Score: 3

Sidst jeg anmeldte en filmlicens var det Harry Potter og den var glimrende udført. Faktisk var jeg chokeret! Jeg har altid forbundet filmlicenser med sjuskede og kedelige spil, hvor ressourcerne er gået til at købe licensen i stedet for at lave spillet. Scorpion King er ikke helt nede og kysse et-tallet, men her er tydeligvis tale om et licensspil af den gamle skole. Jeg havde ellers håbet, at Harry Potter-licensen ville sætte trend.

Er det politisk korrekt at spille en mørkhudet lejemorder ?
Scorpion King foregår en del år før filmen af samme navn. Du er en ung Mathayus, der ønsker at blive den bedste snigmorder i lavet (eller "lavet" som det åbenbart staves nu om dage) 'The Akkadians'. I filmen spilles en mere erfaren Mathayus af wrestleren the Rock, der også lægger stemme til spillet. Det er smart at udforme spillet som en prequel, fordi Mathayus således ikke behøver være supermægtig fra starten. Faktisk er spillets start meget pædagogisk. Din lejemorder-lærer guider dig igennem en række tests, der viser dig spillets forskellige muligheder. Du behøver aldrig røre manualen.

Efter at din mester har lært dig, hvad han kan, får du din første opgave. En lokal konge har dræbt en konkubine, og nu har hendes søstre hyret dig til at hævne hende - øje for øje og tand for tand. Ubevæbnet (!) begiver du dig ind i byen, for at finde en vej ind i paladset. Spillet skal dog nok lede dig lige præcis derhen hvor du skal. Det foregår således: Du går ind i et rum/område. Et tal, der viser antal fjender, dukker op øverst i skærmbilledet. Når du har dræbt disse fjender, åbnes døren ind til næste område. Gentag. Gentag. Gentag. Gentag. Gentag. Gentag. Osv. Ikke eet sted i spillet har du muligheden for at vælge mellem to veje frem. Der er 0 puzzles. Fjenderne er ensformige. Det her spil får Gauntlet til at synes lige så komplekst som kvantefysik. Det eneste, der driver en videre, er håbet om at der sker noget spændende senere i spillet.

Det gør der desværre ikke. Efter adskillige rum kommer der en lille cut-scene i ny og næ, og efter afsindigt mange rum møder du en boss. Der er lidt våben hist og her - fire grundlæggende typer, der alle opgraderes flere gange: Kortsværd, sværd, stav og kamphandske. Man holder sig fra kamphandsken og bruger oftest det nyeste af de andre. Man trykker på de samme knapper og benytter samme strategi uanset hvilket våben, man vælger. Et enkelt afstandsvåben kunne måske havde givet lidt variation, men nej.

Jeg har ikke noget imod gode gammeldags tæskespil, og jeg har med fryd gennemført både Gauntlet: Dark Legacy og Gauntlet Legends, men Scorpion King er under lavmålet. Det er ikke simpelt - det er hjernedødt. En multiplayerfunktion have nok gjort det lidt mere underholdende, men en sådan er desværre ikke implementeret.

Fejl, Fejl, Fejl

Grafikken er uopfindsom med mange gentagelser og fejl. Fjender falder ind i vægge og ligger vandret ud fra trapper. Hvis man bliver forstenet af Medusa, mens man bærer på en krukke bliver krukken af og til hængende i luften, når man igen kan bevæge sig. Jeg har oplevet at blive 'fanget' i et hjørne, så jeg måtte resette for at komme videre. Collision detection er tæt på elendig. Fjendernes AI er ikke noget at råbe hurra for. Save points er placeret helt uhensigtsmæssigt. F.eks. så er der ikke save points umiddelbart efter bosser. Man klarer en boss, ser fem minutters filmklip og ankommer til et helt nyt område. Ingen save point! I enkelte tilfælde oplever man at "Du går ind i et rum/område. Et tal, der viser antal fjender, dukker op øverst i skærmbilledet. Når du har dræbt disse fjender, åbnes døren ind til næste område." fire gange, inden man når til et save point, selvom man lige har taget en boss.

Lyden vil jeg overraskende nok ikke klage over. The Rock gør det glimrende - suppleret af selveste Mark Hamill. Stemmerne er helt i orden. Effekter og musik er på det jævne, men helt klart godkendt. Det er mere, end man kan sige om spillet som helhed.

The Rock is The Rock is The Rock

Hvis du er tilfreds med at trykke skiftevis på A- og B-knappen i timevis, alt imens flere og flere stort set ens fjender kommer væltende frem i stort set ens områder, så er dette spillet for dig. Specielt hvis du er en lidt flegmatisk type, der ikke irriteres af diverse fejl. Fans af amerikansk Wrestling vil måske kunne more sig lidt over at styre The Rock gennem et helt spil. Men der er ikke særlig meget at komme efter i denne filmlicens.

Spillet er venligt udlånt af Vivendi Universal Games, der henviser til nærmeste forhandler på telefon 70 23 73 23

Gamesector Frarder