Lad os se det i øjnene: LEGO har været pænt uheldige med størstedelen af de spil, som de har været med til at udvikle. Man kan vel sige, at de er ret klodsede (fik I den, hva? hva?). Det første Bionicle spil spøger i hvert fald endnu, selvom vi sendte Johan ud for at begrave det i hellig jord bag den lokale kirke (hvilket viste sig at være "hærværk" og strafbart... synd for Johan).

Så lidt har de da lært

Efter det noget fejlslagne første forsøg på at lave et Bionicle spil til GameBoy Advance har udviklerne hos LEGO og Argonaut åbenbart lært lidt om spiludvikling. De har nu droppet det mystiske adventure koncept og har i stedet besluttet sig for at lave en almindelig platformer med en lille gimmick. Det hele foregår stadig i Bionicle verdenen (som jeg blankt må erkende, at jeg intet aner om... sidst jeg legede med LEGO var det mest komplekse stykke LEGO en firkantet blok, der kunne sættes sammen med en anden firkantet blok). Bionicle er ret teknisk LEGO, i hvert fald hvis man skal bedømme det ud fra de to hovedpersoners udseende. De to hovedpersoner er Turaga og Matoran (om det er deres navne eller type eller race, må forblive i det uvisse).

Da spillet er for børn i alderen 3 til 9, så er det klart, at spillet skal være simpelt. Det er det så sandelig også. Du styrer den ene af de to hovedpersoner (du kan skifte imellem dem, når du vil, ved at trykke på GameBoyens skulderknapper) igennem en række klassiske scrollende platformbaner, imens du løser små simple puzzles og dræber horder af fjender. At sige, at det er set før, ville være en underdrivelse af rang. Dog er det ganske smart med to hovedpersoner, som man frit kan skifte imellem. Det er omtrent det eneste, der skiller spillet ud fra sine konkurrenter og lignende spil... og så naturligvis, at spillet foregår i den noget specielle LEGO Bionicle verden. For voksne er det måske ret intetsigende, men for børn, der kender til legetøjet, vil alle de specielle Bionicle navne (som for resten er tyv stjålet fra det New Zealandske urfolks, Maoriernes, kultur og sprog), der dukker op i spillet, sikkert give masser af mening.

Man kan igennem spillet befri nye personer, så man kan sammensætte nye hold og gennemføre spillet med dem. Det er nok smart nok, for spillets seks verdener er egentlig hurtigt gennemført. Verdenerne spænder vidt og bredt i tema, fra islandskaber over jungle til ørkner og vulkaner. Flettet ind i spillets plot er tre større bosskampe, men det var jo ligesom at forvente i et spil i denne genre. Som traditionen foreskriver for denne type af spil, er der naturligvis nogle forskellige powerups, hvoraf nogle helbreder dine personer, mens andre giver den bedre og stærkere angreb... det er stort set som det skal være.

Bionicles store styrke er det simple gameplay, som er lige til at gå til for børn i målgruppen. Det er meget bedre end det første Bionicle spil til GameBoy Advance, men ser man på Bionicle sammenlignet med andre 2D platformere på markedet i dag er spillet ikke mere end en smule over middel.

Passer til niveauet

Visuelt er der ikke rigtig noget at råbe hurra for. Grafikken er ikke direkte grim og den passer da meget godt til et spil for børn og især til et 2D spil af denne type, men køn er den ikke. Den er ofte ret funktionel, med minimale baggrunde, uden alt for voldsomme detaljer. Figurerne, som man spiller, er heller ikke voldsomt detaljerede og antallet at bevægelser og animationer er begrænset. Så ligesom spillets gameplay, holder grafikken sig på et middelmådigt niveau.

Lyden er ikke overvældende, men igen passer den godt til genren og til målgruppen. Ligegyldig baggrundsmusik og en vifte af lydeffekter, er hvad det er blevet til. Ikke imponerende... ikke direkte hæsligt, men et sted midt imellem.

For små fans måske

Som platformspil er LEGO Bionicle en middelmådig omgang, der ikke byder på ret meget, som vi ikke har set pænere eller gjort smartere andre steder. Spillet er dog så simpelt, at de fleste børn i målgruppen kan være med og genkendelsens glæde, hvis man ellers kender LEGO Bionicle legetøjet, vil måske forhøje spilleglæden. Men er du på udkig efter et platformspil, så kig andetsteds end her, for der er bedre spil på markedet.

Spillet distribueres i Danmark af Electronic Arts, som gerne vil hjælpe dig med at finde den nærmeste forhandler hvis du ringer 45 28 70 00.