Først skete træfningen, så kom bogen, derefter kom filmen og nu sidder vi så med spillet. Er det overhovedet etisk forsvarligt at lave et spil baseret på virkelige hændelser, der kun er små 10 år gamle? Etik bekymrer vi os heldigvis ikke om her, så vi er da bare ligeglade... æv bæv!

Task Force Ranger

Året er 1993 og der er mildest talt problemer i Somalia. Mohammed Aidid´s Habir Gedr milits har sat en effektiv stopper for verdenssamfundets forsøg på at komme med nødhjælp til det borgerkrigsramte land og i en mindre skærmydsel mister en bunke pakistanske FN soldater livet. Resultatet bliver blandt andet indsættelsen af Task Force Ranger, en amerikansk styrke bestående af Rangers, 1st SFOD Delta (Special Forces Operations Detachment Delta, eller bare "delta force") og 160th SOAR. En potent styrke, der blandt andet har til opgave at snuppe Mohammed Aidid. Som bekendt går operationen mere eller mindre skævt, da soldaterne den 3. oktober forsøger at snuppe to højtstående løjtnanter i Habir Gedr. Det har Mark Bowden skrevet en glimrende bog om, der for resten har titlen Black Hawk Down (den er senere filmatiseret) og nu er der så kommet et spil i Delta Force serien baseret på hændelserne.

Du er naturligvis, som altid, i Delta Force spillene, med hvor tingene sker. Det betyder at du skal ud på en række missioner i Somalia. I starten er det en række enkeltstående missioner, hvor du for eksempel skal beskytte eller hjælpe en FN konvoj, sikre distributionen af nødhjælp eller bare ødelægge ting som Mohammed Aidid holder af... såsom hans radiostation. Gennemfører du et par håndfulde af den slags missioner, får du lov til at gennemføre selve "Black Hawk Down" scenariet, der er bygget op som en række missioner, der skildrer de forskellige elementer i kampene den 3. oktober 1993.

For fans af Delta Force serien kan Black Hawk Down virke meget anderledes end de foregående spil. Spilteknisk fungerer spillet dog som sine forgængere. Man indsættes i området nær objektivet, fortsætter til fods, mens man skyder en masse fjender, for derefter at evakuere objektivet, når man har gennemført missionen. Naturligvis kan man stadig kravle, knæle eller stå oprejst og spillet indeholder som sædvanligt en lang række historisk korrekte skydevåben. Men der er nu sket ændringer i gameplayet, der får Black Hawk Down til at virke anderledes end dine forgængere.

De små og store ændringer

Den mest markante ændring er sket i terrænet. Spillet foregår naturligvis i Somalia og der er meget brunt og meget fladt, men der er stadig temmelig mange hytter og huse. Det er naturligvis fordi de fleste missioner foregår i landsbyer omkring eller i selve hovedstaden Mogadishu. Det betyder, at der ikke er mange missioner, hvor du effektivt kan anvende snigskyttegeværer, der ellers var meget i fokus i de tidligere Delta Force spil. Ikke noget med at ligge på flere kilometers afstand og nedkæmpe alle fjenderne, før man rykker ind. Denne gang er der lagt op til forvirrende nærkampe i de små snørklede gader i byen eller inde i selve bygningerne. Der er dog nogle af multiplayer banerne hvor snigskytter stadig kan dominere totalt, men det er egentlig en dejlig frisk ændring, at man nu skal arbejde med nogle anderledes våben.

En anden og temmelig stor ændring er at du nu aldrig er alene. Det var du måske heller ikke direkte i de andre Delta Force spil, men dengang fjollede dine holdkammerater rundt til højre og venstre og skød lidt på må og få indtil de døde. Det gør de bestemt ikke længere. Nu følger de efter dig og skal forestille at hjælpe dig. Du kan endda komme til at have en ordentlig flok med og missionerne du skal gennemføre sker ofte i samarbejde med mange andre grupper af soldater. Det giver en fed stemning, så man virkelig føler, at man er en del af en militær operation. På den anden side er det frustrerende at se de AI styrede soldater stå og glane på en fjende, der står to meter fra dem uden at reagere... de AI styrede soldater kan også finde på at gå ind foran dig, mens du har travlt med at skyde med et tungt maskingevær. Ja de er SÅ dumme og ja det er SÅ frustrerende når det sker, især fordi man kan tabe nogle missioner hvis ens gruppe tager for mange tab.

Den sidste store ændring er sikkert den, der vil skabe mest ophidset debat blandt gamle Delta Force fans, for det drejer sig om klassiske shooter-on-rails sekvenser. Det vil sige sekvenser hvor du for eksempel bemander et våben på toppen af en Humvee, mens køretøjet så følger en fast rute. Disse sekvenser, hvor du blæser løs på alt der bevæger sig (der ryger gerne et par civile med i købet... men så længe du ikke slår for mange af dem ihjel, så går det jo nok) er der desværre ret mange af og de har en tendens til at give spillet et arkadeagtigt præg. Realismen har nemlig taget et skarpt knæk nedad i spillet. Ja udstyret er rigtig, ja missionen er historisk og det kan da godt være at soldaterne snakker med rigtig ranger accent, men det kan ikke ændre ved at spillet er blevet mere action og arkade præget. Udover sekvenserne med de faste våben i helikoptere og på toppen af Humvees er der sekvenser hvor du fra en stilling skal nedkæmpe fjender, der dukker op rundt omkring i byen foran dig. Det kan for eksempel være mens du dækker besætningen på en nedskudt Black Hawk eller mens du giver dækningsild til et hold Delta soldater, der eskorterer fanger over en gårdsplads. Disse sekvenser tangerer det absurde og understreger glimrende problemerne med spillets arkadeagtige præg. Du kunne stort set lige så godt stå i et skydetelt, for papænderne i et skydetelt bevæger sig cirka med samme hastighed og med lige så megen taktisk snilde, som de somaliere du pløjer ned i hobetal i de sekvenser. I det hele taget er der ikke noget der hedder "let" modstand i Somalien. Dræber du under 70-80 somaliere på en mission er du at betegne som en elendig skytte, for det vrimler med dem og de ligefrem tigger om at blive mejet ned.

Nu kan det lyde som om jeg ikke er voldsomt begejstret for Black Hawk Down, men det passer ikke helt. Okay det er ikke det bedste spil jeg har spillet i år, men det er stadig underholdende og jeg har da gennemført det. Spillets multiplayer kommer heldigvis den lidt for korte single player del til hjælp. Der er godt med spil modes i multiplayer og nogle ganske gode baner. Så alt i alt er Black Hawk Down er ganske udmærket FPS, det var bare ikke helt så genialt som jeg måske havde forventet.

105 nuancer af brunt

Visuelt er Black Hawk Down for det meste udmærket. Jeg ved dog ikke rigtig hvad jeg skal mene om omgivelserne... de er nogenlunde detaljerede, men de er holdt i gul/brune og røde farver. Men det kan være at det er de eneste farver, der findes i ørkenen og i Somalia, så den er måske god nok. I hvert fald ligner det filmen. Mere essentiel er effekterne, som støvskyer fra en helikopter, der passerer lavt hen over Mogadishus gader. Den slags effekter er virkelig med til at gøre spillet levende. Det samme er de meget velanimerede personer i spillet. Især de amerikanske soldater ser forbløffende godt ud... ja altså grafisk.

Men det er lyden der er i centrum i spillet, ingen tvivl om det. Masser af troværdige og varierede effekter, godt med radiosnak og så musik, der kunne være taget direkte ud af filmen. Det hele er med til at skabe en fornemmelse af at man til tider faktisk selv spiller en person i Black Hawk Down filmen... UG+ til lydsporet.

Forandring fryder

Grafikken er blevet bedre, stemningen er ændret og der er mere tempo og action... alt sammen ting som den aldrende Delta Force serie længe har trængt til. Black Hawk Down er måske ikke et revolutionerende spil i sig selv, men det er i hvert fald et spil, der revolutionerer Delta Force serien. Men når man eliminerer nogle problemer, dukker der gerne nogle andre op og det er desværre også tilfældet i Black Hawk Down, der nu lider af problemer med AI´en. Desuden vil spillets fokus på nærkampe og det arkadeagtige præg sikkert skræmme nogle fans væk.

Spillet distribueres i Danmark af Electronic Arts, som gerne vil hjælpe dig med at finde den nærmeste forhandler hvis du ringer 45 28 70 00