Sim City 4

Score: 8
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:

Udvikler(e):
Udgiver(e):

Sim City er efterhånden en klassiker... ja serien er vel en regulær institution i spilbranchen. Maxis har bygget deres softwarefirma op omkring sim spillene, der har afledt spil som The Sims. Nu er nyeste Sim City så på gaden og denne gang bringer Maxis The Sims og Sim City sammen for første gang.

Byplanlægning for begyndere

Kender du ikke Sim City serien, så er du enten meget ung eller også har du først lige fået en interesse for computerspil. Sim City spillene er grundlæggende byplanlægningssimulatorere. Som borgmester over en by skal du zone områder (det vil sige, at du skal indikere hvor der må bygges). Dïsse områder vil dine indbyggere så vælte frem for at bebygge med industri, boliger og kommercielle bygninger. Du skal sørge for politi, brandvæsen, strøm, hospitalsdækning og så videre. Recepten er egentlig simpel: Sims (som indbyggerne i spillet hedder) vil gerne bo et sted hvor der er mange goder, såsom skoler, biblioteker, universiteter, politi på gaden, parker, forlystelser i nærheden og kort til arbejde, men de gider ikke bo steder der er kriminalitet, forurening, larmende veje eller industri. Denne balancegang for at gøre alle dine sims tilfredse er i bund og grund hvad hele planlægningsaspektet i Sim City 4 handler om.

Fans af serien vil helt sikkert blive positivt overraskede. For der er sandelig sket en del siden det, efter min mening, lidt uheldige Sim City 3000. Første store ændring ses, når man starter spillet. I stedet for bare at få tildelt et stykke land, som du kan udvikle din by på, så skal du nu vælge et område på et stort oversigtskort, der er opdelt i mindre områder. Du kan udvikle byer i alle områderne, så du nu for eksempel kan bygge en storby og lave en masse små oplandsbyer, hvis du har lyst. Systemet er smart og det åbner op for nye muligheder, som samhandel imellem de nærmeste byer (i de tidligere Sim City spil blev byerne rundt om din egen by styret af computeren). Gider du ikke lave mange byer og planlægge handelsaftaler imellem dem, kan du bare ignorere denne mulighed og spille Sim City som du plejer.

Nede i byplanlægningsdelen er der også sket en del. Udover forbedringer i grafikken, som jeg kommer tilbage til senere, så er der sket en række små ændringer i måden spillet styres og spilles på. Det er primært ændringer og forbedringer i form af nye typer bygninger, at veje nu kan bygges skråt og at det er muligt at zone på skråt land (altså på siden af en bakke, hvilket ikke tidligere var muligt). Desuden er det blevet muligt at lave landbrug (det er den mindste af de tre industrizoner). En anden nyttig ting er opdeling af dine indbyggere i en af tre indtægtsklasser. Alle bygninger (boliger, fabrikker og kommercielle bygninger) er inddelt i en af tre indtægtsgrupper, hvilket også gælder dine sims. Det betyder, at du kan beskatte de rige mere end de fattige eller at du ved at inspicere en bygnings indtægtsklasse kan se hvor godt det går i et bestemt kvarter.

En anden ny feature er at sine Sims virker mere levende. Du kan se fodgængerne trisse rundt på gaden og bygger du et nyt hospital eller en anden bygning, som de er glade for, samles de til en spontan gadefest foran den nye bygning, imens de hylder dig. Men er du en grisk finansfyrste (som undertegnede naturligvis altid er), der bygger militærbaser, fængsler og kemikaliefabrikker for at tjene ekstra penge, så må du forvente at se protestdemonstrationer foran dine fabrikker. Det gør byen mere levende og det er da ganske rart at se, at indbyggerne reagerer på dine handlinger, gode som dårlige.

Det grundlæggende gameplay har dog ikke ændret sig. Du skal stadig bygge veje, sørge for strøm og vand, lave zoner hvor indbyggerne må bygge og sikre dem et indholdsrigt liv. Efterhånden som indbyggertallet i din by stiger belønnes du med muligheden for at bygge specielle bygninger, som for eksempel en borgmester bolig, et borgmester kontor, radiostationer og så videre. Mængden af specielle bygninger, der kan præge bybilledet er enorm (den indeholder som sædvanligt også en lang række virkelige landemærker og der kommer sikkert flere der kan hentes via Internettet), hvilket godt kan virke en smule forvirrende for nye spillere. I det hele taget er Sim City 4 blevet et ganske komplekst og stort spil med masser af facetter og muligheder og det er bestemt et spil, der er den gamle og afholdte serie værdig.

Hvis man ikke længere gider rode med sin by har man naturligvis stadig muligheden for at lege gud. Man kan således påvirke hvordan landet ser ud og ændre det, så det kommer til at se ud som man vil have det. Der er en lang række kort at pille ved eller man kan designe sine egne, hvis man ikke gider bygge sin by på et af de "realistiske" kort (kortene man kan bygge sine byer på er inspirerede af de områder virkelige storbyer ligger i). Udover at skabe floder og bakker kan man også vælge at regne død og ødelæggelse ned over sine eksisterende byer. Dette sker som sædvanligt i form af ulykker, som man kan vælge at bruge på sine byer. Der er klassikerne som vulkanudbrud eller tornadoer, men der er også spændende nye, som for eksempel en kæmperobot, der går amok i byen. Fælles for de fleste katastrofer er, at du selv skal styre dine udrykningskøretøjer. Det skal du for resten også, hvis der udbryder en almindelig brand et sted i byen. Så pauses spillet og du skal sende dine brandbiler (hvis du da ellers har gidet bygge en brandstation) af sted.

Nu med Sims

En af de meget omtalte features i Sim City 4 er My Sim konceptet, men når det kommer til stykket syntes jeg egentlig det er lidt skuffende. Konceptet går ud på, at du kan flytte op til fem Sims fra dit The Sims spil ind i byen. Har du ikke The Sims, kan du i Sim City 4 skabe en hurtig Sim og proppe ham ned i byen et sted (eller hende for den sags skyld).

Ideen er så at disse fem Sims kan virke som dine øjne og ører i byen og fortælle dig hvad folket på gaden mener. Du vælger selv hvor de skal bo, så smid dem ind i et slemt kvarter og de vil begynde at kritisere din ledelse og komme med bemærkninger om kriminaliteten, forureningen, huslejen eller hvad de nu ellers kan finde på at klage over. Drop dem ind i et rigt kvarter og de vil lovprise din ledelse, mens de daser ved siden af deres swimmingpool.

Du har ingen reel indflydelse over disse Sims i byen og de fungerer ligesom alle andre indbyggere. De finder sig et arbejde (hvis de kan, arbejdsløshed er som regel et problem), lever deres liv og dør til sidst af alderdom (eller andre årsager, hvis de bor i et skidt kvarter). Men det er da meget sjovt at følge dem igennem livet, se dem skifte job, finde et bedre sted at bo og så videre... men en direkte nødvendig feature er det ikke. Det virker mere som en smart gimmick.

De visuelle landvindinger

Der hvor der umiddelbart er sket mest fra Sim City 3000 til Sim City 4 er uden tvivl i grafikken. Sim City 4 er... ja det er vel nærmest smukt. Det er blevet forbløffende realistisk at se på og hele fire arkitektoniske stile, der er proppet med detaljer, giver dine byer et utroligt varieret udseende. Ikke noget med blok efter blok af ens huse (med mindre det er ens rækkehuse naturligvis). Nu er der variation over hele linjen og samtlige huse ser forbløffende godt ud. Bygningernes design er fantastisk med masser af små detaljer, der giver dem liv og et realistisk udseende. Desuden kan alle bygninger ses fra de fire fastlagte kameravinkler, så man kan se hvordan den grå og kedelige bagside, af det nye smarte kasino egentlig ser ud.

Du kan zoome ud for at få det store forkromede overblik eller du kan zoome helt ind på dine sims og se hvad de har i baghaven. Denne form for detaljerigdom har altid været i centrum i Sim City spillene og i Sim City 4 går de helt amok med detaljerne. Helt ned til at du kan få at vide hvad folk har i baghaven... kør musen hen over de buske og træer eller ting, der er i bybilledet og spillet fortæller dig hvad det er. Buske, bænke, postkasser, blomsterkrukker, lænestole, en havegrill, en sandkasse, en gynge ja sågar også en havenisse (det er åbenbart ikke alle Sims, der har god smag) kan du sidde og finde i bybilledet. Mængden af detaljer er overvældende, ja næsten uhyggelig.

En anden rar, men betydningsfuld, detalje er spillets dagscyklus. Nu bliver det aften, nat, morgen, dag og så videre, hvilket medfører tydelig ændringer i dine Sims opførsel og især i mængden af trafik når det bliver myldretid. Når det bliver aften tændes gadelysene og der kommer lys i alle de små Sim hjem... okay jeg legede aldrig med elektrisk tog som barn og fik derfor ikke chancen for at bygge den slags små landskaber selv, så der kan være derfor jeg syntes at det er bjergtagende, men jeg syntes det giver spillet en fantastisk mængde charme og liv. Så jeg kan sagtens tilbringe et par timer med at betragte de mange detaljer og livet i min by... for det er som om der altid er noget nyt og spændende at se eller opleve.

Lyden består af noget baggrundsmusik, som jeg skal være helt ærlig og indrømme, at jeg slog fra ret hurtig. Den var bare lidt for ensformig og irriterende. Til gengæld så byder spillet på masser af lydeffekter fra de enkelte bygningstyper og masser af storbys støj Det er i princippet som det skal være og det er enormt stemningsskabende.

En klassiker?

Skal man klage over noget ved Sim City 4,så er det manglen på reel nytænkning. Ja der er kommet masser af nye små features og finpudsning af hele byplanlægningskonceptet og det nye store områdekort er da rart, men grundlæggende set, så er der intet sket siden Sim City 1. Okay det er måske svært at udvikle konceptet mere end det allerede er, men jeg har det sådan, at jeg gerne bliver træt af at bygge på min by efter en fem eller seks timer spil... så bliver det ensformigt og jeg giver mig til at lave noget andet. Dermed ikke sagt, at jeg ikke syntes at Sim City 4 ikke er sjovt, for det er skam det bedste ikke-voldelige spil jeg nogensinde har spillet. Men det skal helst indtages i begrænsede doser for at blive ved med at have en charme.

Så har du en lille byplanlægger i maven, så skal du anskaffe dig Sim City 4 med det samme, for det er et forbløffende detaljerigt og dybt spil, som du vil få megen glæde af. De mange nye små features og forbedringer gør spillet mere komplet og underholdende, men spillet mangler stadig lige den sidste gnist, for at vedblive med at være underholdende, når først du har bygget din første storby. Så var du fan af de gamle Sim City 4 spil, så kan du stort set ikke gå galt i byen med Sim City 4... det er og bliver et sikkert køb og en klassiker.

Spillet distribueres i Danmark af Electronic Arts, som gerne vil hjælpe dig med at finde den nærmeste forhandler hvis du ringer 45 28 70 00

Gamesector Anbefaler

Om Henrik Schou

Henrik Schou har skrevet om spil siden 1997, hvor han var med til at lave spil-programmet "Hi-Score" for TV-Danmark. Derfra gik det til Jubii's spilsider i 1998. Der fungerede han som skribent ind til år 2000, hvor han startede www.gamesector.dk. Siden da har han fungeret som ivrig skribent - især når der skal skrives om rollespil og strategispil og ikke mindst klassiske point-and-click adventures (hvis død han dagligt begræder).