Virtua Tennis 2

Det berømte... det storslåede... det imponerende tennisspil til Sega Dreamcast er nu nået frem til Playstation 2. Eller rettere: efterfølgeren til Virtua Tennis er nu kommet til Playstation 2. Så selvom Dreamcast er død og begravet (den vil blive savnet), så lever Sega videre i bedste velgående og de har ikke mistet deres skarpe øje for god underholdning og solidt gameplay.

Perfekt efterfølger

Bare rolig folkens, Virtua Tennis 2 løfter sin arv flot. Det er et af de bedste, hvis ikke det bedste, tennisspil jeg har haft fornøjelsen af at spille. Spillet er hurtigt, let at gå til, har glimrende og intuitiv kontrol, tilpas dybde og gennemført grafik. Det er som et tennisspil bør og skal være.

Spillet byder på tre spilmodes; exhibition, tournament og world tour. De to første er temmelig selvforklarende. I world tour skal du lave din egen tennisspiller (du ved... vælge hårfarve og den slags ting). Udover at spille kampe for at klatre op af den internationale tennisrangstige, skal du så deltage i en række minispil for at forbedre din tennisspillers egenskaber. Minispillene fokuserer på forskellige egenskaber, som din tennisspiller har og svinger fra meget lette til direkte frustrerende. Men fælles for dem er, at de byder på god afveksling og når det kommer til stykket er de faktisk ganske underholdende.

Selvom world tour sikkert er der, de fleste spillere ender i det lange løb, så byder de andre spilmuligheder nu også på god underholdning. I de andre to spiltyper (og naturligvis også i multiplayer) byder spillet på 16 kendte tennisstjerner, som du kan spille som eller imod. Der er otte kvinder og otte mænd, blandt andet stjerner som søstrene Williams, Monica Seles, Patrick Rafter og Yevgeny Kafelnikov.

På banen er der sket en del siden Virtua Tennis kom til Dreamcast. Spillet har dog stadig samme intuitive kontrol som Virtua Tennis, så enhver burde kunne lære de basale knep på et par minutter, men der er mulighed for at lave flere typer af skud, end der tidligere har været og det er her mesterspillerne skiller sig ud fra nybegynderne. Du har nu mulighed for at lave en bredere vifte af skud, men det får du også brug for at kunne, hvis du skal slå computeren, der er blevet udstyret med en betydeligt skarpere og noget forbedret AI. Det kan betyde at nogle kampe bliver ufatteligt svære, men så er sejrens sødme bare det bedre bagefter.

Virtua Tennis 2 er et ufatteligt glidende og hurtigt spil. Det har den rette intensitet og det perfekte tempo. Kombiner det med masser af spilmuligheder og et fængslende gameplay og du har et næsten perfekt tennisspil, der kun hæmmes af spillet selv... nemlig den til tider ret høje sværhedsgrad. Muligheden for at spille op til fire spillere i doubles, giver desuden spillet yderligere levetid og gør multiplayerdelen endnu mere interessant.

Det kan godt være, at der ikke kommer mange tennisspil til Playstation 2, men så længe de få der kommer, er i denne kvalitet, så skal I ikke høre os beklage os.

Skarpt og hurtigt

Visuelt er der ikke meget at klage over. Spillerne bevæger sig hurtigt og glidende rundt på banen (der kan bestå af hele fem forskellige typer af underlag). Animationerne er troværdige og ganske nydelige, mens banerne og omgivelserne ser realistiske ud. Alt i alt er Virtua Tennis 2 et ganske smukt spil at se på. Skal man klage over noget, så må det være publikum, der endnu engang er stive papskiver, der hverken virker særligt overbevisende eller levende at se på... men det lader til at være
et problem i størstedelen af alle sportsspil, som vi ser til Playstation 2.

Lyden i spillet er ligesom grafikken ganske god. Især lydeffekterne er værd at bemærke. Jeg har i andre tennisspil tit savnet de hvinende sko, som jeg forbinder med tennis og i Virtua Tennis 2 er der endelig tilfredsstillende pivelyde fra spillernes fodtøj. De resterende lydeffekter, som lyden af slag og støn fra spillerne er skarpe og overbevisende.

Set & Match

Søger du tennis til din konsol, så skal du ikke lede længere, for Virtua Tennis 2 er det absolut bedste tennisspil vi har haft fornøjelsen af at teste. Spillet byder på masser af underholdning, god og realistisk tennis og intet mindre end 16 kendte tennisspillere. Der burde være nok til at holde dig beskæftiget til næste Wimbeldon kommer i fjerneren. Så fans af Virtua Tennis: I kan godt sende jeres Dreamcast på pension, Virtua Tennis 2 er en flot og gennemført efterfølger.

Spillet distribueres K.E. Media, som gerne besvarer spørgsmål på tlf. 89 44 22 79.