Hører du til dem der synes Harry Potter dybest set er en overvurderet lille nørdet dreng, der i hvert fald aldrig skal kaste magi over din Playstation? Ja så synes jeg lige du skal revurdere din opfattelse af den lille troldmandsaspirant.

KUN for børn

I modsætning til en masse andre mennesker, har jeg hverken læst bøgerne eller set de 2 film, om Harry Potter og hans oplevelser på Hogwarts school of Wizardry. Historien har ikke sagt mig det store, mest på grund af eventyrene, da jeg mest er til handlinger, som man kan vurdere, ud fra sit liv. Men faktisk behøver man ikke at vide noget om selve filmene eller bøgerne for at komme igennem Harry Potter og Hemmelighedens Kammer.

Du starter som Harry Potter, der er på andet år på Hogwarts. Man starter ganske vist hjemme med vennerne og skal derfra finde vej til Hogwarts. Denne indledende del tjener hovedsageligt som træning, og er glimrende bygget ind, som en del af historien. Du skal for eksempel lære små magier som telekinese, hvilket spillet benytter sig meget af.

Brug din magiske stav Harry.

Det eneste redskab du faktisk kan bruge som våben er din stav. Til gengæld får du, når du kommer længere i spillet, adgang til nye magiske formularer, som skal hjælpe dig imod de svære modstandere. Dog virker trylleformularerne meget ens, både grafisk og metodemæssigt, hvilket hurtigt gør spillet ens smule ensformigt. Dette gøres ikke bedre af at banerne er meget lukkede og begrænsede, hvilket gør at spillet bliver meget nemt, da der kun er en vej gennem spillet (det er meget svært at gå forkert... nej det er faktisk umuligt)

EA Games har prøvet at lave Harry Potter som et action-puzzle spil for børn. Desværre er spillet ganske simpelt for nemt, hvis man er ret mange dag over 13 år gammel. Opgaverne er begrænset til at finde det rigtige sted/ting og bruge den rigtige formular på det. Der kræves sjældent den store tankevirksomhed, så Harry Potter er, som man nok kunne gætte sig til, kun for børn.

Livet på Hogwarts.

I spillet, er du, som i filmen, på trylleskolen Hogwarts. Derfor foregår en del af spillet faktisk med at gå i skole. Man får undervisning i at flyve på kost, anvende magi og trylleri, man spiller Quidditch (specielt spil i luften, kendt fra bøerne og filmen) m.m. Faktisk er der en Quidditch liga, som man deltager i, og man har kampe undervejs i spillets øvrige historie. Så selvom det nu er skole, er det nu ikke den samme som den man kender 500 meter fra ens hjem og som man helst vil undgå at bruge for megen tid på at tænke på.

Man får karakterer i sin karakterbog, men i modsætning til den virkelige skole, kan man her bare tage eksamenen, om hvis man ikke er tilfreds med sit resultat. Som en ekstra sjov "feature", samler man på troldmandskort. Disse kort gør netop, at du lærer diverse trylleformularer, såsom at bruge telekinese, lave lyn osv. Disse kort kan også byttes med de andre elever der går på skolen, eller man kan købe kort i et forsøg på at få en komplet samling.

Så slemt er det nu heller ikke.

Jeg vil påstå, at Harry Potter er et ganske udmærket spil, for børn i spillets målgruppe. Det har nogle små fejl, og udviklerne kunne godt have gjort lidt mere ved grafikken (men det er jo Playstation One). Alt i alt er det et meget godt spil. Spillet er på dansk, og det virker meget simpelt, men det er også beregnet til mindreårige.

Dog vil jeg ikke anbefale dette spil til personer, som forventer stor variation af deres spil.
Harry Potter er ganske sjovt, men man kører desværre hurtigt træt i alle de ting, som man resolut skal gentage 30-40 gange igennem spillet.

Spillet distribueres i Danmark af Electronic Arts, som gerne vil hjælpe dig med at finde den nærmeste forhandler hvis du ringer 45 28 70 00