Hiv ankeret op! Disneys nyeste animerede eventyr sætter sejl på gode gamle Playstation One med en fortælling om forrygende begivenheder og skurkestreger. Følg Jim Hawkings på hans moderne eventyr på Playstation sammen med GameSector.

Spil bygget over filmen
Disney's skatteplaneten er et dejligt platformsspil, som i bedste Crash Bandicoot stil fører sig frem med diverse baner, hvor vores ungdommelige hovedperson skal samle mønter og skattekister op og løse opgaver og gåder. Det eneste nye i dette koncept er, at når du har løst en gåde, vil der fremkomme et lille "minispil", som for eksempel et lille racerløb, som man kan spille. Ellers er der intet rigtig nyt under solen.

Men der er også andet end bare platforms baner at finde i Skatteplaneten. Du skal også gennemføre baner, hvor du står på et solar surfboard (som set i filmen... åbenbart). Denne del er absolut det sjoveste i spillet, selvom kontrollen over sit surfboard godt kan være lidt svær at mestre til at starte med, men man lærer det hurtigt.

Undervejs i spillet bliver man forkælet med små klip fra tegnefilmen, desværre er de temmelig korte. Selve ingame grafikken er et kapitel for sig. I starten var jeg rimelig positiv, men jeg opdagede hurtigt at de elementer som hovedpersonen er opbygget af, udvidede sig og trak sig sammen, hver gang kameraet skiftede vinkel, hvilket fik det til at se ud som om, at han var lavet af gelé, der blævrede hver gang kameraet skiftede vinkel. Det ser mildest talt åndsvagt ud, og efter et kvarters spil begynder man at få hovedpine af de konstant blævrende omgivelser. Kameraet er desuden også så elendig lavet, at man kan komme i blinde vinkler, hvis da ikke kameraet ligefrem sidder fast i et eller andet usynligt objekt, der efterlader en fuldstændig uden muligheder for at se hvad det foregår.

Hjælpende handsker!

I spillet kan du finde nogle handsker, "Helping Hands", som kan smadre solide genstande og andre ting, som Hawkins ellers ikke kan ødelægge normalt. Det virker meget som om Jim ikke har en eneste muskel i sin krop, fordi den eneste måde han kan trykke på kontakter, smadre solide tønder og solide genstande er ved at bruge handskerne, som giver ham magiske kræfter. I bund og grund giver handskerne ham de muskler, som han burde have til at begynde med... jeg troede sømænd automatisk var nogle store stærke fyre.

Du vil også på banerne kunne finde genstande såsom Jet packs, der giver dig mulighed for at flyve over til steder, hvor du ellers ikke ville kunne komme. Det mest irriterende ved disse genstande er tidsbegrænsningen på dem, for du får ikke meget tid til at bruge de genstande du får undervejs. Udover diverse anvendelige genstande skal man være opmærksom på to forskellige slags powerups, som man skal samle sammen rundt omkring på banerne. Disse powerups er henholdsvis sorte med et dødningehoved på og grønne energikugler, der gør at du får højere hastighed og slår hurtigere. Noget der er irriterende er, at disse powerups kun er at finde en enkelt gang... det vil sige, at hvis du finder dem og så dør, så du skal spille banen igen, ja så er de væk og det bliver endnu sværere at klare banen.

Det mest positive ved spillet må være lyden. Man kan spille spillet med dansk tale. Det er et kæmpeplus, da det må siges at sværhedsgraden i spillet lægger op til at det er de yngste medlemmer i familien, der får størst fornøjelse ud af spillet. Og så er det rigtig dejligt, at stemmerne er på dansk, så man er fri for at sidde og oversætte engelske tekster for dem. Den danske indtaling er rimelig, men nogle gange virker stemmerne lidt for overdrevne og påtagne. Ellers er lydeffekterne, som man kan forvente. God baggrundsmusik og lyde som passer til situationen, uden at stjæle opmærksomheden fra selve spillet. Og det må siges at være godkendt.

Skatteplaneten kunne have været et ganske godt spil til Playstation, men desværre er der nogle ting, der må siges ikke at fungere helt optimalt. Den blævrende grafik, den lidt "handikappede" kontrol og fejl med kameraet, så man kommer ind i blinde vinkler, kan godt ødelægge spilleglæden. Men som et spil for børn, baseret på en Diensy film, er der stadig en god del underholdning at komme efter.

Om Mikael Jensen