.

Spillet distribueres i Danmark af Infogrames. Hør mere om nærmeste forhandler på telefon 75 83 00 95.

Om Johan Tandrup Kensler