Blandt store legetøjsproducenter eksisterer tilsyneladende en uskreven regel om, at når ens varemærke har nået en vis international størrelse, er det tid til at lave computerspil. Vi har set det med MicroMachines, Power Rangers, og sågar Barbie dukken. Nu er det så danske LEGO's tur til endnu engang at digitalisere deres kendte mærke, i form af en fremtidsracer med våben og masser af action.

Dengang da jeg var barn.

LEGO har igennem de sidste 10-15 år, som alt andet, gennemgået en omfattende udvikling, og er nu i gang med at konvertere det kendte legetøj til bl.a. elektroniske platforme. De som håber på en virtuel bunke klodser, bliver dog godt skuffede i Drome racers, for det eneste, der rigtigt binder spilet sammen med det verdenskendte mærke er logoet, samt en meget svag genkendelighed på køretøjerne. Hvorvidt dette er godt eller dårligt, er en smagssag - men faktum er, at vi står tilbage med et racerspil i velkendt stil, med en vis inspiration fra spil som Wipeout.

Tilbage til fremtiden

Som så mange gange før, skal vi et smut ud i fremtiden, helt præcist 2015, hvor verden skriger på underholdning. Til det formål har man så opfundet dromen, som er et gigantisk kompleks, hvor racerbaner findes i alle afskygninger. Her konkurreres med kraftfulde racerbiler, der har både våben og andre gimmicks til deres rådighed. Spilleren tager således rollen som Max, en håbefuld ung kører, der lige er startet hos Nitro holdet.

Historien er set før i andre former, men lad os se hvad, der egentligt gemmer sig bag facaden. Først og fremmest skal udviklerne have ros for de mange sprog, som man kan vælge i spillet. Også dansk er det blevet til, og alle menuer og tale er herefter på det valgte sprog, hvilket er en fin detalje målgruppen taget i betragtning. Talen er fin og let forståelig, og giver spillet et klart skub på brugervenlighedsskalaen, men teksterne i menuerne er til gengæld mere tvivlsomt udformet. Vedkommende, der har sagt til udviklerne, at en dyb mørkeblå er let at læse på en tv-skærm skulle simpelt hen sættes til at læse alt på denne måde resten af sit liv! I praksis betyder det, at en del af menuerne er ulæselige, inden de er highlighted - småting ja, men hamrende irriterende!

Efter lidt vrissen, er det på tide, at komme i gang. Spillet er simpelt opbygget, og der kan fra starten vælges mellem single race, arcade og career mode. Single Race giver sig selv, hvor alt vælges af spillet - Arcade mode giver dig mulighed for at vælge mellem forskellige baner og biler, alt efter hvilke du i Career mode har låst op. Sidstnævnte er som vi kender det - start i begynderligaen og arbejd din vej mod toppen, og undervejs kan der så gøres forskellige indkøb og forbedringer på bilerne.

I disse influenza tider.

Det helt klart bærende element i spillet er career mode, som udgøres af såkaldte FLU'er - det er ikke en sygdom, men i stedet såkaldte Fler-Løbs-Udfordringer. Det er også her, der kommer en smule historie ind i spillet, idet man mellem løbene bliver opdateret af sin mekaniker om forskellige rygter om andre køreres gøren og laden. Det er desværre meget sjældent, at der følges op på disse i selve spillet, men en gang imellem kan det blive til et ekstra 1-on-1 løb, såfremt en af de misundelige konkurrenter udfordrer dig. Ellers er spillet yderst lineært opbygget, med i alt 6 FLU'er i hver klasse, hver indeholdende mellem 2 og 5 løb.

Vinder man sine løb, begynder pengene at rulle ind i kassen. Disse kan bruges til at opgradere de forskellige biler man, som man har stående i garagen, på områder som dæk, motor og panser. Såfremt man vinder en hel FLU bliver man belønnet med en byggepolet, som betyder at man har muligheden for at sammensætte sin helt egen bil til fremtidig brug. LEGO entusiaster kan godt holde på mundvandet, for der er her tale om 3 simple valg, af henholdsvis dæk, stel, og karrosseri. Ikke noget med at rode rundt med LEGO klodser her.

Mellem løbene konsulterer man sin garage, hvor der holdes styr på stillinger, biler, osv. Tro mod målgruppen har man valgt at personificere de forskellige funktioner i tre personer, som henholdsvis repræsenterer biler og løb, tekniske data og savegames, samt træning og tips. Ingen af disse 3 personer har noget intelligent at bidrage med, men ikke desto mindre har udviklerne valgt at lægge tale på dem alle - og til at starte med er det da meget sjovt med en tekniker, der på klingende forstadsdansk siger "Vil du gemme eller va'?" men det bliver hurtigt anstrengt, for til sidst at være direkte irriterende.

Vil du ha' powerups eller va'?

Et spil af denne slags skal have powerups, og Drome Racers er ingen undtagelse. Her er alt fra ondskabsfulde våben såsom missiler og miner, til mere eksotiske ting som vinger til din bil. På banen markeres de med enten rød eller grøn, alt efter om der er tale om et våben eller en gimmick til din bil. Våbnene markeres i instrumenterne, og kan affyres efter behov, men de små gimmicks er det kun muligt at høre forskel på, ved den lyd, der kommer når powerup'en samles op. Denne lyd er stort umulig at høre, og derfor er det altid en overraskelse, hvad man har samlet op.

En mere brugbar feature er de faste boosters, der er indlagt i banerne. Kører man over disse, forøges ens hastighed kortvarigt. Det gælder dog om at time disse boosters rigtigt, for har man opgraderet sin bil blot en smule, bliver den hurtigt så svær at styre, at den ekstra kraft i stedet for at give dig et forspring, giver dig gevaldige problemer.

Middelmådigt

Spillet har tre forskellige former for ræs - Dragrace, Off-road, og almindelig gadekørsel. Dragrace bruges kun til kvalifikationerne, og godt det samme. Dette er nemlig den eneste type, hvori der ikke kan vælges automatgear, men til gengæld kan din motor brændes af. det lugter af spænding uden indhold. De to andre typer adskiller sig kun ved typen af bil, og dertil hørende styring. Off-road er lidt lettere at styre, idet underlaget er løsere og bilen derfor uhindret kan skride ud.

Netop bilernes håndtering er et lidt irriterende område i spillet, idet det tilsyneladende ikke er til at komme udenom, at de hurtigt begynder at opføre sig som amerikanske flydere fra 50'erne. De sejler og man kæmper en kamp for blot at holde dem nogenlunde på sporet. Bilerne kan styres fra 2 synsvinkler, bag ved bilen og indeni. Begge virker rimelige, men det giver et bedre overblik, og en smule bedre føling at være bagved bilen - og instrumenterne vises stadig i bunden af skærmen.

Lyd og grafik er som resten af spillet - hverken supergodt eller superdårligt, men middelmådigt. Som altid skruer man hurtigt ned for musikken ved menu skærmene, men inde i spillet er musikken ok. Lydende fra bilerne er, ja du gættede rigtigt - ok, men ikke mere.

Alt i alt

LEGO: Drome Racers er et hyggeligt lille spil, med fornuftig grafik og lyd, der dog efter et par timers spil ikke har mere at byde på - og som i øvrigt ikke udmærker sig på nogen områder overhovedet. Der er ikke voldsomt mange baner, og variationen i disse er kun på papiret - ligegyldigt om man kører offroad eller hightech ræs, er følelsen den samme. Dette fænomen varer spillet igennem, og følelsen bliver således ikke bedre selvom der kommer nye baner til efterhånden som man stiger i hierarkiet.

Spillet lider under samme problemer som nutidens LEGO - tingene er bestemt på forhånd, uden videre muligheder for at modificere. At sammensætte en ny bil ved valg af dæk, stel og karrosseri må siges at være en vittighed, og mulighederne for at opgradere er yderst sparsomme. Det føles som har man købt playmobil i stedet for LEGO! Bevares, der er da god underholdning til et par timer, men taget i betragtning at den normale spilpris på Playstation 2'en er omkring en plovmand, er det her bare ikke godt nok. Spillet indeholder ingen videre udfordring, og den samlede spilletid på career mode anslåes til at være max. 8-10 timer, med indlagte kaffepauser. Det her er en "vent til den ryger på udsalg" titel.

Spillet distribueres i Danmark af Electronic Arts, som gerne vil hjælpe dig med at finde den nærmeste forhandler hvis du ringer 45 28 70 00

Om Dennis Bang Andersen