BMX XXX

Score: 4

Ja... så kom det så. Det meget omtalte og kontroversielle spil, der efter sigende blander erotiske klip med hardcore BMX tricks og stunts. Nu er det umiddelbart ikke ting jeg forbinder med hinanden, men det kan jo være at jeg har taget fejl... men jeg har ikke taget fejl, når jeg bedømmer BMX XXX´s kvalitet.

Er de nørder?

Jeg kan se dem for mig. Udviklerne af BMX XXX... en flok kejtede 20-årige programmører, der har lidt for mange bumser og går i lidt for kikset og beskidt tøj. De sidder og grynter og fniser, hvis de er så heldige, at se en kvindelig medarbejder passere deres bord. De kender alle de gratis pornografiske hjemmesider og henter regelmæssigt pornofilm i kiosken. De tror kvinder er farlige... de er i hvert fald bange for at komme tæt på en levende en og at føre en samtale med en levende kvinde (altså ikke via de chat-rum de ofte frekventerer), er nok til at ophidse dem så meget, at de må tage hjem for at skifte undertøj. Men når de er alene, får den ikke for lidt med deres opdigtede historier om seksuelle triumfer, de "duller" (som de sikkert kalder dem), som de har været sammen med utallige gange og fantastiske beretninger om hvor veludstyrede de selv er... de bruger sikkert også mange bandeord, når de er sikre på at ingen veludviklede voksne personer lytter. Ja jeg kan se dem krystalklart for mig.

Men hvorfor nu denne smøre om hvor sørgelige undskyldninger for mænd udviklerne af BMX XXX egentlig er? Jo fordi spillet egentligt er sørgeligt. Det er blevet markedsført med løfter om nøgne damer, både i spillet og i de videosekvenser, som man kan befri ved at tjene mønter på spillets baner. Okay, der er en række filmklip af rigtige amerikanske strippere, der gnider sig op at metal pæle eller udfører eksotisk dans og ja nogle af dem har bare bryster (klippene er ikke censureret, som de er i udenlandske versioner... på den anden side er der sørgeligt lidt at censurere). Der er ingen reel porno og ikke rigtig noget at blive forarget over.

Så når man ser væk fra BMX XXX´s sørgelige forsøg på at være frækt og sjofelt, så har vi altså et BMX spil tilbage. Og hvor godt er det så? Spillets centrale del er en kampagne, hvor du igennem en række miljøer i en storby skal løse opgaver og udføre stunts på din BMX cykel (der er flere forskellige ryttere, at vælge imellem og du kan lave din egen og sørge for at hun stort set er afklædt... jeg ryster allerede af ophidselse). Mens selve BMX delen byder på en enorm mængde af mulige tricks (i hvert fald hvis vi skal tro på Acclaim), så ødelægges glæden ved at køre rundt og lave tricks på banerne, der naturligvis indeholder masser af staffage, som man kan lave tricks på og med, af en alt for sløset kontrol og alt for dårlig føling med hvordan din rytter bevæger sig.

Hvis man ikke kan more sig med at lave tricks... så kan man jo altid nyde at løse de førnævnte missioner ikke? Forkert! Missionerne, der ofte er seksuelt relaterede eller bare fornærmende og ulækre, er temmelig banale. De handler stort set altid om at finde den person på banen, der aktiverer missionen. Personen giver dig en opgave, der gerne er ret banal "kør til sted A" eller "hent ting B" eller et eller andet du skal gøre på din BMX på tid. Flet det sammen med en masse ludere, alfonser, folk, der konsekvent siger "fuck", "bitch" og "ho" i hver sætning og du får et billede af hvor infantilt, det er muligt at skrue et computerspil sammen. Hvis det så bare havde været humoristisk... eller for den sags skyld underholdende, men på magisk vis formår spillet ikke at være nogle af delene.

Så når lagene med filmklip af strippere og opgaver med infantilt indhold er skrællet af, så sidder man tilbage med et BMX spil, der i bund og grund er under middel. Kontrollen er sløset, spillet mangler et seriøst koncept, der er mangel på muligheder og det bliver generelt meget hurtigt kedeligt og ensformigt at spille. Har du aldrig set et par bryster før, så kan du måske fnise, som en lille skolepige, når du ser det første "erotiske" filmklip, men for alle andre er BMX XXX bare et halvdårligt BMX spil.

Gammel grafik?

Visuelt er BMX XXX bestemt ikke overvældende. Rytterne ser nogenlunde ud (men så heller ikke mere), mens baggrundene er livløse, kedeligt og uden voldsomt detaljerede teksturer. Der mangler fornemmelsen af virkelig at køre BMX i en storby. Grafikken er et studie i manglende karakteranimation (du ville tro din rytter var død, hvis ikke vedkommende fra tid til anden spjættede med et ben eller to), kedelige og ensformige baggrunde og teksturer samt firkantede og skarpe hjørner.

Lyden er lidt for sig selv. Musikken er udmærket, men den består også af en række hits fra pop, rock og rap kunstnere, så den er helt på plads og som sådan også i sportens ånd. Så er der lydeffekterne og stemmeskuespillet. Lydeffekterne er lidt kedelige og din rytter er besynderlig tavs. Så er der lidt tale og tilråb, begge dele gerne fyldt med bandeord og det der er værre. Okay de er da udmærket indtalt, men i længden bliver det overdrevet og barnligt.

Du skal være desperat

BMX XXX... et BMX spil, hvor man kan tjene point nok til at se små kort videoklip af amerikanske strippere... kombiner det med en usmagelig mængde eder og forbandelser, samt en betydelig mængde platte eller seksuelt orienterede missioner og du har et spil, der kun bør appellere til 12årige drenge, der er for dumme til at finde porno på Internettet. Det er sørgeligt, meget sørgeligt endda. Så før du opsiger dit abonnement på Weekend Sex vil jeg advare dig imod BMX XXX, der hverken formår at leve op til BMX eller XXX delen.

Spillet distribueres K.E. Media, som gerne besvarer spørgsmål på tlf. 89 44 22 79.