Score: 8
Udkommer til:
Anmeldelsen dækker:


Udgiver(e):

2003 bliver kendt som, året hvor Electronic Arts for alvor tog deres sportsserier med tilbage til tegnebordet og implementerede nye velovervejede spilsystemer. Væk er de dage, hvor et nyt år og et nyt sportsspil bare betød finpudset grafik og opdaterede holdlister. Tiger Woods PGA Tour 2003 har også fået en ordentlig omgang under kniven.

Hallo... det hedder PGA TOUR!

Lige på og hårdt tilbyder Tiger Woods 2003 masser af muligheder; der er 10 forskellige spiltyper, 17 kendte professionelle spillere (heriblandt Vijay Singh og Jesper Parnevik), en række virkelige golfbaner (heriblandt St. Andrews, Spyglass Hill, Pebble Beach, Poppy Hills, Royal Birkdale, Torrey Pines, TPC at Sawgrass og hvad de ellers hedder alle sammen). Spillets centrale del er Tiger Challenge (der mangler sjovt nok en rigtig PGA Tour). I Tiger Challenge spiller du igennem en række virkelige baner, imens du møder fiktive (til tider temmelig overdrevne fiktive) eller virkelige golfstjerner. Efterhånden som du vinder kampe, befrier du de personer du har spillet imod, så du selv kan anvende dem. Gider du ikke spille Tiger Challenge, er der stadig masser af andre spiltyper, der er mere eller mindre seriøse. Der er for eksempel scenarier, hvor du skal klare dig i pressede situationer og der er de mindre seriøse muligheder som Speed Golf, Street Golf og SkillZone (der effektivt er seks forskellige minispil). Dertil kommer naturligvis muligheden for at spille multiplayer, med op til fire spillere. Som sædvanligt er EA Sports spil sande overflødighedshorn af spiltyper og muligheder.

Dit overordnede mål i alle spiltyperne er at tjene penge. Penge kan bruges til at forbedre din golfspiller og købe ting fri. Det giver spillet ekstra levetid (selvom Tiger Woods 2003 i forvejen har imponerende levetid for golfinteresserede). Men det er ikke kun mængden af spiltyper, der er ny, for spillet har fået et helt nyt skudsystem, som er blevet døbt TPS (Total Precision Swing). I stedet for de klassiske tre eller to kliks systemer, der har været fremherskende i golfgenren på både Pc og konsoller i den seneste årrække, anvender Tiger Woods 2003 den venstre analoge stick til at simulere køllens (altså golfkøllens...) bevægelse. Du hiver simpelthen bare din stick (altså den på controlleren...) bagud, og skubber den derefter fremad for at gennemføre slaget. Det lyder simpelt, men ved at lave små variationer og anvende det analoge sticks bevægelighed, kan du for eksempel lave et slice. Det tager tid og lære, men når først du har fået kontrol over systemet, vil du sikkert give mig ret i, at det er betydeligt bedre og mere fleksibelt, end det klassiske tre kliks system.

Hele systemet er blevet mere interaktivt, da du nu kan påvirke boldens skru, ved at trykke L2 efter du har slået til den. Du kan desuden lave "power" skud ved at trykke L1 lige efter dit slag... det giver hektisk trykkeri, bevares, men det gør spillet mere interaktivt og lidt mere underholdende efter min smag. Det kan være, at golf feinschmeckere vil mene noget andet, men det må være deres hovedpine. Putting, der i andre golfspil normalt foregår i et system, der ved hjælp af tern, viser Greenens hældninger, er også blevet ændret i Tiger Woods 2003. I stedet for ternene, har du nu en linje og din Caddies hjælp og gode råd at forholde dig til (hvorfor din Caddie så lige viser sig at være verdens bedste putter, er ukendt). Igen et nytænkende og ganske smart system, der kræver en del træning at blive rigtig god til.

Tiger er jo smuk

Ja altså ikke golfspilleren (det lader jeg være op til de kvindelige læsere at bedømme om han er)... men spillet! Det er fantastisk flot. Mest imponerende er den mængde af spilleranimationer, der er proppet ind i spillet. Golfspillerne bevæger sig realistisk og yderst flydende. Det er en fryd at se på og det giver spillet en form for "tv-transmissions"-agtig stemning, at spillerne visuelt reagerer realistisk på gode og dårlige slag. Omgivelserne er for det meste også rigtig flotte, med en del nydelige detaljer som tåge og rindende vand. Det er ikke helt så imponerende som karakteranimationen, men sammenlagt gør det Tiger Woods 2003 til det smukkeste golfspil jeg har set.

Lyden i spillet er også ganske udmærket. Der er en række glimrende lydeffekter, hvoraf en del er ganske stemningsfulde. Det mest interessante er dog de to kommentatorer (David Feherty og Bill Macatee), der faktisk klarer det forbløffende godt. Nu er golfkommentatorer i forvejen ikke verdens mest ophidsende mennesker, men det fungerer ganske godt i Tiger Woods 2003.

Det perfekte golfspil?

Der er da småting man kan klage over, men det er ikke rigtig noget, der ødelægger spiloplevelsen, for Tiger Woods 2003 er et at de bedste golfspil, nej DET bedste golfspil, jeg nogensinde har spillet på en konsol. Electronic Arts har brudt med normerne for hvordan et golfspil skal laves og ikke mindst spilles og resultatet er et spil, der udvikler hele denne niche af sportsgenren og sætter nye milepæle for kontrollen over golfkøllen og golfbolden. Vi kan kun klappe af Electronic Arts og belønne dem med en velfortjent høj karakter.

Spillet distribueres i Danmark af Electronic Arts, som gerne vil hjælpe dig med at finde den nærmeste forhandler hvis du ringer 45 28 70 00

Gamesector Anbefaler

Om Henrik Schou

Henrik Schou har skrevet om spil siden 1997, hvor han var med til at lave spil-programmet "Hi-Score" for TV-Danmark. Derfra gik det til Jubii's spilsider i 1998. Der fungerede han som skribent ind til år 2000, hvor han startede www.gamesector.dk. Siden da har han fungeret som ivrig skribent - især når der skal skrives om rollespil og strategispil og ikke mindst klassiske point-and-click adventures (hvis død han dagligt begræder).